Стійкі до антибіотиків бактерії вбили у 2019 році понад 1,2 млн людей. Це більше смертей, ніж від малярії чи СНІДу

Фото pixabay.com.

Міжнародна група вчених під керівництвом Університету Вашингтону оцінила кількість смертей, проаналізувавши медичні картки пацієнтів та наукові дослідження зі 204 країн

Науковці з'ясували, що у 2019 році понад 1,2 мільйона людей по всьому світу померли внаслідок інфекцій, спричинених стійкими до антибіотиків бактеріями.

Дослідження опублікували в журналі Lancet, передає Громадське з посиланням на BBC.

Міжнародна група вчених під керівництвом Університету Вашингтону обчислила, що у 2019 році від хвороб, на розвиток яких вплинула стійкість бактерій до антибіотиків, померли до 5 мільйонів людей. Водночас 1,2 мільйона людей померли безпосередньо внаслідок впливу стійких до ліків бактерій.

Це більше смертей, ніж від СНІДу та малярії, внаслідок яких у 2019 році померли 860 тисяч і 640 тисяч людей відповідно.

Здебільшого люди помирали від інфекцій нижніх дихальних шляхів, інфекцій кровотоку, які спричиняють стійкі до антибіотиків бактерії. Відповідно до дослідження, у групі ризику маленькі діти — приблизно кожен п'ятий випадок смерті припадає на дітей до 5 років.

Крім того, від резистентності до антибіотиків найбільше постраждали бідні країни. За оцінками, найвища смертність через резистентність спостерігається в країнах Африки на південь від Сахари та Південній Азії, де сягає 24 смертей на 100 тисяч людей. Натомість у країнах із високим рівнем доходу це 13 смертей на 100 тисяч.

Однією з причин виникнення стійкості є те, що люди часто вживають антибіотики без потреби та без призначення лікарів. У ВООЗ навіть рекомендують не вимагати в лікарів призначення антибіотиків, якщо медпрацівник запевняє — потреби в цьому немає.

Чим загрожує стійкість до антибіотиків?

Стійкість до антибіотиків розвивається у бактерій, а не в людей чи тварин. Це означає, що бактерії змінюються під впливом ліків, тому антибіотики припиняють працювати, а інфекційні хвороби важко лікувати.

Вчені змушені шукати нові препарати для лікування через зростання резистентності до антибіотиків. Наприклад, дослідники з Великої Британії створили ліки за середньовічним рецептом та виявили, що цей препарат ефективний для боротьби з 5 бактеріями.

Наразі люди можуть помирати від поширених інфекцій, які раніше піддавалися лікуванню, але бактерії стали стійкими до препаратів. Науковці закликають інвестувати в розробку нових ліків та запроваджувати політику розумного використання вже створених антибіотиків.