МІСЦЕВА ВЛАДА: ЯКОЮ ЇЙ БУТИ? - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 28.41 € 32.34

МІСЦЕВА ВЛАДА: ЯКОЮ ЇЙ БУТИ?

На Волині є 85 членів Української асоціації місцевих та регіональних влад, до якої входять ради різних рівнів...

На Волині є 85 членів Української асоціації місцевих та регіональних влад, до якої входять ради різних рівнів. На зборах, що відбулися цими днями, розглянуто питання про створення регіонального відділення Асоціації
Голова обласної ради Василь Дмитрук поінформував про те, які міські, районні, сільські і селищні ради Волині входять до Асоціації місцевих та регіональних влад. Лише за останні місяці Асоціацію поповнили 30 місцевих рад. На зборах створено Волинське регіональне відділення Української асоціації місцевих та регіональних влад. Голова обласної ради висловив впевненість, що буде знайдено ефективні шляхи здійснення цілей і завдань Асоціації, що дасть змогу забезпечити координацію роботи органів місцевого самоврядування та їх об’єднань щодо захисту прав й інтересів територіальних громад, сприятиме становленню і розвитку місцевого самоврядування в регіоні.
Про проект Закону України “Про адміністративно-територіальний устрій” розповів заступник керівника виконавчого апарату — керуючий справами обласної ради Володимир Навроцький. У законопроекті кардинально змінено саме поняття адміністративно-територіальних одиниць. Визнання в цьому плані територіальної громади, за оцінкою юристів, — це європейський шлях; і, навпаки, продовження чинності Закону “Про місцеве самоврядування в Україні” — крок назад від європейського рівня. Цікаво, що в новому законопроекті чітко не визначено такої адмінодиниці, як селище або містечко. До речі, статус міста може мати населений пункт, у якому проживає не менш як 10 тисяч населення. Тим часом на Волині є міста, як, наприклад, Берестечко, у якому проживає лише до двох тисяч мешканців.
Такий закон нам дуже необхідний, зауважив Володимир Навроцький. Завершити об’єднання сільських, селищних і міських громад відповідно до законопроекту передбачені до 2007 року.
Учасники зборів обговорили звернення представників органів місцевого самоврядування Запорізької області до Президента, Верховної Ради, прем’єр-міністра України. Як зауважив заступник голови обласної ради Василь Струк, територіальні громади суттєво обмежені у праві самостійно, на свій розсуд і в інтересах своїх членів формувати та розпоряджатися місцевими бюджетами, а місцеве самоврядування все більше перетворюють на різновид державного управління. Органи місцевого самоврядування на обласному й районному рівнях не мають власних виконавчих органів. Зазначалося, що в країнах Євросоюзу частка місцевих бюджетів у зведеному бюджеті держави становить не менш як 60 відсотків, а в Україні вона ледве перевищує 40 відсотків. До того ж більшість місцевих коштів використовується для надання послуг, які законодавчо віднесені до компетенції держави.
Учасники зборів внесли пропозиції до звернення колег Запорізької області. За словами голови обласної ради Василя Дмитрука, необхідно провести політичну реформу з врахуванням завдань органів місцевого самоврядування. Мова йшла також про те, що належить змінити природу місцевих держадміністрацій, перетворивши їх з адміністративно-розпорядчих у контрольно-координаційні органи влади, а функції безпосереднього управління територіями доцільно передати виборним органам місцевого самоврядування обласного й районного рівнів і їх виконавчим комітетам.
Розглянуто також проект Закону про внесення змін до Закону України “Про статус депутатів місцевих рад” (щодо положення про недоторканність) та проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо відкликання депутатів місцевих рад).
На зборах обговорено виконання місцевих бюджетів області за дев’ять місяців, підходи до формування бюджетів на 2005 рік та позицію з цього питання Української асоціації місцевих і регіональних влад. Учасники зборів обмінялися думками, внесли пропозиції. Голова Луцької районної ради Юрій Сургент, зокрема, сказав, що статус безробітного розхолоджує людей, породжує утриманські настрої. Центрам зайнятості виділяють кошти, що перевищують бюджети цілого району. Нерідко необгрунтовано виділяють житлові субсидії навіть тим людям, котрі мають дорогі іномарки. Відповідний закон, прийнятий ще дев’ять років тому, потребує докорінних змін. На думку Юрія Сургента, доцільно провести засідання постійної бюджетної комісії обласної ради спільно з головами профільної комісії райрад, податковими службами й обговорити проблемні питання формування бюджету на наступний рік.
Як зауважила сільський голова з Колодеже Горохівського району Валентина Ковальчук, рада має вдвічі менше власних надходжень, ніж їй належить за нормативом. До того ж законодавством чомусь передбачено нарахування прибуткового податку не за місцем проживання підприємця, а за місцем його реєстрації. У селах є чимало людей, котрі мають трактори, автомобілі і надають послуги жителям. Однак лише одиниці таких підприємців зареєстровані і сплачують єдиний податок, інші уникають реєстрації, але податкова інспекція цього нібито не помічає. Сільські, селищні голови порушили також ряд інших актуальних питань.
Любомир ПАХОЛОК.