Піст перед святом Різдва Христового, що почався, триватиме до 6 січня. В церковому уставі він названий Чотиридесятницею, бо продовжується 40 днів, а також Пилипівкою, бо починається після дня пам’яті святого апостола Пилипа...
Піст перед святом Різдва Христового, що почався, триватиме до 6 січня. В церковому уставі він названий Чотиридесятницею, бо продовжується 40 днів, а також Пилипівкою, бо починається після дня пам’яті святого апостола Пилипа. Різдвяний піст призначений для приготування наших душ до світлого свята Різдва, за словом Симеона Солунського, він нагадує нам «піст Мойсея, який постив 40 днів і ночей, і отримав на кам’яних скрижалях написані слова Божі. А ми, постячи 40 днів, бачимо і приймаємо живе слово від Діви, що написане не на камені, але втілилось і народилось». Слово піст означає стримання. Оскільки людина — це дух, який живе в тілі, то і піст має два напрямки: духовний і тілесний. Духовний піст – це стримання від гріха. Піст тілесний – це тимчасова стриманість від певних видів поживної їжі чи навіть від прийняття їжі взагалі. Стримання в їжі у Різдвяний піст полягає в забороні споживати рибу, вино і олію в понеділок, середу і п’ятницю. Їжа в ці дні приймається після вечірні. В інші дні забороняється лише риба, яку дозволяється споживати в суботи, недільні дні і великі свята( наприклад, Введення в храм Пресвятої Богородиці), в храмові свята і в дні великих свят, якщо ці свята випадають у вівторок і четвер, а якщо в понеділок, середу чи п’ятницю, то дозволено споживати лише вино і олію. Останні п’ять днів посту рибу не можна споживати навіть в суботу і неділю. До цих загальних рекомендацій слід підходити індивідуально. Полегшення посту аж до його повної відміни духівник може дозволити з огляду на вік, стать, спосіб життя, рід занять, стан здоров’я людини. Основна мета посту тілесного — позитивно вплинути на душу. Шляхом стриманості піст загартовує нашу волю. Також піст робить легшим наше тіло, підриває та знесилює фізіологічні основи тілесних пристрастей, допомагає легше переборювати чуттєві бажання. Але не слід забувати, що життя душі – це боротьба. Обмежуючи тіло, ми глибше занурюємось у світ духовний, де зустрічаємося не лише з добрими сутностями. Постячи тілесно, ми виходимо назустріч ангелам і бісам. Тому обов’язково піст тілесний слід об’єднувати з постом духовним, посилювати духовну боротьбу. Тобто в час посту слід частіше і довше молитися, читати Святе письмо і життя та повчання святих, обов’язково сповідатись і причаститись, очищати душу від злого і наповнювати її добрим. Хто обмежується лише постом тілесним і не постить духовно, той обертає піст собі на шкоду і осудження. Такі люди стають злостивішими від голоду, агресивними в своїй сім’ї, похмурими, дратівливими, впертими. «Що за користь, коли ми стримуємось від птиці і риби, — говорить святий Іоан Злотоустий, - а братів гриземо й поїдаємо?» Піст тілесний без духовного наповнення обертається всього лиш на дієту. Великим гріхом є постити тілесно напоказ, демонстративно, при цьому зверхньо ставитись і осуджувати тих, хто не постить. «А ти, коли постиш, намасти свою голову (помазування оливою - символ радості. Тобто - сховай свій покаяльний смуток –авт.) і лице своє вмий, щоб ти посту свого не виявив людям, а Отцеві своєму, що в таїні;і Отець твій, що бачить таємне, віддасть тобі явно. Не те, що входить до уст, людину сквернить, але те, що виходить із уст...Що виходить із уст, те походить із серця і воно опоганює людину. Бо з серця виходять лихі думки, душогубства, перелюби, розпуста, крадіж, неправдиві засвідчення, богозневага», - говорить Господь наш Ісус Христос. Хай Господь допомагає нам підготувати за цей піст гарний духовний подарунок до дня народження Спасителя: позбавитись поганої звички, зробити багато добрих справ, поглибити свою молитву, зробити ще кілька кроків назустріч Богу. Андрій і Наталія РОТЧЕНКОВИ, викладачі Центру християнського виховання дітей та молоді при Волинській духовній семінарії.