Нові правила на ринку деревини: хто встановлює та хто заробляє - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 26.86 € 31.70
Нові правила на ринку деревини: хто встановлює та хто заробляє

Ринок необробленої деревини звик жити «за домовленостями».

Фото Tequask.

Нові правила на ринку деревини: хто встановлює та хто заробляє

За оцінками міжнародної дослідницької організації Earthsight, обсяг нелегального експорту деревини з України у 2017 році становив 400 млн євро на рік (12 млрд грн на рік). А це більше, ніж весь обсяг легального комерційного продажу необробленої деревини в Україні. Як побороти систему домовленостей і вивести ліс із тіні?

Україна займає 9 місце серед європейських країн за лісистістю і 6 місце за запасами деревини. Такий стрімкий розвиток за відсутності чітких правил та контролю породжує чимало проблем: і в першу чергу, це — незаконні вирубки та тінізація, доходи з яких йдуть до приватних кишень.

Прозорість укладання угод — ключовий інструмент для боротьби із тіньовими рубками та нелегальним експортом деревини.

 

Одним із ефективних інструментів детінізації є електронні аукціони, зокрема Prozorro.Продажі. Проєкт з контролю над продажами лісу було запущено на початку 2020 року. Завдяки електронним аукціонам можна подолати стару систему і забезпечити: легальність продажів, повну відкритість інформації про них та, як наслідок, можливість перевірити законність походження деревини.

Прозорість укладання угод — ключовий інструмент для боротьби із тіньовими рубками та нелегальним експортом деревини. Як наголосив перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Богдан Боруховський: «До 2035 року, продаж лісу через аукціони має забезпечити не лише відкритість у сфері лісозаготівель, а й сприяти боротьбі з незаконними рубками дерев».

Які старі домовленості ламають нові правила та що очікувати від ДП «Прозорро.Продажі»

  1. Непрозорі продажі, прямі угоди >>> Відкриті електронні аукціони, публічний графік торгів. Достовірна інформація про будь-які лоти.
  2. Обмежений доступ до інформації >>> Публічні результати аукціонів, дані доступні 24/7. Кожен може подивитися: хто продає, хто купує, що це за товар, де він знаходиться тощо.
  3. Неконтрольоване ціноутворення >>> Узгоджене встановлення цін без штучного завищення чи заниження.
  4. Невелика кількість бірж, що надають послуги >>> 40 маркетплейсів для участі в аукціонах, високий рівень послуг, зрозумілий інтерфейс майданчика.
  5. Різні продавці — різні правила >>> Єдині для всіх правила роботи системи.
  6. Можливі технічні збої при проведенні аукціонів >>> Надійна система аукціонів, неможливо технічно втручатися в хід і результати аукціону.
  7. Ризики щодо отримання товару за угодою >>> Гарантія здійснення угоди та перевірений продавець.

Ринок необробленої деревини звик жити «за домовленостями». Зламати це дуже складно і потребує часу, але перші результати демонструють регулювання ситуації, встановлення контролю над ринком і прозорі та значні надходження до держбюджету.

Першими, хто вирішив повністю перевести продажі деревини на електронні аукціони, стала Закарпатська область. Ще у 2019 році вона входила до ТОП-10 за обсягами незаконного вирубування дерев разом з Львівською та Рівненською областями, а наразі встановлює свої правила: перевела продаж деревини, що заготовляється регіоном, на прозорі аукціони та бореться із недобросовісними гравцями.

За словами заступника голови Закарпатської ОДА Віталія Цвігуна, продаж через систему електронних аукціонів дозволить регіону закріпити свої позиції серед лідерів у цьому напрямку.