Курси НБУ $ 26.11 € 30.62
На уроках у першокласників — перегони, ігри та пісні. А ще — географія, фізика та хімія

Волинь-нова

На уроках у першокласників — перегони, ігри та пісні. А ще — географія, фізика та хімія

Два початкові класи Луцької ЗОШ №2 працюють за унікальною для Волині програмою «Інтелект України»

«Знаєте, мені як директору дуже боляче було дивитися, коли дитина з нашого мікрорайону минає шкільне подвір’я і сідає у маршрутку чи тролейбус, аби доїхати до іншого, більш престижного, на думку її батьків, навчального закладу. От я і задумався, як би зробити так, аби на місці учні отримували якісну освіту, щоб під час уроків вони почувалися безпечно і комфортно. А головне — щоб стали успішними в житті і щоб мама з татом були спокійні за них, — директор Луцької ЗОШ № 2 Василь Грищук проводить міні-екскурсію навчальним закладом. У нас дуже хороша школа, одна з найстаріших у місті, вчительський колектив високопрофесійний. Але з часом більшість батьків стали віддавати дітей до спеціалізованих навчальних закладів. От і хотілося показати не на словах, що сучасна прогресивна освіта можлива і в нашій школі»


Інна ПІЛЮК


Його щире бажання, помножене на постійні пошуки, дало результат: два класи початкової школи беруть участь у всеукраїнському науково-педагогічному проекті «Інтелект України». Цю систему навчання розробили харківські науковці, а почув Василь Адамович про неї від рівненських колег. Саме туди і поїхав, щоб ознайомитися з програмою. Такий шанс жартома розцінює як подарунок на свято Василя, бо саме у цей день два роки тому вперше побачив, із чого починається справжній інтелект України. А потім була поїздка в Харків у гімназію № 169, де свого часу відбувалася апробація проекту, познайомився з його авторами і остаточно переконався, що це саме та система навчання, яка дуже потрібна сьогодні для школи.
Перший набір дітей у клас проводили за підсумками підготовчих занять та співбесіди у психолога, відібрали тридцять школярів. Той експеримент 2015-го з інноваційним навчанням не те що вдався, а перевершив усі сподівання, і тому наступного навчального року без вагань вирішили знову набрати першокласників до «Інтелекту».



Mають бути передусім вмотивовані директор і вчитель, який зуміє забути традиційну методику і перебудувати роботу на новий лад.



...Ми йдемо на урок до «дітища» й гордості директора. Тридцятеро учнів дзвінко відчеканюють нам із Василем Адамовичем: «Доброго дня». Зараз письмо. Стараються, виводять літери, адже в них і зошити з особливим розграфленням, відмінним від традиційного, — для кращого вироблення почерку. Між тим наввипередки розказують про улюблені предмети. Називають математику, читання, і тільки згодом хтось згадує про фізкультуру. Про те, що діти дійсно залюбки йдуть на уроки і домашні завдання для них не є тягарем, почула ще перед візитом від батьків цих учнів. Зізнаюся, в це мало повірила, ба, навіть списала все на принцип, що моя дитина найкраща, і, звісно, я її хвалитиму. Але ж першокласника не намовиш говорити чужій тьоті щось за сценарієм. Тому мої сумніви розвіялися з перших хвилин знайомства з класом.
Система навчання орієнтована не на сувору дисципліну, страх помилки чи боязнь вчителя. Це принципово новий підхід до навчання, де читають інші підручники, проводять інші уроки і головне — вчать інакше мислити. Важливіше, не як швидко читатиме дитина, а як вона розуміє текст і може його переказати. Схвалюються мислення вголос, власні судження. На допомогу вчителю — малюнки, таблиці, електронний словник незнайомих дітям слів. Заняття схожі на гру. Тут і співають, і оплесками підтримують правильну відповідь друга. На математику «приходять» герої мультфільмів. Завдання, наприклад, може диктувати папуга. Окремі вправи влаштовують у вигляді «перегонів», і кожен вибирає, на якій машинці на них поїде. До простої інформації непомітно додаються дорослі «родзинки», наприклад, що таке молекули, псевдоніми, біографія, рима. Діти розкомплексовані, не бояться сказати щось не так. Коли читають про бременських музикантів, то одразу дивляться, де ж та країна, в якій жили герої, як туди краще і швидше дістатися, які міста і держави доведеться проїжджати. І мультик тут як тут. Усі класи обладнані ноутбуками, телевізорами, скрізь у школі є інтернет. Казка, а не навчання!
Учні працюють без підручників. Щомісяця батьківський комітет замовляє у розробників проекту спеціальні навчальні матеріали, за якими і проводять заняття. Такий комплект (орієнтовно 14 зошитів на друкованій основі, наочні матеріали тощо) коштує 195 гривень. Першокласники мають, окрім традиційних, предмети «Навчаємось разом» (розвиває пам’ять за спеціальними методиками), «Еврика» (творчість та винахідницькі здібності), «Людина і світ». Тричі на тиждень — уроки англійської, як у спеціалізованій школі. В ігровій формі шестирічкам подають перші відомості з біології, географії, хімії, геометрії. Тож у старших класах цим дітям навчатися набагато легше.
Йдучи до школи, підсвідомо не зовсім схвалювала утворення окремого класу розумників. А чи не будуть вони зверхніми щодо ровесників зі звичайних класів? Чи не стане розрізнення у початковій школі шляхом до подальшого, уже більш серйозного, виокремлення себе — «я кращий»? Василь Адамович, педагог із багаторічним стажем, щиро дивується моїм страхам і запевняє, що система навчання настільки досконало розроблена, підібрані такі напрямки, які перш за все пропагують гуманність, доброзичливість та відкритість.
На Волині за аналогічним проектом працюють також класи у Нововолинській гімназії № 1 та школі № 4 міста Ківерці. А загалом в Україні він впроваджений у більш як двох сотнях навчальних закладів. Спочатку був розрахований тільки на молодших школярів, а згодом його розширили на середню ланку і вже експериментують у старших класах. Василь Адамович щиро прагне, аби його досвід перейняли колеги якомога більшої кількості навчальних закладів області, тож залюбки ділиться ним. Він переконаний, що «Інтелект України» — найкраща навчальна програма у нашій державі для здібних та обдарованих дітей. Вона допомагає повністю розкрити їхні природні задатки, реалізувати потенційні можливості.
Відкрив Василь Грищук і головний секрет успішного старту: мають бути передусім вмотивовані директор і вчитель, який зуміє забути традиційну методику і перебудувати роботу на новий лад. Йому з педагогами пощастило, чим дуже пишається. Оксана Степанівна Гуменюк та Лілія Миколаївна Бобела, на уроках яких мені довелося побувати, задоволені новими методиками, кажуть, дітям навчатися стало легко, а головне — цікаво. Зараз школа має вже шість педагогів, готових хоч сьогодні працювати з «Інтелектом». Тож початку нового навчального року тут дійсно чекають з нетерпінням і вчителі, і майбутня, хоча ще й зовсім юна, інтелектуальна еліта нації.



Лілія Бобела проводить урок письма.



Директор Луцької ЗОШ I-III ступенів №2 Василь Грищук (праворуч) отримав за впровадження проекту почесний знак від розробників програми.



Оксана Гуменюк уже другий рік працює з обдарованими дітьми.