Понад 6,5 мільйона гривень субвенції отримає Маневиччина від Рівненської АЕС - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 28.18 € 30.90
Понад 6,5 мільйона гривень субвенції отримає Маневиччина від Рівненської АЕС

Волинь-нова

Понад 6,5 мільйона гривень субвенції отримає Маневиччина від Рівненської АЕС

На фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає у зоні спостереження Рівненської АЕС, у 2020 році уряд спрямував 29 мільйонів 782,242 тисяч гривень державної субвенції

Відповідно до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» фінансування заходів щодо соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, здійснюється із спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок збору з експлуатуючої організації ядерних установок, якою є Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом».

За кошти минулорічної субвенції виконано заміну вікон, утеплення зовнішніх стін й опорядження фасадів Вараської ЗОШ р2
За кошти минулорічної субвенції виконано заміну вікон, утеплення зовнішніх стін й опорядження фасадів Вараської ЗОШ р2

 У зонах спостереження діючих українських АЕС станом на початок 2019 року проживало понад 796 тисяч осіб. На соціально-економічну компенсацію ризику населення зон спостереження чотирьох АЕС Енергоатом за підсумками виробничої діяльності 2019 року відповідно до кількості виробленої електроенергії перерахував до держбюджету 473,4 млн гривень, виконавши відрахування компенсаційного збору у повному обсязі.

Водночас, цьогоріч громадам прилеглих до діючих АЕС територій уряд виділив лише 137 млн 499,5 тис гривень, з яких майже 30 млн грн спрямовані на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення зони спостереження Рівненської АЕС. Дана субвенція є додатковим ресурсом для соціально-економічного розвитку чотирьох районів Рівненщини й Волині.

Відповідно до постанови Кабміну субвенція спрямовується, насамперед, на: будівництво, реконструкцію, ремонти захисних споруд цивільного захисту, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг та систем зв’язку; закупівлю засобів захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду; навчання населення користуванню цими засобами та об’єктами спеціальної соціальної інфраструктури.

У поточному році розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам становитиме:

Обласні бюджети:

  • Рівненська область – 6 млн 410,63 тис грн;
  • Волинська область – 2 млн 521,405 тис грн.

Районні бюджети:

  • Маневицький район (Волинська область) – 6 млн 585,36 тис грн;
  • Володимирецький район (Рівненська область) – 8 млн 994,738 тис грн;
  • Сарненський район (Рівненська область) – 650,491 тис грн;
  • Костопільський район (Рівненська область) – 153,6 тис грн;
  • Вараська міська об’єднана територіальна громада (Рівненська область) – 4 млн 466,018 тис грн.
Минулоріч за кошти субвенції виконано ремонт акушерсько-гінекологічного відділення Володимирецької центральної районної лікарні
Минулоріч за кошти субвенції виконано ремонт акушерсько-гінекологічного відділення Володимирецької центральної районної лікарні

 Відповідно до постанови Кабміну субвенція спрямовується, насамперед, на: будівництво, реконструкцію, ремонти захисних споруд цивільного захисту, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізичної культури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг та систем зв’язку; закупівлю засобів захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду; навчання населення користуванню цими засобами та об’єктами спеціальної соціальної інфраструктури.

У цілому, щорічно на компенсацію ризику уряд спрямовує 137,5 млн гривень. За 2017-2019 роки загальна сума субвенції на ці цілі склала 412,5 млн гривень. Велика частина виділених коштів - понад 310 млн гривень пішла на будівництво та ремонт об'єктів соціальної інфраструктури, 32,6 млн гривень - ремонт захисних споруд цивільної оборони, 9,7 млн гривень - закупівлю препаратів калію йодиду, респіраторів, проведення навчання. Зокрема, виконано ремонт на 91 захисній споруді і 472 об'єктах спеціальної соціальної інфраструктури - закладах освіти та медицини, дорожньої інфраструктури.

За результатами аудиту Рахункової палати встановлено, що за останні три роки жителі зон спостереження АЕС України недоотримали з держбюджету понад 1 млрд грн компенсації соціально-економічного ризику. При цьому, щороку жителі зон спостереження АЕС недоодержували як мінімум майже 250 млн грн компенсації. Як бачимо, лише третина цільового збору з АЕС була спрямована з держбюджету на відповідні заходи.

В грудні 2019 року керівник Енергоатома Павло Павлишин звернувся до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету з проханням підтримати законопроєкт №2526 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)». Він відносить збір на соціально-економічну компенсацію ризику виключно до джерел формування спеціального фонду держбюджету та передбачає спрямування усіх отриманих коштів на субвенцію з держбюджету місцевим бюджетам. Цей законопроєкт підтримано Комітетом ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг та Комітет ВРУ з питань екологічної політики та природокористування.

Довідково: За останні три роки до державного бюджету повернуто 59,2 млн грн, тобто щорічно не використовувалося 12-16% коштів субвенції. Аудитори виявили факти, що іноді кошти фактично взагалі не використовувалися через неналежний контроль за виконанням підрядниками договорів на місцях або ж використовувалися неефективно.

Також були встановлені порушення в сфері державних закупівель на суму 51,2 млн грн та факти використання бюджетних коштів з порушеннями законодавства на суму майже 5 млн гривень (найбільше в Рівненській - 1,8 млн грн і Хмельницькій - 2,3 млн грн областях). Встановлено, що не виконувалися вимоги щодо попередньої оплати виконаних робіт, при будівельних роботах застосовувалися заборонені матеріали, оплачувалися невиконані або непередбачені договорами роботи.

Окрім того, аудиторами виявлено порушення законодавства з питань містобудівної діяльності з боку замовників і підрядників на суму 47,6 млн грн. Чиновники не затвердили титули об'єктів будівництва, були занижені гарантійні строки якості виконаних робіт, виконувалися роботи непередбачені проектно-кошторисною документацією, а також побудовані і відремонтовані об'єкти використовувалися без введення їх в експлуатацію.

Джерело: Юлія КУЛАЄВА


Передрук або відтворення у будь-якій формі цього матеріалу без письмової згоди volyn.com.ua заборонено.