Як сказав директор ліцею Володимир Гучинський, всі минулорічні випускники стали студентами вузів і 78 відсотків з них — київських...
Анастасія ФІЛАТЕНКО
Нововолинський ліцей-інтернат створений ще у 1992 році. І його учнями, а потім випускниками стала не одна тисяча юнаків і дівчат з усіх районів і міст області. До того ж за час існування ліцею 420 його випускників нагороджені золотими та срібними медалями. Наприклад, у минулому навчальному році тут було 96 випускників і 55 з них — медалісти. Як сказав директор ліцею Володимир Гучинський, всі минулорічні випускники стали студентами вузів і 78 відсотків з них — київських.
Керівництво ліцею, педагоги зуміли налагодити співпрацю з 14 вузами. І з кожного викладачі не просто бувають тут, а безпосередньо займаються підготовкою своїх потенційних студентів — читають лекції, ведуть з молодими наукову роботу, практичні заняття та інше. А ще п’ять вузів мають в ліцеї підготовчі курси, заняття в яких допомагає ліцеїстам стати студентами. Ліцеїсти з Нововолинська також є слухачами підготовчих курсів трьох найпрестижніших київських вузів. Так трапилося, що саме того дня приїхала в ліцей з Національного університету харчових технологій з Києва методист доуніверситетської підготовки цього вузу Наталія Аннухова. І як розповіла Наталія Павлівна, вперше вона приїхала в ліцей, коли ще його очолював світлої пам’яті Йосип Гошовський, а відтоді вже більше десяти років їздить сюди з радістю, як до найближчих людей. Вона сказала, що випускники ліцею — найкращі студенти вузу. Наголосила на тому, що нововолинські ліцеїсти різнобічні, цікаві, мають глибокі знання, несуть доброту. Нині в університеті є навіть своєрідне братство ліцеїстів, випускників Нововолинського ліцею. Зрозуміло, що у ліцеї не випадкові учні. Це ті юнаки і дівчата після семи—дев’яти класів, які проявили себе у своїх школах. Серед них проводять олімпіади з різних предметів. Власне, набираючи переможців цих змагань, проводячи вступні екзамени для інших дітей, добирають кращих, обдарованих дітей. Вже вступаючи до ліцею, діти мають широкий вибір профілів, за якими ведеться навчання. Це, зокрема, суспільно-гуманітарний, два природничо-математичні — хімія і біологія та математика і економіка, а ще технологічний, який дає можливість опановувати вже в ліцеї комп’ютерні технології. Звичайно, найбільше учнів з Нововолинська — 180. Але тут дбають, щоб їх було якомога більше з сіл — дітей обдарованих, здатних опановувати у ліцеї непросту, значно складнішу за шкільну, якщо враховувати профільне навчання, науку. Показали в ліцеї своєрідну таблицю, де чітко відображено скільки учнів і з яких районів навчається у кожному класі. Якщо в одних районах освітяни дбають, аби щороку обдаровані діти з сільських шкіл ішли до ліцею, то важко пояснити чому інші так спрацювали, що жодного учня немає з сільських шкіл або вчаться тут по 1—2 учні. Якщо з сільських шкіл Іваничівського району, окрім райцентрівських, навчається 43 учні, з Старовижівського — 10, Володимир-Волинського — 32, то з Ківерцівського, Маневицького — жодного, з Рожищенського, Турійського, Любомльського, Локачинського лише по одному учню. Невже там немає обдарованих дітей? Хочеться підкреслити, що ліцеїстами стало 54 учні з багатодітних сімей, є тут напівсироти, сироти, діти з малозабезпечених родин. Зрозуміло, ліцеїсти проявляють себе в навчанні, у вагомих здобутках на предметних олімпіадах різних рівнів, у науковому товаристві «Імпульс», який діє в ліцеї і є філією Волинського відділення Малої академії наук України. Але не тільки на здобуття знань націлюють своїх вихованців їх наставники-вчителі. І директор ліцею Володимир Гучинський, і його найперші помічники — заступники з різних напрямів роботи навчального закладу Віра Шевчук, Марія Петрук, Світлана Земцова, Олена Посельська, педагогічний колектив найперш дбають про те, щоб за роки навчання ліцеїсти сформувалися як громадяни з власною позицією, думкою, гідністю. Тут не в дивину особистісне, зорієнтоване на конкретного учня навчання, використання новітніх педагогічних технологій, про які знають не на рівні почутого, а вміло застосовують, бо навчилися у кожній дитині бачити найкраще і розвивати його, на цьому вибудовуючи всю роботу, яка грунтується на довірі і повазі. Серед ліцеїстів є молоді люди з різними нахилами — ті, що люблять потанцювати, поспівати, пишуть вірші, малюють, прагнуть у своєму юнацькому максималізмі стати кращими в очах однолітків. Саме для них створено ансамблі народного танцю «Вікторія» та народних інструментів, діє літературна студія «Дивоцвіт», можна розкрити своє обдаровання в ізостудії, позмагатися на конкурсі «Ліцеїст року» та інше. Все це допомагає сформувати особистість, вже в юному віці заявити про себе, як, наприклад, недавня випускниця, котра стала студенткою Києво-Могилянської академії Галина Глодзь. Вона прийшла в ліцей з сільської школи і, навчаючись тут, випустила збірку оригінальних поезій. Власне, багатьма своїми вихованцями по праву гордяться в ліцеї. По великому рахунку — це майбутня еліта нації, на яку можна покладати відповідальність за країну. Є у ліцеї немало й проблем. Десять останніх років, як сказав директор ліцею, на зміцнення його матеріальної бази не виділялося ні копійки. Добре, якщо вистачало на заробітну плату та на вкрай необхідне. Навіть при тому, що мають комп’ютери як у ліцеї, так і окремі учні та викладачі вдома (в основному це діти з Нововолинська), все ж хотілося б, щоб такий навчальний заклад мав достойну сучасну техніку і значно більше комп’ютерів, які потрібні ліцеїстам не для ігор, а для постійного користування Інтернетом, щоб здобувати найсвіжішу інформацію з усього світу. Невідомо, коли буде достатньо грошей на те, аби спроектовані недолугими спеціалістами величезні спальні у гуртожитку змогли врешті-решт розгородити, щоб поселяти в них бодай по четверо учнів. Почали цю роботу тут, та кінця їй не видно, необхідні ремонти і навчального корпусу. Все, як то кажуть, пов’язано з нестачею грошей. А взяти існуючу тут бібліотеку. Те, що вона має енциклопедії, довідники, інші вкрай потрібні ліцеїстам книги, в останні роки купувалося лише за батьківські гроші. Треба сподіватися, що ситуація буде змінюватися на краще. В бібліотеці показали книги, що надійшли централізовано. Хоч останнім часом в області відкрито чимало навчальних закладів нового типу — гімназій, ліцейних класів у школах, все ж Волинь має два ліцеї, які в цьому статусі понад десять років — у Нововолинську та Луцьку. Вони повинні, на наш погляд, мати все необхідне для навчання, виховання, відпочинку учнів. Адже тут навчаються найкращі, найобдарованіші діти. І вони заслуговують на те, щоб про них належно дбала держава.