Курси НБУ $ 39.22 € 42.37
Грошей на дороги виділили втричі більше, але чому не збудували втричі більше?

Піару та коштів навколо будівництва доріг багато, а от результату поки що — не дуже.

Фотоколаж програми «Наші гроші».

Грошей на дороги виділили втричі більше, але чому не збудували втричі більше?

Державне агентство автомобільних доріг України у вересні заявило про завершення відновлення 2 тисяч кілометрів доріг у 2020 році

За три місяці, що залишились до кінця року, дорожники планують збудувати ще стільки ж шляхів і довести цифру до 4200 кілометрів відновлених доріг. Це, зазначимо, лише плани і чи будуть вони втілені, побачимо тільки 1 січня.

Тим часом у команді Зеленського будівництво доріг намагаються подати як неабияке, раніше небачене досягнення. Сам Президент чи не у кожній області під час візитів перерізає святкову стрічку на черговій відновленій ділянці, а дорожні роботи пафосно називають «Велике будівництво».

Вперше за роки Незалежності системно проблему будівництва доріг в Україні вирішили тільки після Революції гідності, восени 2016 року, коли прийняли кілька спеціальних законів, найголовніший з яких стосувався створення в Україні Фонду дорожнього бюджету. Фактично цей Фонд наповнюється кожним водієм, який купує бензин, адже акцизи на паливо тепер ідуть на будівництво доріг. Тобто, команда Зеленського до цього не має ніякого відношення.

Але наскільки воно насправді велике і в чому тут досягнення Зеленського? Давайте розберемось.

Варто нагадати, що вперше за роки Незалежності системно проблему будівництва доріг в Україні вирішили тільки після Революції гідності, восени 2016 року, коли прийняли кілька спеціальних законів, найголовніший з яких стосувався створення в Україні Фонду дорожнього бюджету. Фактично цей Фонд наповнюється кожним водієм, який купує бензин, адже акцизи на паливо тепер ідуть на будівництво доріг. Тобто, команда Зеленського до цього не має ніякого відношення, і самому Президенту залишається тільки не зруйнувати напрацювання попередників і просто й далі перерізати стрічки.

Нагадаємо, переред візитом Зеленського до Луцька армійці вичерпували воду з калюж пляшками.

Проте, як передбачав закон, у 2018 році лише 50% Дорожнього фонду мали йти на ремонт доріг, у 2019-му — 75%, і лише починаючи з 2020-го і далі — усі 100%. Тобто, ще у 2016 році було приблизно відомо, скільки щороку на українські автошляхи буде витрачатись грошей.

А тепер порівняймо. Як стверджують у Державній казначейській службі України, у 2018 році на дороги витратили 38,9 мільярда гривень, в 2019-му — 50,57 млрд грн, а цього року — увага — аж 124,9 мільярда. Тобто, більш ніж утричі більше, як у 2018 році. Звідки такі великі кошти? 70 мільярдів тут — це гроші згаданого вже Дорожнього фонду. Ще майже 20 мільярдів — спеціальні запозичення, а ще 35 мільярдів — скандальні гроші, які забрали із Фонду боротьби з коронавірусом і перекинули на дороги.

Так от, у 2018 році за 39 мільярдів гривень побудували рекордні за час Незалежності 3800 кілометрів доріг. Логічно допустити, що, маючи втричі більше грошей, і побудувати можна втричі більше — десь у межах 10 тисяч кілометрів, не менше. Але поки що у вересні, нагадаємо, є лише 2 тисячі. Ще стільки ж буде до кінця року. Якщо встигнуть. Напрошується запитання: чому грошей на дороги виділили втричі більше, але збудують, якщо вдасться, приблизно стільки ж, як і у 2018-му?
Можливо, дорожники не встигають освоювати такі гігантські кошти? Тоді навіщо було «перекидати» їм ще й коронавірусні гроші у той час, як держава не спромоглась купити жодного (!) апарата штучної вентиляції легень? Хіба це по-господарськи? Можливо, собівартість будівництва доріг стала більшою? Цілком може бути. Але щоб аж утричі — хто ж повірить? Швидше повірять у те, що розікрали… А, можливо, зіграли роль усі названі фактори.

Втім, єдиним незаперечним фактом залишається те, що «велике будівництво» — це великі витрати, а от доріг відремонтували приблизно стільки ж, як і було раніше.

Петро МАКАРУК.

Telegram Channel