Курси НБУ $ 41.78 € 48.84
НАСТАВ ЧАС ПРАКТИЧНИХ ДІЙ

Волинь-нова

НАСТАВ ЧАС ПРАКТИЧНИХ ДІЙ

Тези з виступу Президента України Віктора Януковича на засіданні Ради регіонів...

Тези з виступу Президента України Віктора Януковича на засіданні Ради регіонів.

Олег МАКСИМЧУК

РЕФОРМА СИСТЕМИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ НЕОБХІДНА ДЛЯ УКРАЇНИ
У 2010 році був широкий діалог — ми його з вами розпочали з місцевими органами влади, експертами щодо конституційних змін, необхідних для підвищення ролі місцевого самоврядування. Разом з тим назріла та довгоочікувана реформа у цій сфері не вичерпується лише змінами до Основного Закону. Реформа мусить визначити напрями, механізми, терміни формування ефективного місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Такої, що спроможна максимально забезпечити надання якісних та доступних публічних послуг, зміцнення інститутів демократії, захист інтересів громадян в усіх сферах життя. Водночас вона має бути гармонійним інструментом, що вибудує якісно нові відносини між державою та територіальними громадами, узгоджуватиме їх інтереси.
Очевидно, що нинішня система самоврядування на місцях — не ефективна і суттєво стримує розвиток нашої країни. Ситуація ускладнюється ще й тим, що правове регулювання та сама практика місцевого самоврядування не задовольняють сучасні потреби України. При цьому вони також не відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування. Невиконання ж положень хартії є істотною перепоною на шляху реалізації курсу та перешкоджає інтеграції до Європейського співтовариства.
Справжня реформа починається із систематизації управління процесами, визначення пріоритетів та підготовки плану першочергових заходів, врахування інтересів всіх зацікавлених сторін. Сьогодні настав час практичних дій для створення належних умов такої реформи.
За моїм дорученням було організовано роботу з підготовки Концепції реформи самоврядування. На сьогодні ми маємо перший проект цього документа, в якому знайшли відображення ті ідеї та ініціативи, які ми з вами неодноразово обговорювали на Раді регіонів, у парламенті, на численних зустрічах із нашими громадянами та громадським активом. Вважаю за необхідне розпочати на всіх рівнях широку дискусію навколо напрацьованого проекту Концепції, забезпечити врахування всіх пропозицій, які будуть висловлені нашими співгромадянами.
Реформування місцевого самоврядування має відбуватися на засадах децентралізації владних повноважень, консолідації ресурсного забезпечення та стратегічного планування розвитку територіальних громад. Це все вимагає зважених кроків щодо законодавчого вирішення проблем місцевого та регіонального розвитку в контексті виробленої державної регіональної політики, бюджетної, податкової та муніципальної реформ із дотримання положень Європейської хартії місцевого самоврядування. Йдеться про забезпечення повсюдності місцевого самоврядування, формування і забезпечення діяльності територіальних громад та їхніх органів. Головним завданням для них має бути покращення умов життя людей, оперативне та якісне надання їм публічних послуг, поліпшення умов сталого розвитку територій, ефективне використання бюджетних коштів та інших ресурсів.
Ми маємо припинити дублювання повноважень, функцій та завдань органів місцевого самоврядування різних рівнів. Необхідно сформувати правові умови для розвитку ефективних територіальних громад, в яких буде створено дієздатні органи місцевого самоврядування, спроможні виконувати законодавчо визначені власні, а також делеговані державою повноваження.
Глибоко переконаний, що лише та реформа має майбутнє та працюватиме на результат, яка буде підтримуватися в суспільстві і яку розуміють люди. Реформа самоврядування, яка нав’язана, як то кажуть «зверху», не матиме успіху. Дуже важливо, щоб такі зміни сприймалися і реалізовувались в регіонах. Я не люблю слова «знизу», я кажу — реально там, де живуть люди, тоді ми будемо з вами мати підтримку, будемо мати успіх. Ця реформа торкнеться кожної людини, кожної сім’ї, кожного підприємства і кожного регіону.
Важлива передумова — формування сучасного менеджменту місцевого самоврядування. Будемо відверті — небагато у нас прикладів ініціативної, добре організованої роботи місцевих рад. Не вистачає освічених та підготовлених кадрів. Їх треба готувати. Ми знаємо, як часто змінюються депутати в місцевих радах, та інколи ці зміни не йдуть на користь. Люди про це кажуть. Тому нам це треба врахувати.

ЗМІНИ ЗАДЛЯ ЗРОСТАННЯ ДОБРОБУТУ ЛЮДЕЙ
Реформа місцевого самоврядування спрацює тоді, коли вона буде чітко зорієнтована на зростання добробуту людини, зміцнення економічного потенціалу територіальної громади. Серед базових пріоритетів — стимулювання економічної активності на місцях, створення стабільних джерел наповнення місцевих бюджетів, задіяння місцевих ресурсів та нових важелів мобілізації наявних на регіональному рівні позабюджетних коштів. Проблема фінансування розвитку територіальних громад сіл, селищ і міст сьогодні виходить на перший план. Обсяги дотацій, що надаються місцевим бюджетам з державного бюджету, зростають щороку, а рівень добробуту людей, показники розвитку регіонів і громад покращуються надто повільно. Нестача ресурсів для вирішення проблем місцевого розвитку відчувається постійно. Тому необхідно комплексно задіяти всі наявні на місцевому рівні можливості щодо наповнення місцевих бюджетів та максимально використати існуючі в регіонах ресурси — матеріальні, фінансові, інвестиційні, людські — для відродження економічної активності, розвитку підприємництва, створення нових робочих місць.
Напрям реформ, які ми поступово запроваджуємо, — навчити самостійно заробляти кошти на місцях, оскільки лише той результат вартий уваги, що здобутий саме в регіонах! Чим більше свободи для місцевого самоврядування у господарській сфері, тим більшим буде власний фінансовий ресурс розвитку.
У кожній громаді необхідно створити «інвестиційні карти» найпривабливіших об’єктів для інвестування. Треба інакше підійти до вирішення застарілої проблеми безробіття в малих містах, селах і селищах. В Україні понад 350 населених пунктів мають статус малих міст, у яких проживає понад 6 мільйонів громадян. Десятки тисяч мешканців цих міст шукають кращої долі або у великих містах, або за кордоном. Така ж ситуація й у переважній більшості сіл та селищ України. Керівники місцевого самоврядування мають навчитися організовувати економіку власної території та створювати умови для роботи на місцях. На порядку денному — оптимізація роботи регіональних ринків праці.

СТВОРИТИ НАЛЕЖНІ УМОВИ ЖИТТЯ НА СЕЛІ
Окремою темою для уваги з боку держави та місцевої влади є вирішення проблем розвитку сільських громад, реалізація перспектив формування економіки сільських територій. Я буквально сьогодні зустрічався з головою Міжнародної фінансової корпорації, і ми говорили, який величезний потенціал має Україна в розвитку аграрного сектору економіки. З його слів, і ці дослідження робив Світовий банк, такі країни, як Бразилія, Аргентина й Україна мають найбільший потенціал розвитку аграрного сектору економіки. Це питання дуже актуальне сьогодні у світі. Воно є одним із перших із точки зору продовольчої безпеки.
В Україні — понад 28 тисяч сільських населених пунктів. Це інфраструктура, яка потребує сьогодні великої уваги, тому що в цих селах і селищах проживає третина населення нашої держави. У сільськогосподарському виробництві зайнято майже 5 млн осіб, що становить 34% від загальної кількості жителів у сільській місцевості. Створення сучасних умов життя на селі в соціальному, культурному і духовному розумінні — найперше завдання для місцевої влади. Саме тому земельна, медична, освітня реформи, реформа соціального забезпечення мають працювати на підвищення якості життя селян. Комплексний та збалансований розвиток сільських територій — це усталений стандарт для Європейського Союзу і орієнтир для державної регіональної політики в Україні. Уряду в межах діючих бюджетних програм необхідно забезпечити повноцінне фінансування заходів, спрямованих на підтримку фермерів–початківців, сприяти створенню та розвитку сімейних ферм на селі. Тільки через об’єднання зусиль держави та виробників сільгосппродукції, через розвиток кооперації — споживчої, збутової, обслуговуючої, кредитної, через відродження підприємницької активності можна підвищити економічну результативність сільськогосподарського виробництва, досягти високих соціальних стандартів життя на селі.
Сьогодні лише 1% селянських господарств в Україні охоплено кооперацією, а, наприклад, у сусідній Польщі — понад 50%. Тому розвиток кооперації на селі потребує дієвої підтримки. За рахунок розвитку сільськогосподарської кооперації можна підвищити стандарти безпеки продуктів харчування, досягти міжнародного рівня якості та дотримання санітарних норм.
Сучасне українське село повинне мати розвинуту інфраструктуру — платформу для залучення інвестицій та відродження підприємницької активності. Її невід’ємною складовою має стати комплексна розбудова аграрного ринку, розвитку доріг, транспорту, житлово–комунальної та інженерної сфер.
Telegram Channel