Ігор Стравінський і Коко Шанель - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 27.22 € 30.77
Ігор Стравінський  і Коко Шанель

«Десь проходила ніжність між нами...»

Волинь-нова

Ігор Стравінський і Коко Шанель

У Парижі в театрі Єлисейських полів на скандальній прем’єрі балету «Весна священна», написаного на замовлення Сергія Дягілева, сиділа модниця, естетка і вже доволі успішний модельєр Коко Шанель. Вона пильно спостерігала за хаосом як на сцені, так і навколо неї, але найбільше її зацікавила лише одна людина, що спричинила цю бурю емоцій і переживань

Коко мала унікальний нюх на все нове й актуальне, а тому приховати від неї талант Стравінського не могли жодні незадоволення навколишніх. Попри намагання модельєра побачити сміливого генія, зустріч не відбулася. Композитор був надто збентежений своїм провалом і не мав бажання та духовних сил для жодних непотрібних розмов. Дві харизматичні особистості цього разу не зустрілись, і їхні життєві шляхи на якийсь час розійшлися.
Через сім років після цього Ігор Стравінський зі своєю сім’єю потерпав від злиднів і офіційно не мав притулку. Маленька затхла квартира в Парижі з пошарпаними дешевими меблями, де постійно відчувався дискомфорт, — ось як жив тоді композитор. Весь цей час Коко Шанель стежила за ним і, обравши слушний момент, запросила його на свою віллу в передмісті Парижа. Стравінський, розуміючи, що це чудова нагода позбутись болючих буденних проблем, які щоразу витісняли творчість, охоче приймає запрошення. З іншого боку, в нього не було жодного вибору, і це його зовсім не тішило. Він виріс у патріархальному середовищі і звик, що жінка завжди підпорядковується чоловікові. Шанель втілює свободу і незалежність, які, попри внутрішній спротив, все ж таки притягують композитора. Не роздумуючи, митець приїжджає до заміського маєтку й дає мовчазну згоду, щоб парижанка була його протектором. Разом із ним четверо дітей і вагітна дружина Катерина, яка опиняється між двома ключовими фігурами світової культури.

Мимоволі композитор потрапляє під чари Шанель, яка помітно виграє на фоні його дружини Катерини.

Перебування на віллі Коко Шанель нагадало старе, як світ, прислів’я «Безплатний сир буває тільки в мишоловці». Мимоволі Стравінський потрапляє під чари Шанель, яка помітно виграє на фоні його дружини Катерини — жінки непретензійної, до того ж хворої на туберкульоз. Незважаючи на те, що сім’я перебуває поруч, він не може втриматися від демонічного «шарму» Коко Шанель, яка диктує моду в Парижі. Між ними спалахує таємна пристрасть, про яку поступово здогадується дружина Стравінського. Вдіяти нічого не можливо, адже головне — музика, а з усім іншим можна змиритися. Характер Катерини не дозволяє їй учинити скандал, а тому вона покірно мириться з підступністю Шанель, відвертим холодом чоловіка. Жінка жертвує своїми власними амбіціями і хоче всіма силами уберегти від потрясінь духовний світ Стравінського, а також не втратити сім’ю і покидає з дітьми віллу Шанель.
У такому дусі в 2009–му французький кінорежисер Ян Кунен зробив екранізацію роману Кріса Грінхала «Коко та Ігор», написаного в 2002 році, де історичні факти розвиваються завдяки творчій уяві (нещодавно його можна було побачити на телеканалі ТV ХХІ). Утім, версія Кунена у фільмі «Коко Шанель та Ігор Стравінський» дещо вульгаризує і спрощує життя композитора.
Є й інші міркування з цього приводу: навіть біографи, які завжди були поруч із легендами світової культури, не можуть із впевненістю сказати про наявність близьких стосунків між Стравінським і Шанель. Їх стосунки — символ історичних і культурних змін, знак зустрічі й розлуки великих епох. Обоє вони прожили довге життя. Геніальний композитор залишив цей світ у квітні 1971 року в Нью–Йорку і встиг перед смертю відвідати дорогу йому Волинь, де в Устилузі в будинку Стравінського відкрито на його честь музей. Коко Шанель померла в січні того ж року від серцевого нападу у вишуканому паризькому готелі «Ріц», не зрадивши собі ні в розкішній атмосфері, ні в оригінальності.