Курси НБУ $ 41.49 € 45.19
ІТ-підприємець Сергій Токарєв розповів про те, як формувалася стартап-культура в Україні

Grammarly — це не просто стартап, що досяг грандіозного успіху, а й індикатор того, як визрівало нове бізнес-мислення на місцевому IT-ринку.

Фото biz.nv.ua.

ІТ-підприємець Сергій Токарєв розповів про те, як формувалася стартап-культура в Україні

Засновник Roosh Сергій Токарєв про досягнення та нові можливості українського IT-ринку

Про таке поняття, як «стартап», уперше заговорили 1976 року, коли слово з'явилося на сторінках американського журналу Forbes. З того часу у світі стали один за одним зростати молоді технологічні бізнеси, і багато людей змогли сколотити мільйонний, а хтось навіть мільярдний статок на своїх технологічних проектах.

За словами Сергія Токарєва, IT-інвестора та фаундера компанії Roosh, за ці 45 років глобальний ринок пережив кілька стартап-бумів, проте Україну вони оминули. У Радянському Союзі інноваційним проектам не було місця, у 90-х роках до них не було діла, а на початку 21 століття, коли весь світ гудів про високі технології, український IT-ринок все ще нагадував безмежну пустелю.

Стартап-культура просочилася до нашої країни досить пізно. Лише до середини нульових українська спільнота почала розвивати свій технологічний потенціал. Почалося з малого. Спочатку Україна могла запропонувати світовому ринку лише один ресурс — розум і талант вітчизняних розробників. Трохи пізніше з'явилися перші IT-компанії, які працювали на аутсорс — надавали свої послуги закордонним клієнтам. Завдяки цьому українських айтішників помітили на Заході, вони стали затребуваними фахівцями і, зрештою, зрозуміли, що можуть створювати високотехнологічні продукти у себе на батьківщині.

Дивно, але за пару десятків років українська IT-індустрія зуміла наздогнати решту світу щодо інноваційних розробок, розповідає Сергій Токарєв. У країні стали з'являтися власні життєздатні та перспективні стартапи. Деякі з них навіть перетворилися на технологічні гіганти з престижним статусом «єдинорога». Першим таким проектом-мільярдером став Grammarly — сервіс для редагування англомовних текстів, створений у 2009 році Максимом Литвином та Олексієм Шевченком. 2021 року компанію оцінили у 13 млрд доларів.

Grammarly — це не просто стартап, що досяг грандіозного успіху, а й індикатор того, як визрівало нове бізнес-мислення на місцевому IT-ринку. Україна зробила потужний стрибок від експортера інтелектуальної робочої сили до автора власних інноваційних рішень. 

На думку інвестора, Grammarly — це не просто стартап, що досяг грандіозного успіху, а й індикатор того, як визрівало нове бізнес-мислення на місцевому IT-ринку. Україна зробила потужний стрибок від експортера інтелектуальної робочої сили до автора власних інноваційних рішень. У країні стали з'являтися венчурні фонди та інвестори, які шукають «єдинорогів», а креативні та талановиті фахівці отримали мотивацію втілювати сміливі розробки у життя.

Звичайно, сучасний український ринок стартапів поки що не можна поставити на один щабель з американським чи європейським, зазначає Сергій Токарєв. Однак бізнесмен рекомендує брати до уваги не обсяги, а темпи його розвитку, і пам'ятати про те, що країна подолала цей шлях лише за два десятиліття, а не за півстоліття, як багато інших регіонів. Тепер це вже не посушлива пустеля, а зелена оаза, на якій при належному старанні можна побудувати квітуче місто-сад.

Ця місія, на думку глави Roosh, лежить на плечах IT-спільноти України: на інвесторах, які шукають свіжі ідеї, на молодих розробниках, які мріють реалізувати свої інноваційні продукти, і на підприємців, що вже відбулися. І найголовніше – робота над будівництвом «квітучого саду» вже розпочалася.

Насамперед почала змінюватися культура інвестування. У країні з'являється все більше венчурних інвесторів, які прагнуть спрямовувати свій капітал у найсміливіші технологічні проекти. Вони сформували ком'юніті та прагнуть його розширювати. Наприклад, у 2021 році глава компанії Concorde Capital Ігор Мазепа оголосив про заснування Mazepa Awards - щорічної премії для інвесторів за їхній внесок у розвиток вітчизняного IT-ринку. Для України цей захід цінний ще й тим, що він може стати майданчиком для пітчингу — місцем, де фаундери зможуть знайомитися з людьми, які готові фінансувати їхні проекти.

Також засновник Roosh згадав про прагнення представників бізнесу якісно покращити систему IT-освіти у країні. Над створенням однієї з таких ініціатив зараз працює Сергій Токарєв разом із президентом Київської школи економіки Тимофієм Міловановим. Йдеться про перший в Україні технологічний університет SET University, в рамках якого студенти зможуть отримувати всі необхідні теоретичні та практичні знання для організації власних стартапів.

Інвестор вважає, що класична українська IT-освіта має прогалини, через які талановиті айтішники не можуть повною мірою реалізувати свій потенціал. Новий технологічний вищий навчальний заклад стане для них джерелом таких навичок, а також стартовим майданчиком для побудови, тестування та запуску перших проектів, які продовжать працювати і після навчання.

Крім того, SET University може надихнути створення аналогічних освітніх ініціатив підприємців по всій країні. Сергій Токарєв упевнений, що саме таким шляхом можна сформувати сприятливу екосистему, яка продовжить штовхати вітчизняний IT-сектор уперед і перетворить Україну на визнаний технологічний центр.

Реклама Google

Telegram Channel