Археологи знайшли руїни понад 60 тисяч невідомих будівель майя

Знайдене місто майя Тікал виявилося лише частиною прихованого неосяжного мегаполісу.

WILD BLUE MEDIA/CHANNEL

Археологи знайшли руїни понад 60 тисяч невідомих будівель майя

У Гватемалі археологи знайшли руїни понад 60 тисяч невідомих будівель: будинки, палаци, насипні дороги та оборонні споруди. Припускають, що в місцевості навколо відомих міст майя проживало на кілька мільйонів більше людей, ніж думали раніше.

Для дослідження використовувалася лазерна технологія, яка дозволяє проводити цифрові дослідження під лісовим пологом, повідомляє Історична правда з посиланням на Бі-Бі-Сі.

Дослідники склали карту більш, як 2100 кв. км на півночі Петенського басейну. Археологи вірять, що ця передова технологія змінить погляд на цивілізацію майя у світі.

"Я думаю, що це один із найбільших проривів за 150 років археологічного вивчення майя", — сказав Стівен Х’юстон, професор археології та антропології в Університеті Брауна.

Х’юстон повідомив Бі-Бі-Сі, що після десятиліть роботи у сфері археології він розцінює  значимість недавнього дослідження як "фантастичну". "Я знаю, це звучить, як перебільшення, але коли я побачив зображення, я аж просльозився", — додав він.

Результати застосування технології "Лідар" ("light detection and ranging" — "виявлення та вимірювання  світла") свідчать про те, що в Центральній Америці існувала розвинена цивілізація подібна до давніх Греції чи Китаю.

Як це працює? За допомогою "Лідара" можливо знаходити те, що невидиме для людського ока, особливо в тропіках.

"Лідар" це така ж революція в археології, якою в астрономії був космічний телескоп "Хаббл".

- Це складана технологія дистанційного зондування, яка використовує проміння лазера для взяття проб поверхні землі.

- Кожні чотири секунди літак або гелікоптер випускає мільйони імпульсів лазера.

- Коли вони відбиваються назад вимірюється довжина хвилі.

- Потому використовують високоточні вимірювання для створення докладного тривимірного зображення рельєфу земної поверхні.

Група дослідників, які працювали над цим проектом, застосовували "Лідар", щоб на комп’ютері прибрати непрозорий лісовий покров і створити 3D-мапу того, що насправді розташовується під поверхнею незаселеного тропічного лісу Гватемали.

"Лідар" це така ж революція в археології, якою в астрономії був космічний телескоп "Хаббл", — каже археолог із Тулейнського університету Луїзіани (США) Франциско Естрада-Беллі в коментарі для "Нешнл Джеографік". — "Нам треба буде 100 років, щоб опрацювати ці всі дані та дійсно зрозуміти, що ж таке ми бачимо".

Археологи, які проводили розкопки на місці поселення майя Ель-Соц у північній Гватемалі, скрупульозно наносили рельєф на карту протягом багатьох років. Але дослідження за допомогою "Лідара" виявило кілометри фортифікаційного муру, який команда науковців до того навіть і  не помічала.

Нещодавно технологія "Лідар" застосовувалася, щоб віднайти раніше сховані міста в околиці давнього культового храму Ангкор Ват у Камбоджі.

Цивілізація майя на піку свого розквіту 1500 років тому займала територію удвічі більшу за середньовічну Англію й мала населення біля п’ять мільйонів осіб.

"Із новими даними припущення, що там проживало від 10 до 15 мілйьонів людей, більше не є необґрунтованим", — сказав Естрада-Беллі.

Більшість із 60 тис. нововіднайдених об’єктів, згідно з припущеннями, є кам’яними платформами, які підтримували пересічну оселю майя із стовпів та тростини.

Археологи були вражені "неймовірними оборонними перевагами", які включають стіни, фортеці та рови.

Одною зі знахідок є семиповерхова піраміда, яка настільки була вкрита рослинністю, що практично розчинилася в джунглях.

Знахідки показали, що майя вкладали більше ресурсів у власну оборону, ніж вважалося раніше, сказав археолог із Коледжу Ітаки (штат Нью-Йорк, США) Томас Геррісон.

Іншим відкриттям, яке стало несподіванкою для археологів, була складна мережа насипних доріг, які поєднували всі міста майя в окрузі. Високо насипані магістралі, що давали змогу легко пересуватися навіть у сезон дощів, були достатньо широкі, щоб припускати, що ними ішли жвавий рух та торгівля.

Дослідження за технологією "Лідар" було першою частиною трирічного проекту на чолі з гватемальською організацією, яка бореться за збереження культурної спадщини. За його допомогою планують створити мапу понад 14 тис. кв. км гватемальських низин.