У Луцьку в пів тисячі ліфтів закінчився термін експлуатації (Інфографіка) - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 28.44 € 33.85
У Луцьку в пів тисячі ліфтів закінчився термін експлуатації (Інфографіка)

Ліфти, що встановлені у багатоповерхівках для підйому людей, можуть спрацювати 25 років. Потім треба міняти.

Фото Pixabay.

У Луцьку в пів тисячі ліфтів закінчився термін експлуатації (Інфографіка)

Жителі обласного центру Волині нарікають на несправність підйомників

75–80% ліфтів у луцьких багатоповерхівках перебувають в експлуатації понад 25 років. Це граничний дозволений термін їх використання. Таку проблему «Суспільному» озвучив Андрій Ткачук, директор підприємства «Волиньліфт», яке обслуговує 700 луцьких підйомників. На капремонті нині перебувають 26 пасажирських ліфтів, 11 із яких уже днями запустять в експлуатацію.

Ремонтують підйомники в Луцьку на умовах співфінансування: 70% гвартості робіт виділяють із бюджету міста, решту – 30% – збирають жителі під’їзду.

Новий ліфт, як каже заступниця директора Департаменту ЖКГ Надія Коленда, коштує орієнтовно пів мільйона гривень. Цього року з казни міста передбачили 6 мільйонів гривень на ремонт підйомників.

Тим часом видання «Слово і діло» запропонувало інфографіку про те, скільки років у нас «живуть» будинки, вагони метро та пасажирські вагони, скільки служать літаки, мости та енергоблоки атомних станцій і турбіни ГЕС.

Журналісти дійшли висновку, що житловий фонд в Україні в переважній більшості старий та зношений. За різними оцінками, від 40 до 70% багатоповерхівок в країні – це старі будинки, що потребують термінової реконструкції. Всім відомі «хрущовки», які почали будувати після Другої світової війни з подачі французського архітектора Ле Корбюзьє як тимчасове житло, на пострадянських теренах досі вірою та правдою служать уже четвертому поколінню його господарів.

Спочатку «хрущовки» вважалися тимчасовим житлом, котре мали б знести через 25 літ. Це панельні варіанти малогабаритних помешкань.

Новий ліфт коштує орієнтовно пів мільйона гривень.

Цегляні п’ятиповерхівки повинні були прослужити пів століття. Згодом термін їх служби продовжили до 150 років.

Тому, якщо говорити про строк експлуатації житла, то в деяких випадках це поняття доволі відносне. Можна навіть пригадати фахверкові будинки в Західній Європі, які зводили у середньовіччі, а зараз вони користуються популярністю у туристів, які не вважають ці споруди морально застарілими.

Але є будівельні норми. І якщо говорити про сучасне житло, то проєктний термін експлуатації багатоповерхівки за умов належного утримання становить для монолітної будівлі близько 200 років, для кам’яної споруди із залізобетонними перекриттями – 125–150 літ, цегляної будівлі із залізобетонними перекриттями – близько 100 років, блокової – близько 100, панельної – 50–75 років, каркасної – 15–30 літ.

Автомобільні та залізничні мости будь-якої конфігурації мають простояти та прослужити близько 100 років. Можна перевірити на новому Шулявському шляхопроводі в Києві, який відкрили для авто перед новим 2020 роком.

До пасажирського транспорту свої вимоги. Вагони метрополітену мають возити пасажирів 31 рік, а от залізничні пасажирські вагони – 28.

Літаки цивільної авіації можуть експлуатуватися 25–30 років або 40 – 60 тис. льотних годин. Термін служби може бути збільшений залежно від типу судна та його технічного стану. Кожні 4 роки літак має проходити перевірку експлуатаційної безпеки.

Найкоротший термін використання – у міського громадського транспорту. Трамвайні вагони служать 15літ, а тролейбуси – 10.

Проєктний термін експлуатації енергоблока АЕС триває 30 років. Рішення про можливість подальшої експлуатації можна прийняти тільки після визначення наявного запасу міцності корпусу реактора й обґрунтування подальшої безпечної служби як корпусу реактора, так і всього блока в цілому.

Турбіни ГЕС мають запас міцності на 30–40 років, а повітряні лінії електропередачі повинні служити 25–40 років.

Щодо ліфтів, то ті, що встановлені у багатоповерхівках для підйому людей, можуть спрацювати 25 років. Потім треба міняти. У Луцьку, до речі, протягом останнього часу зупинили 46 ліфтів у зв’язку із закінченням терміну експлуатації.

Нагадаємо, луцьких вчителів, які захворіють на коронавірус, лікуватимуть за бюджетні кошти.