На це запитання у розмові з нашим кореспондентом дав вичерпну відповідь директор з корпоративних зв’язків компанії ТОВ «Нестле Україна», до складу якої входить відоме волинське підприємство «Волиньхолдинг», Геннадій Радченко.
«Нестле» — найбільший виробник продуктів харчування та напоїв у світі. Найближчий конкурент має вдвічі менші обсяги. Компанія налічує більше 400 підприємств у різних куточках земної кулі
Алла ЛІСОВА
— Геннадію Юрійовичу, як вдається протягом тривалого часу втримувати такий високий рейтинг, незмінно лідирувати на ринку продуктів харчування певної групи? — У першу чергу — за рахунок високої якості продуктів, якої досягаємо завдяки ефективній дії спеціально створеної економічної моделі. Суть її полягає у постійному зростанні, в ретельному використанні фінансових потоків, у прискіпливому аналізі інвестицій, у вивченні запитів споживачів з різних країн. Особливість її ще й у тому, що компанія заснована на локальних брендах та локальній сировині і залучає працівників, які проживають на території, де розміщене підприємство. «Торчин» — один із класичних прикладів українського бренду — популярного, добре відомого споживачам. — Якось ви сказали, що Україна — унікальна країна, де локальні бренди «перемогли» міжнародні. Це дає позитивний результат? — Безумовно. Тому й компанія підтримує цей український бренд. Більше того, розвиває і популяризує його. Зараз підприємство, яке починало як завод продтоварів у Торчині, а згодом модернізоване українськими й польськими бізнесменами, є лідером на українському ринку холодних соусів, зокрема майонезів та кетчупів. Майже третина майонезу й більше половини кетчупів, які споживаються в Україні, — торчинські. Після придбання підприємства компанією «Нестле» у 2004 році почали виготовляти ще й білі та червоні соуси (50 відсотків усіх соусів в Україні), гірчицю, борщові та супові заправки, до речі, перші в світі. — Іміджева торгова марка дає високий результат. Але вона постійно рекламується, до того ж на солідних розкручених каналах. Є в цьому потреба? — Реклама як рушійна сила торгівлі є одним із напрямків діяльності компанії. В неї вкладаються немалі кошти, це частина нашої маркетингової, економічної політики. — Кажуть, про смаки не сперечаються. Але, окрім цього, кожна господиня при виборі товару має ще дві важливі вимоги: доступна ціна й відсутність шкідливих інгредієнтів. — На ТОВ «Волиньхолдинг» розроблено декілька різних рецептур продукції, яку випускаємо. Все це результат майстерності Антоніни Котик — керівника групи, яка займається якістю і розробкою нової продукції. Вона працює у Торчині з часу заснування підприємства. Пані Антоніна, до речі, нещодавно отримала звання «Заслужений працівник промисловості України», а підприємство нагороджене почесною грамотою Кабінету Міністрів. Цими відзнаками дуже пишаємося. — Геннадію Юрійовичу, а як щодо вмісту шкідливих складників? На окремих товарах бачимо маркування «без ГМО»… — Це не що інше, як введення споживача в оману. Ніде в світі такого маркування не побачите. Адже більшість людей навіть достеменно не знає, що це таке. Це певною мірою лукавство, продиктоване упередженістю суспільства. Однак в Україні у 2008 році прийнято відповідний закон, який зобов’язує робити такі позначки навіть на тих продуктах, де ГМО не може бути. Тому вважаю його популістським. Коли вже говорити про негативний вплив продуктів на організм людини, то найбільш небезпечними є, як відомо, сіль, цукор, жири… Але ми призвичаїлися до смаків, тому підтримуємо розумний баланс. «Нестле» в цьому плані користується спеціальною програмою щодо здоров’я людей. Прагнемо, аби в нашій продукції взагалі не було шкідливих складників. Однак є ще один нюанс. За кордоном, наприклад, покупець шукає майонез із мінімальним вмістом жиру, а в Україні, навпаки, такий продати складно, бо більшість хоче смачного… «Нестле» — що найголовніше — має відповідні сертифікати якості, які і є гарантією безпеки для наших споживачів. — Не раз доводилося чути від виробників, що на полиці супермаркетів зі своїм товаром непросто пробитися. Як будуєте стосунки з магазинами? — Це частина нашого бізнесу. Тому намагаємося їх зробити взаємовигідними і приязними. Розуміємо, що торгівля — наш партнер, тому інколи треба йти на компроміси. Через мережі магазинів продається багато нашої продукції — окрім торчинської, ще кондитерські вироби, дитяче харчування, кава тощо. Коли заходите в супермаркет — там завжди тепло, світло, всі товари викладені, проте на кожен із них треба укласти договір, заплатити персоналу… Усе це коштує грошей. — Для вас найголовніше в цих стосунках — аби товар був ліквідний. Як вдається втримати розумну ціну, адже складники, напевно, купуєте за валюту? — Продукти «Торчина» якраз такі, які найменше залежать від курсу валют. У 2008 році, перед кризою, ми прийняли програму «Господар», суть якої — у максимальній заміні імпортної сировини на вітчизняну. Бо якщо, наприклад, какао не виробляється в Україні, то й «Світоч» на 60 відсотків залежить від валюти. Для «Торчина» все простіше. Раніше імпортували сухі овочі. З’ясували, що в Україні нема такого виробництва або воно не відповідає певним стандартам. Почали шукати варіанти, вийшли на бізнесменів, які нам постачають ці інгредієнти. Томатна паста, олія, інше, що виробляється тут, в ціні пішло вгору, бо продається за світовими цінами. Зросла вартість упаковки, але це — наша гордість. Певний період не було виробника пробки (ковпачка). Зголосився один бізнесмен із Польщі, який у Луцьку почав випускати цю складну з інженерної точки зору штуковину. Виявляється, для її розробки необхідні великі кошти. Шкода, що потім викидаємо… Пластикові пакети залежать якраз від курсу валют. Але розумний баланс намагаємося втримати. «Нестле» працює в тому сегменті, де представлені продукти з невисокою ціною, але без компромісу з якістю. Ми добре розуміємо: якщо в конкурентів буде дешевше — ви купите в них, навіть при гіршій якості. — Тут, напевно, важливу роль відіграють ще й сучасні технології? — ТОВ «Волиньхолдинг» — це не космічні технології. У трьох цехах 800 чоловік працюють над виготовленням кетчупу, майонезу, соусів та гірчиці. Секрет нашого успіху — в досвіді, який поєднує попередні набутки із застосуванням різних новацій, використанням нових сучасних інгредієнтів, у жорсткій дисципліні на всіх напрямках, у вибудуваній системі якості, яка починається з відбору сировини й закінчується логістикою. До речі, корпорація «Нестле в Україні» побудувала біля Торчина прекрасний логістичний центр, де створені відповідні умови і для сировини, і для готової продукції. Ми зацікавлені, аби найсвіжіший товар якнайшвидше потрапив до споживача. — Геннадію Юрійовичу, незважаючи ні на що, підприємство розвивається. Чи плануєте його розширення? — Як відомо, останнім часом споживання все ж таки зменшилося. Але персонал не скоротили. Сподіваємося на кращі часи, тому рухаємося вперед. Торік на модернізацію підприємства витратили 14 мільйонів гривень, цього року — вже 19 мільйонів. Плануємо розширюватися після зростання попиту. Аналізуємо причини падіння виробництва і бачимо перспективу в розширенні передусім внутрішнього ринку. Адже в Україні зараз маємо десятки мільйонів споживачів, які готові й надалі купувати продукти наших брендів. Також є програма розвитку експорту — якість наших продуктів відповідає світовим стандартам, тому нам не потрібно ніяких додаткових сертифікатів. Це ще раз свідчить про те, що ми готові вступати у ЄС. Окрім цього, є мережі магазинів для емігрантів в Америці, Канаді, Німеччині, де «Торчинпродукт» користується популярністю. Ще й під іншими марками («Маггі», «Мівіна») реалізовуємо товари, й цей напрямок розвиватимемо. — Багато підприємств рекламують свою благодійну діяльність. Чи «Волиньхолдинг» у подібних проектах бере участь? — Так. Проте не вважаємо за потрібне це рекламувати. Та коли вже завели мову, то зупинюся на головному. Розпочали будівництво очисних споруд у Торчині. Але не тому, що підприємство їх дуже потребує, а через те, що маємо соціальну відповідальність. Налагодили тісну співпрацю із селищною радою. Приємно, що ділові конструктивні стосунки вибудувалися з обласною, районною та міською владою Луцька в особі її голови Миколи Романюка. І вони ґрунтуються не на якихось фінансових зобов’язаннях, а на взаєморозумінні та відкритості. — Ви не один рік успішно працюєте на теренах України. Чи стоять за вашою компанією якісь політичні еліти, які створюють сприятливі умови для цього? — «Нестле» — швейцарська компанія, яка завжди перебувала поза політикою. Напевно, завдяки такій позиції їй вдається працювати в усьому світі, у тому числі в Африці та Латинській Америці, де керують «важкі» режими. Принцип нашої діяльності — дотримуватися закону, який би він не був, хороший чи поганий, і цей закон повинен діяти для всіх без винятку.