Курси НБУ $ 41.78 € 48.84

У ЧОМУ СИЛА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Тези звіту голови обласної ради Василя дмитрука за період роботи з жовтня 2004 року по жовтень 2005 року...

Тези звіту голови обласної ради Василя дмитрука за період роботи з жовтня 2004 року по жовтень 2005 року.

Згідно з пунктом 17 статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вношу на суд громадськості звіт про свою діяльність за відповідний період. Востаннє, як ви пам’ятаєте, я це робив в кінці жовтня минулого року. А відразу потому в країні, в області з калейдоскопічною швидкістю відбулися бурхливі події, які на сторінках новітньої історії незалежної України отримали назву Помаранчевої революції. Можу ствердити сьогодні, що ще ніколи за роки незалежності гарантоване Конституцією України місцеве самоврядування на Волині не виявляло свою потенційну спроможність з такою силою, як це було здійснено в період з 21 листопада 2004 року по 23 січня 2005 року.
Народ довів, що саме він, і ніхто інший, здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та місцевого самоврядування. Вийшовши на майдани, вулиці, площі – від столиці до найменшого села, народ перестав бути юрбою, довів збанкрутілим можновладцям, що ніхто не може узурпувати державну владу.
23 листопада обласна рада на своїй позачерговій чотирнадцятій сесії приймає рішення за № 14/2 «Про суспільно-політичну ситуацію, що склалася в області та державі після проведення повторного голосування по виборах Президента України 21 листопада 2005 року», яким визнала Ющенка Віктора Андрійовича всенародно обраним Президентом України. За колапсу виконавчої влади в центрі і на місцях в ніч з 25 на 26 листопада на позачерговій п’ятнадцятій сесії найвищий представницький орган області приймає рішення за № 15/2 «Про висловлення недовіри голові Волинської обласної державної адміністрації» і, що найголовніше, рішення за № 15/3 «Про прийняття Волинською обласною радою повноважень місцевого органу виконавчої влади».
А 10 грудня 2004 року обласна рада утворила тимчасову депутатську комісію з розгляду випадків порушення на території області Закону України «Про вибори Президента України» у складі 7-и депутатів та відповідно до пункту 2 частини 1 статті 43, статті 48 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» для здійснення контролю за виконанням повноважень, передбачених статтею 44 цього закону, було утворено тимчасову контрольну комісію обласної ради з числа 9-и депутатів.
Обласна рада, її голова взяли на себе відповідальність за все на своїй території. У цей період обласна рада спільно з іншими органами місцевого самоврядування, діючи суто в рамках існуючого в державі законодавства, забезпечила нормальне функціонування народногосподарського комплексу та соціально-культурної сфери області, життєдіяльність міст, селищ та сіл.
Події листопада—грудня 2004 року розбудили українське суспільство, його творчу енергію. Вони показали, що місцева влада найбільш наближена до людей. Зі своїми проблемами, біллю, труднощами вони йдуть передусім до своїх міських, селищних, сільських рад.
Усі найважливіші для Волині питання – бюджетні, соціальні, економічні, комунальної власності та інші — у звітному періоді вносилися на розгляд сесій обласної ради. Проведено 10 сесій, з них 5 позачергових, на яких ухвалено 185 рішень. Зокрема, прийнято 13 конкретних цільових галузевих програм з різних сфер соціально-економічного життя краю. В основі програм – Стратегія економічного і соціального розвитку області на 2004—2015 роки, яка об’єднує зусилля обох гілок влади і чітко спрямовує їх дії на перспективу. Та головне – не кількість прийнятих рішень, а їх якість.
Я впевнений: від того, наскільки творчо і наполегливо ми працюватимемо над аналізом виконання затверджених обласною радою галузевих програм, рішень, настільки ефективно впливатимемо на соціально-економічний розвиток регіону. За висновком експертно-аналітичного центру «Соціум», найпривабливішим інвестиційним регіоном України у першому півріччі цього року визнано Волинську область. За оцінками фахівців «Соціуму», за цей період на Волині, порівняно з іншими областями, була найбільша частка прибуткових підприємств і найвищий рівень рентабельності виробництва. За критерієм якості життя область посіла друге місце. У підсумку за результатами першого півріччя, враховуючи показники розвитку виробництва, інвестиційну та інноваційну діяльність, фінансовий стан і якість життя, Волинська область посіла четверту позицію серед інших регіонів України.
За дев’ять місяців цього року в цілому по області забезпечено виконання показників загального фонду як державного, так і місцевих бюджетів, понадпланові надходження становлять 34,5 млн.гривень. Місцеві бюджети за власними та закріпленими доходами виконані на 104,2 відсотка до затверджених місцевими радами бюджетних призначень, перевиконання становить 8,1 млн.гривень. Завдяки належній роботі органів місцевої влади та самоврядування області, забезпечено виконання усіх 429 місцевих бюджетів.
В області стабільна ситуація щодо розрахунків з працівниками бюджетних галузей із заробітної плати. Забезпечується її виплата з урахуванням підвищених мінімальних розмірів. З отриманням субвенції з державного бюджету на запровадження Єдиної тарифної сітки та упорядкування на цій основі умов оплати праці в сумі 30,9 млн.грн. до кінця цього року можна прогнозувати здійснення у повному обсязі розрахунків із цих виплат.
Упродовж 9 місяців 2005 року значна частина коштів спрямовувалась на виконання заходів по стабілізації економічного розвитку підприємств та господарських організацій, агропромислового комплексу. Зокрема, на капітальне будівництво використано 14,8 млн.грн., у тому числі 1,1 млн.грн. з обласного бюджету. З метою реалізації програм у галузі сільського, лісового господарства та проведення землеустрою з бюджетів усіх рівнів спрямовано 1,6 млн.грн.
З прийняттям у березні 2005 року Регіональної програми підтримки підприємництва на 2005-2006 роки ми активно включилися в реалізацію державної політики у цій сфері і, зокрема, малого підприємництва у містах і районах області. У цьому році з обласного бюджету під виконання Програми виділено 360 тис. гривень. Через обласний фонд підтримки підприємництва запроваджено пільговий механізм фінансової підтримки інвестиційних проектів інноваційного спрямування. Як результат, створені нові робочі місця, зросли обсяги виробництва, спостерігається позитивна тенденція до зростання кількості малих підприємств. Сектор малого бізнесу сьогодні нараховує 4739 діючих підприємств, які забезпечують роботою 17 відсотків працездатного населення області. Питома вага таких підприємств у загальнообласному обсязі реалізованої продукції, робіт та послуг становить 4,1 відсотка. До середньореспубліканського показника нам ще треба підтягуватись.
Можемо сьогодні констатувати, що є позитивні вирішення завдань, поставлених у Регіональній програмі розвитку житлового будівництва в області на 2005 рік, на виконання якої з обласного бюджету використано 378 тис. гривень. Так з початку року введено в експлуатацію 52,9 тис. кв. метрів загальної площі житла, що на 15,6 відсотка більше, ніж за відповідний період минулого року.
Відповідна робота велася по реалізації програми в галузі охорони здоров’я. Луцький пологовий будинок сьогодні вважається базою для вивчення передового досвіду в Україні. Подібний досвід уже впроваджується у Камені-Каширському та Нововолинську.
Практичні заходи вживались по виконанню завдань, що стоять перед освітянською галуззю. Поступово відновлюється робота раніше закритих дитячих навчальних закладів. Не можна обминути того, що гірше, як передбачалось, у зв’язку з недофінансуванням виконуються в області завдання, передбачені програмами «Шкільний автобус» та інформатизації навчальних закладів.
У звітному періоді відбулися позитивні зрушення у виконанні намічених у програмах, а їх діє в області кілька, заходів у сфері культури.
Важливим фактором, що суттєво впливає на соціально-економічну ситуацію, є співпраця ради з народними депутатами, представниками нашої області у Верховній Раді України. Усі звернення до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, а їх було прийнято на сесіях облради 21, активно лобіювалися нашими земляками-нардепами.
Міністерством агрополітики, зокрема, розглянуто звернення обласної ради щодо ціноутворення на ринку молока, прийняте у квітні цього року. Розроблено і направлено на погодження відповідним органам центральної виконавчої влади проект постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до порядку нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих на виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо. Підготовлено відповідні доручення Кабінету Міністрів України на звернення депутатів обласної ради, прийняте на останій сесії – у серпні цього року щодо захисту прав сільськогосподарських товаровиробників у зв’язку із підвищенням цін на пальне.
Вагома роль у діяльності обласної ради належить постійним комісіям, на засіданнях яких предметно і прозоро з урахуванням критичних зауважень попередньо розглядаються проекти рішень. Постійна комісія з питань бюджету, фінансів та використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (голова комісії депутат Вірковський В.П.) об’єднує депутатів, які представляють різні сфери життєдіяльності області, є виразниками різних політичних поглядів. Але в депутатській діяльності комісія працює як монолітний колектив, який довів свою здатність діяти продуктивно, знаходити виважені компроміси.
Ініціативно працює постійна комісія з питань архітектури, будівництва, житлово-комунального господарства та побуту (голова комісії депутат
Бащук М.М.), яка практикує проведення виїзних засідань. Одним із найважливіших питань, яке знаходиться на розгляді і постійному контролі комісії, є питання щодо формування переліку об’єктів, видатки на які проводяться за рахунок обласного бюджету та здійснення фінансування цих об’єктів.
Постійні комісії обласної ради в нинішньому складі працюють більше трьох років. Можна говорити й про певні новації. На міжнародному автопереході «Ягодин—Дорогуськ» відбулася зустріч депутатів Волинської обласної ради і сеймику Люблінського воєводства Республіки Польща, які очолювали відповідно заступник голови обласної ради Василь Струк та голова сеймику Даріуш Садовські. В українську делегацію увійшли члени комісії з питань місцевого самоврядування, розвитку територій, зовнішньоекономічних зв’язків, торгівлі (голова комісії депутат Роман Микитюк), польську – члени комісії Економічного розвитку, промоції і міжнародного співробітництва сеймику Люблінського воєводства (голова комісії Богуслав Вархульські).
На зустрічі обговорювалися питання розвитку прикордонного співробітництва в галузі економіки, торгівлі, туризму, культури, спорту. Підкреслювалося, що є реальні можливості для ширшого впровадження польського капіталу в економіку області, спрощення проїзду українських бізнесменів через міжнародні переходи «Ягодин—Дорогуськ» і «Устилуг—Зосін».
Разом з тим хочу зауважити, що постійні комісії ще не у повній мірі реалізують надані законом повноваження в частині аналізу виконання програм, рішень ради та власних. Не продовжено започатковану у минулому скликанні практику заслуховування на сесіях звітів депутатських комісій.
Переважна більшість депутатів професійно виконує свої повноваження, бере активну участь у роботі сесій, засідань постійних комісій. Депутати стали частіше зустрічатися зі своїми виборцями, інформувати їх про роботу ради, прийняті рішення, звітувати про свою депутатську діяльність. Обласною радою прийнято до розгляду 14 депутатських запитів.
На сучасному етапі розвитку правового, демократичного суспільства одним із факторів постійного зв’язку між державою та громадянином є належна робота органів місцевого самоврядування зі зверненнями громадян. За звітний період до обласної ради надійшло 602 звернення. На особистому прийомі до голови обласної ради звернулось 319 громадян. Окрім того керівник найвищого представницького органу області відвідав усі райони і міста з робочими поїздками.
Працюючи на посаді голови обласної ради друге скликання, я вкотре переконуюся, що однією з засад демократії є і буде відкритість і гласність у діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування. Удосконалюючи інформування територіальних громад про діяльність обласної ради, ми не припиняємо пошук нових підходів до взаємодії з засобами масової інформації.
Уклали з обласною державною телерадіокомпанією, редакціями газет «Волинь-нова», «Віче», «Волинська газета» договори на висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування. Згідно зі статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і регламентом діяльності обласна рада зобов’язана доводити до відома населення всі ухвалені рішення. Виходячи з цього, починаючи з червня нинішнього року, спільно з газетою «Волинь-нова» започатковано на сторінках зазначеного видання спецвипуск «Вісник обласної ради».
Відпрацьована на Волинському телебаченні та радіо така форма подачі інформації як щотижнева передача «Вісник обласної ради», циклові передачі «Ми вас обирали», «Місцева влада», «Наші депутати». Традиційними стали такі форми спілкування, як прес-конференції для представників засобів масової інформації, «прямі» телефонні лінії голови у редакції газети «Волинь» і студії облдержтелерадіокомпанії.
Дієвого змісту набувають Дні депутата, які відбуваються у містах і районах, де надається практична допомога активу, йдуть пошуки шляхів підвищення ефективності роботи, знайомство з кращим досвідом розв’язання проблем та його поширення. Обласна рада запланувала на одному з пленарних засідань проаналізувати ситуацію в лісовому господарстві краю. Краще вивчити стан справ у ньому допоміг День депутата, проведений 20 травня у структурних підрозділах обласного управління лісового господарства.
Кадрова проблема була і залишається для нас чи не найголовнішою. Першорядна і невідкладна турбота – про якісний склад корпусу голів, особливо на селі. За час після виборів у області переобрано понад 35 відсотків сільських, селищних, міських (міст районного значення) голів замість тих, які достроково припинили свої повноваження. Сьогодні маємо чітку систему навчання та підготовки кадрів. Цим в області займається центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій.
Відомо, що сільському голові сьогодні працювати справді важко. Виконавчі апарати місцевих рад нечисленні, а тому забезпечити виконання законних інтересів населення стає дедалі складніше. У нашій області працює 136 вуличних та 75 будинкових комітетів. Про значення активної участі органів самоорганізації населення в розв’язанні багатьох важливих проблем, що стоять перед територіальною громадою, здається, знають усі. Проте справжню їх силу щоразу осягаєш у конкретних справах. Це і газифікація населених пунктів, транспортне сполучення, ремонт і будівництво доріг, облаштування пам’ятних місць та кладовищ тощо.
Для вироблення узгоджених пропозицій з питань розвитку місцевого самоврядування та координації зусиль сільських, селищних, міських, районних рад нами створено дорадчо-консультативний орган при голові обласної ради – Координаційну раду. Координаційна рада аналізує діяльність органів місцевого самоврядування з питань розробки, затвердження і виконання місцевих бюджетів, виробляє пропозиції щодо бюджетного процесу, зміцнення фінансових основ місцевого самоврядування, забезпечення самодостатності і самостійності місцевих бюджетів, сприяє узагальненню і поширенню кращої практики роботи з питань, які відносяться до компетенції місцевого самоврядування, спрямовує увагу на поліпшення навчання посадових осіб місцевого самоврядування.
Одним з основних напрямів нашої діяльності залишається здійснення повноважень з управління об’єктами спільної власності територіальних громад області. Систематично проводиться аналіз фінансово-господарської діяльності та виконання керівниками підприємств, установ, організацій спільної власності територіальних громад області умов їх контрактів. Проведена інвентаризація нерухомого майна, уточненню переліку об’єктів спільної власності територіальних громад. Окремі з них в установленому порядку додатково включені до Переліку, затвердженому на сесії обласної ради в червні 2004 року. Достатньо відмітити, що проаналізовані всі рішення облвиконкому, розпорядження голови облдержадміністрації та голови обласної ради, прийняті у 1991-2003 роках з майнових питань, що становить майже 200 томів вказаних документів. Додатково встановлена ще значна кількість об’єктів, які належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області і в даний час вивчаються правові документи, на підставі яких можна прийняти відповідне рішення.
Цього року наша держава відзначає 10-у річницю вступу до Ради Європи – провідної міжнародної організації, створеної задля досягнення більшої інтеграції на континенті, збереження та втілення у життя спільних ідеалів та принципів. Активним учасником усіх процесів є і наша область. 15-16 вересня Парламентська Асамблея Ради Європи спільно з Конгресом місцевих і регіональних влад Європи та Волинською обласною радою провели VІІІ Європейську конференцію прикордонних регіонів. Волинь для її проведення була обрана не випадково. Після вступу Польщі до ЄС наш край став фактичним кордоном Євросоюзу. Волинь дістала право на проведення цієї конференції ще й тому, що саме тут було започатковано у 1995 році один з перших єврорегіонів – «Буг». І сьогодні «Єврорегіон «Буг», десяту річницю діяльності якого за участі волинської делегації було урочисто відзначено 10 вересня у місті Холмі, залишається одним з найпотужніших.
Оскільки мені випала честь протягом чотирьох років бути представником України і працювати у складі делегації України в Конгресі місцевих та регіональних влад Ради Європи, за цей час мав можливість познайомитися з діяльністю цієї міжнародної інституції, побачити, які питання розглядаються і які приймаються рішення, як вони виконуються. На запрошення Ради Європи 31 травня - 2 червня у Франції (м. Страсбург) працювали депутати обласної ради. Це дало можливість відкрити нову сторінку у міжнародних стосунках між Україною, Волинською областю зокрема, і Радою Європи.
Нинішній рік є для нас дуже важливим і може стати навіть етапним у розвитку місцевого самоврядування. Адже Президент України задекларував прагнення підвищеним темпом розв’язувати проблеми, які тривалий час були заморожені. Серед них – місцева демократія, оновлення регіональної політики, вироблення нових підходів до розвитку місцевого самоврядування.
В лютому 2005 року відбувся конгрес сільських лідерів Волині, в якому взяли участь представники майже 200 органів самоорганізації з 399 створених на теренах області. Ця подія – ще одне підтвердження тенденції зміцнення та консолідації самоврядного руху області. Важливим фактором, що ілюструє вищеназвану тенденцію, стало створення у листопаді минулого року сільськими, селищними, міськими радами області – членами Української асоціації місцевих та регіональних влад – Волинського регіонального відділення Асоціації, яке на сьогодні уже налічує 100 дійсних членів. Українська асоціація місцевих та регіональних влад з часу створення послідовно та наполегливо відстоює впровадження в Україні положень Європейської хартії місцевого самоврядування.
Дозволю собі висловити переконання, що наша консолідована позиція з питання політичної реформи, а також задеклароване на центральному рівні бажання її впровадити в напрямі становлення реального самоврядування приведуть до відчутних позитивних змін у якості життя мешканців територіальних громад.
Telegram Channel