На тлі закону Зеленського про дезінформацію диктаторські закони Януковича «відпочивають» - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 24.44 € 26.43
На тлі закону Зеленського про дезінформацію диктаторські закони Януковича «відпочивають»

За допомогою нового закону влада зможе заткнути рота будь-якому неугодному журналісту.

ЄС.

На тлі закону Зеленського про дезінформацію диктаторські закони Януковича «відпочивають»

Законопроект про боротьбу із дезінформацією, який підготувало Міністерство культури, молоді та спорту України, не має аналогів у світі за рівнем запровадження обмежень в інформаційному просторі, а також відповідальності для журналістів, редакторів, блогерів та ЗМІ загалом

 Про те, як подібні новації від нинішньої влади можуть працювати на практиці, розповідає народний депутат із фракції «Європейська Солідарність» Вікторія Сюмар.

Міністерство  культури, молоді і спорту розробило такий ключовий для себе законопроект, який раніше називався законом про дезінформацію, а тепер дуже хитро почали називати законом про право громадян на достовірну інформацію. Я просто хочу нагадати, що Конституція України дає українцям прав на інформацію загалом, вони вже самі мають право визначатися. Люди у нас розумні і напевно можуть зрозуміти, яка інформація є достовірною або недостовірною. Міністерство так не вважає, воно вважає українців очевидно дебілами, коли саме міністерство має забезпечити достовірність. Давайте розберемося, що в цьому законі є «достовірною» і «недостовірною» інформацією. Так от, недостовірна інформація  – це інформація не повна або перекручена. Давайте розглянемо, як це працює безпосередньо на прикладі.

От президент Зеленський відпочивав в Омані, кажуть українські журналісти. А він каже, що це був робочий візит. Тобто, якщо ви кажете, що він там відпочивав, ви фактично подаєте недостовірну інформацію.

От президент Зеленський відпочивав в Омані, кажуть українські журналісти. А він каже, що це був робочий візит. Тобто, якщо ви кажете, що він там відпочивав, ви фактично подаєте недостовірну інформацію. Знаєте, що таке дезінформація? Це ось та сама недостовірна інформація, яка має суспільну цінність. Інформація про відпочинок президента очевидно має суспільну цінність, оскільки йдеться про один із інститутів держави. Сказавши, що президент Зеленський відпочивав в Омані, ви вже поширюєте дезінформацію.

Вікторія Сюмар важає, що у світі не існує такого жорсткого закону про інформацію, як пропонують слуги народу в Україні.
Вікторія Сюмар важає, що у світі не існує такого жорсткого закону про інформацію, як пропонують слуги народу в Україні.

 Але на цьому закон не обмежується.  В проекті передбачається, що таку дезінформацію і недостовірну інформацію потрібно блокувати, і провайдери мають забезпечити це за поданням людини, яка призначається урядом. Тобто уряд тепер буде призначати відповідальну особу, яка буде називатися Уповноважений з питань інформації. Якщо цей Уповноважений вважає, що ваша новина не відповідає індексу довіри, то відповідно він звертається до провайдера з пропозицією заблокувати сайт, повідомлення, Ютюб – канал, або навіть месенджер для передачі швидких повідомлень, тобто месенджери типу Телеграм чи WhatsApp.

Дуже  цікаві новації нас чекають у зв’язку з цим законопроектом щодо професії журналіста. Тепер журналісти будуть ділитися на «журналістів» і на «професійних журналістів». «Професійні журналісти» матимуть значно більше прав, але вони зобов’язані бути членами однієї асоціації.  Так от до журналістів міністерство визначає таку кількість вимог і пише, що журналісти просто зобов’язані їх виконувати. Наприклад, журналіст зобов’язаний доводити безпосередньо до керівника або особи, яка здійснює редакційний контроль, про можливість позовів та пред’явлення інших передбачених законом вимог у зв’язку з поширенням підготовленим ним матеріалів. Тобто, насправді журналіст має бути ще й юристом очевидно.

Міністерство так не вважає, воно вважає українців очевидно дебілами, коли саме міністерство має забезпечити достовірність.

Журналіст зобов’язаний відмовитися від виконання редакційного завдання, якщо воно не може бути виконано без порушень правил журналістської етики або законодавство. Як це працює на прикладі? Якщо повна інформація – це інформація, яка містить позиції різних сторін, то по факту журналістам заборонено подавати інформацію, якщо уряд не дав свою позицію з цього питання. Тобто, будь-який факт буде заблокований для подачі, якщо у вас не буде іншої точки зору, в першу чергу точки зору держави. Хоча насправді, навіть якщо вона буде, то завжди може знайтися сторона, яка скаже, що моя точка зору тут не висвітлена. Ця інформація є неповною, а отже неправдивою, а отже дезінформацією, а отже має бути заблокованою.

Як на мене, цей законопроект – ідеальний інструмент для цензури. Я не знаю аналогів подібних документів. Я думаю, що закони «16 січня» – це «детский лепет на лужайке» порівняно з тим, що нам пропонують зараз.

Я точно відповідально можу сказати, що ніде в світі таких норм не існує, вони були б надзвичайно радикально сприйняті, оскільки фактично  встановлюють заборону на слово і впроваджують блокування на надзвичайно високому рівні.

Як на мене, цей законопроект – ідеальний інструмент для цензури. Я не знаю аналогів подібних документів. Я думаю, що закони «16 січня» – це «детский лепет на лужайке» порівняно з тим, що нам пропонують зараз.

Тут питання, наскільки технічно держава взагалі в цифровому світі може це забезпечити.

Я думаю, що після таких новел міністерство культури, молоді і спорту варто було б перейменувати в «міністерство правди». Ось тільки ті категорії, якими вони оперують, індекс довіри, який має на меті, даруйте мені, встановлювати цензуру, це саме від Орвелла. Цю систему Орвелла під такою благородною метою демократичних процесів в Україні і права людей на достовірну інформацію, нам зараз намагаються втюхати.

Українці – не ідіоти, вони самі розберуться, дайте можливість інформації циркулювати без кримінальної відповідальності.

 

Джерело: ЄС.