16 лютого 2007 року на ВАТ «ЛПЗ» відбудуться урочистості, присвячені 100-річчю корпорації SKF (Швеція), в складі якої підприємство працює вже майже десять років...
16 лютого 2007 року на ВАТ «ЛПЗ» відбудуться урочистості, присвячені 100-річчю корпорації SKF (Швеція), в складі якої підприємство працює вже майже десять років. За цей час воно наблизилося до стандартів SKF і керівництво корпорації прийняло рішення надати заводу статус повноправного її члена. До 100-річчя SKF було вирішено приурочити перейменування Луцького підшипникового заводу на «СКФ Україна». Про сьогодення підприємства і його майбутнє розповідає генеральний директор ВАТ «Луцький підшипниковий завод» Володимир Цибульський
Олександр НАГОРНИЙ
— Володимире Івановичу, розкажіть читачам, як розшифровується абревіатура SKF і що означає це перейменування для виробництва? — Шведський інженер Свен Вінгквіст винайшов кульковий підшипник, що мав здатність самовстановлюватися, і, усвідомивши важливість свого винаходу для усього світу, 16 лютого 1907 року заснував SKF. Абревіатура SKF означає в перекладі перші букви назви «Шведська підшипникова фабрика». При заснуванні в SKF працювало шість робітників. Сьогодні SKF — це близько 40 тисяч працівників, 84 заводи, що розташовані у 24 країнах світу, та торгові представництва у 132 країнах. Корпорація SKF — це імідж виробника найкращих у світі підшипників, ущільнювачів, змащувальних систем. Корпорація SKF, яка володіє 99,6 відсотка акцій підприємства, є світовим лідером на ринку підшипників, їй належить більше двадцяти відсотків цього ринку. Луцький підшипниковий завод добре відомий в країнах СНД та деяких країнах Заходу. Має імідж виробника роликових конічних підшипників достатнього рівня якості та надійності. Ми з нетерпінням очікували на отримання права використовувати бренд SKF в назві заводу та маркуванні продукції, оскільки це є ключем для відкриття нових ринків та вступом у «вищу лігу» виробників підшипників. — Чи це означає, що підприємство сягнуло світового рівня? — За період з 1998 року, коли наш завод став частиною SKF, на підприємстві відбулися кардинальні зміни. За цей час вкладено майже 30 млн. гривень інвестицій. Але все одно ми ще не досягнули технічного рівня кращих заводів корпорації. Нема також такої, як у них, стабільності щодо якості продукції. Тут діють багато чинників, включаючи і суб’єктивні, я маю на увазі, менталітет працівників. Особливо це відчутно у ставленні до навчання, яке постійно організовується на заводі. На жаль, наші робітники ставляться до підвищення кваліфікації іноді безвідповідально, в той час, як на Заході це є базовим принципом професіоналізму. — Зважаючи на різницю в ціні на енергоносії, чи витримує наша продукція конкуренцію з російськими виробниками? — Незважаючи на всі перешкоди, ми успішно конкуруємо на російському ринку. Сьогодні конкурентна боротьба ведеться не стільки з російськими, як з китайськими виробниками. Адже при цінах на 30-40 відсотків дешевших, ніж у нас, навіть при гіршій якості підшипників, споживачі часто орієнтуються саме на цінову перевагу. У структурі продажу Росія становить більше 30 відсотків, в т.ч. ГАЗ майже половину від всієї потреби підшипників закуповує саме у нас, більше 30 відсотків від потреби КамАЗу — також луцькі підшипники. — Володимире Івановичу, у зв’язку з вступом до «вищої школи», які плани на майбутнє? — Будемо постійно продовжувати модернізацію. Зупинятись не можна. Зроблено, як я уже говорив, багато, а зробити треба ще більше. Зараз йде підготовка нового проекту – передача з одного із заводів Німеччини високотехнологічної і високопродуктивної лінії по виробництву підшипників для провідних автомобільних заводів Західної Європи. Обладнання такого рівня в Луцьку ще не було, тому для роботи на ньому плануємо залучати молодих працівників з вищою освітою і стажувати їх в Німеччині. Згідно із стратегічним планом до 2011 року завдяки новим технологіям та бізнесу в новій для нас ціновій ніші, обсяги продажу повинні зрости в 3,5 раза. — Що мають працівники підприємства за свою роботу? В яких умовах працюють? — Заводи SKF відрізняються саме підвищеною турботою про своїх працівників. На всіх підприємствах компанії, включаючи і Луцьк, діє кодекс поведінки, де визначена відповідальність корпорації перед працівниками та суспільством. Після приходу SKF у Луцьк на заводі значно поліпшені умови праці, проведено сучасний ремонт їдальні, душових, побутових приміщень, санвузлів. Здійснюється контроль за санітарним режимом цехів, забрудненістю та загазованістю. Є домовленість з вищим керівництвом SKF про виділення значних коштів на модернізацію корпусу першої черги. В останні три роки для працівників заводу та їхніх родин проводиться «День сім’ї», основною метою якого є згуртування колективу. Головним інструментом оцінки трудової атмосфери на заводі є аналіз робочого клімату, який проводиться з 2003 року. В анкети, які надаються кожному працівнику, вносяться питання, пов’язані із умовами та змістом роботи. У 2006 році на питання «Чи задоволений я, що працюю на ВАТ «ЛПЗ» і вношу свій внесок до його розвитку», 87 відсотків працівників дали позитивну відповідь. За дев’ять років у складі SKF середньомісячна заробітна плата зросла у 10,5 раза і в грудні 2006 року становила 1674 гривні. На заводі діє дві профспілки. Звичайно, інколи виникають суперечності, але ми вирішуємо їх толерантно, базуючись на умовах колективного договору та взаєморозуміння. — Що має Волинь від діяльності підприємства? — Перш за все більше двох тисяч лучан (з врахуванням дочірніх підприємств) забезпечені стабільними роботою та зарплатою. Завод є найбільшим в області платником до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування. І, звичайно, нам належить важлива роль у наповненні місцевих та державного бюджетів. Лише за два останніх роки до всіх видів бюджету та позабюджетних фондів перераховано 48 млн. гривень. — Чому так мало продукції ЛПЗ використовується в Україні? Де ваші ринки збуту? — На Україні навіть потенційно для нас немає перспективи росту поставок продукції, бо автомобільні заводи в основному здійснюють крупновузлове складання автотехніки, імпортуючи вузли, в яких уже вмонтовані підшипники. Якщо взяти разом КрАЗ, ЗАЗ, Харківський тракторний, ЮМЗ та Львівський автобусний, то їхня консолідована потреба в підшипниках в декілька разів менша, ніж одного Горьковського автозаводу в Росії. Останнім часом ми, використовуючи канали продажу SKF, активно просуваємося на ринки таких країн, як США, Мексика, Бразилія, Німеччина, Індія, Китай, Таїланд, Сінгапур та інші. Отримавши право використовувати бренд SKF та змінивши назву, ми отримуємо доступ на нові ринки. — І, нарешті, закономірне питання: а чи задоволені керівники корпорації роботою ЛПЗ? — В цілому головні акціонери та керівництво SKF задоволені з того, як розвивається виробництво в Луцьку. Разом з тим їх турбує політична та економічна нестабільність в Україні і особливо постійні зміни податкового та митного законодавства та правила для бізнесу. SKF пов’язує з нашим підприємством нові можливості розширення впливу на ринках країн СНД. Святкування 100-річчя SKF буде також сприяти зростанню авторитету компанії в світі. 16 лютого на заводах SKF по всьому світу відбудуться урочистості, а кожному штатному працівнику незалежно від ієрархії буде вручено однаковий цінний подарунок. В цей же день в Гетеборзі (Швеція) відбудеться грандіозний гала-вечір з участю його величності короля Швеції Карла ХУІ Густава та королеви Сільвії. На урочистості запрошено більше 200 президентів корпорацій – світова еліта бізнесу.