СКІЛЬКИ КОШТУЄ ДЕРЖАВНИЙ АКТ?
ЗА ЩО ПЛАТИТИ 30 ГРИВЕНЬ?
СКІЛЬКИ КОШТУЄ ДЕРЖАВНИЙ АКТ? “Я інвалід ІІ групи, дружина — пенсіонерка і в нас вимагають за державний акт на землю по 90 гривень. Але ми читали, що плата не повинна перевищувати 85 гривень”,— зауважує наш читач В. Михайлюк з Володимир-Волинського району. Подібні питання цікавлять також інших читачів. Як зазначається у листі Державного комітету України по земельних ресурсах від 24 грудня 2001 р., виготовлення технічної документації про видачу державних актів на право приватної власності на землю здійснюють державні та інші землевпорядні організації відповідно до інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі (із змінами і доповненнями, затвердженими наказом Держкомзему України від 29.02.2000 р. і зареєстрованими Мін’юстом України 21.03.2000 р.). У ряді випадків доводиться перевіряти на місці відповідність фактичного розміру земельної ділянки до цих документів. Але і за прийняття рішення ради, і за вказані перевірки громадяни не повинні платити, бо передача земельних ділянок у власність з прийняття відповідних рішень рад проводиться безплатно. Коли власник побажає одержати державний акт на право приватної власності на землю, то, як правило, проводиться комплекс топографо-геодезичних робіт по відведенню земельної ділянки з прив’язкою меж ділянок до єдиної геодезичної мережі та заповнення бланків державних актів. Ця робота згідно із п. 8 ст. 118 Земельного кодексу України здійснюється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проте, слід мати на увазі, що згідно із Указом Президента України “Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки” від 3 грудня 1999 року виготовлення документів, необхідних для одержання державного акта на право приватної власності на землю для осіб, які виявили бажання одержати такий акт за плату, не повинно перевищувати п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що тепер становить 85 гривень.
ЗА ЩО ПЛАТИТИ 30 ГРИВЕНЬ? Житель села Кам’янка Шацького району Олександр Мар’янов у листі до редакції повідомляє, що в них відбулися збори, на яких людям сказали, що власники сертифікатів на земельну частку (пай) мусять заплатити по 30 гривень. Якщо хтось не заплатить, позбудеться землі. “Чи справді це так? Поясніть права і обов’язки власників сертифікатів при розпаюванні”, — просить автор листа до редакції. Пунктом 2 Указу Президента України від 10.11.1994 р. “Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва” передбачено, що кожному члену підприємства, кооперативу, товариства видається сертифікат на право приватної власності на земельну частку (пай) із зазначенням у ньому розміру частки (паю) в умовних кадастрових гектарах, а також у вартісному виразі. Відповідно до п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.1995 р. “Про затвердження форми сертифіката на право на земельну частку (пай) і зразка Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай)”, Міністерство фінансів зобов’язане профінансувати витрати, пов’язані з виготовленням бланків сертифікатів, за рахунок видатків з державного бюджету на проведення земельної реформи. А в затверджених наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 20.02.1996 р. № 11 методичних рекомендаціях щодо паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям, про будь-яку оплату сертифікатів не йдеться. За таких обставин рекомендуємо звернутися до осіб, котрі вимагають плату за сертифікат, за роз’ясненнями та посиланнями на норми чинного законодавства, якими вони керуються.