Курси НБУ $ 39.60 € 42.28
Через 70 років повернулася туди, де не була ніколи…

Катерина Шпак із сином Тарасом відвідали могилу рідних у Лютці.

Волинь-нова

Через 70 років повернулася туди, де не була ніколи…

Актриса волинського драмтеатру Катерина Шпак відвідала могилу розстріляної сім’ї діда і дізналася нові подробиці трагедії осені 1943–го

Кривава драма, від якої божеволіли

— Як мені одягнутися? — ​15–літня Параска насторожено позирала на десятника, який кликав її до батька з матір’ю в центр села.

— А, як вдягнешся… — ​махнув той рукою, знаючи, що дівчину розстріляють, як щойно вже розстріляли її батьків.

Гната Наумука догнали, коли їхав у ліс, і завернули в село. Його дружина Гапка пішла до німців сваритися, щоб відпустили чоловіка. Взяли і її. Надворі стояла осінь 1943 року. За перших совєтів Гнат Наумук був головою Лютківської сільської ради (тепер село Старовижівського району). Це і стало причиною розстрілу. Коли привели їхню дочку Параску, Гнат із Гапкою вже лежали нерухомо. Постріл — ​і дівчина впала на них…

Стара Бубела сиділа тихо і не знала, що робити. Вона вже до кінця життя була тиха і не тямила, що робить. Бо Господь, аби полегшити страждання душі, забрав розум.

У кущах причаїлася літня жінка, яка все бачила. Бачила, як хлинула кров упереміш із мізками з голови її зятя. Як упала дочка. Врешті, як до місця страти підвели красуню–внучку. Стара Бубела сиділа тихо і не знала, що робити. Вона вже до кінця життя була тиха і не тямила, що робить. Бо Господь, аби полегшити страждання душі, забрав розум.

…У свіжій партії остарбайтерів, яких привезли в Австрію, були й жителі сусідніх сіл. Хтось із них і розповів Василеві та Семенові Наумукам, вивезеним ще раніше на примусові роботи, що їхню сім’ю розстріляли. Від почутого у 18–річного Василя розірвалося серце. А Семена до кінця життя тіпало, коли згадував пережите.

У пошуках Лютки

— Я стояла в луцькому універмазі і дивилася на дівчину–продавця. Її бейджик гіпнотизував мене: там було написано «Катерина Наумук». Я тільки приїхала до Луцька, мені було 24 роки, — розповідає актриса Волинського академічного обласного українського музично–драматичного театру імені Тараса Шевченка Катерина Шпак (у дівоцтві Наумук). — Поїхала додому до батьків і кажу татові про той випадок. Він мені: «Підійди до неї, це наша рідня. Якщо її прізвище Наумук, то тільки рідня». А я посоромилася. Потім лікувала зуби у стоматполіклініці, і лікар дав мені картку тієї Катерини. Згодом з’ясувалося, що це зовсім інша людина, бо по батькові інше. Отак я періодично ходила і дивилася на ту дівчину, але не підходила. Так і не виконала того, що тато просив.

Катерина Шпак народилася на Дніпропетровщині, як і її сестра та брат. Їхні батьки Семен та Оксана Наумуки виїхали з Лютки Старовижівського району у Центральну Україну за вербуванням. «Переконували» шантажем: спіймавши на дрібному адмінпорушенні, за яке належить хіба штраф, поставили умову: або у в’язницю, або виїжджати. Люди, звісно, обрали останнє. Так Семен та Оксана Наумуки подалися з рідного села й осіли в далеких Бузулуках Криничанського району на Дніпропетровщині. Нині Бузулуків уже немає.

— Старше покоління вимерло, а вся молодь виїхала у місто. Село само собою і затихло. Вже й наша хата завалилася, — переноситься спогадами над річку Базавлук Катерина Семенівна. — Я була там цього літа — у Бузулуках живе лише один міліціонер–пенсіонер, який повернувся у батьківську хату.

А колись вирувало життя. Земля у тих краях родюча — куди там бідним поліським грунтам. Рясно родили садки. Наумуки працювали в колгоспі. Семена в селі поважали. Бо завжди відгукувався на прохання допомогти. А ще був дуже спокійний. Ніколи емоцій назовні не показував.

— Мама страшенно плакала і весь час хотіла повернутися назад. Ми скільки жили там, то весь час були «бандеренятами». А батьки — «бандери понаїхали». Цього писати не треба, — пані Катерина задумано дивиться у вікно автомобіля. Ми їдемо в Лютку. — До всіх навідувались родичі, у всіх бабці були. Нам дуже хотілося, щоб у нас була рідня, щоб  і до нас хтось приїжджав. Ми троє, як горобенята, дивилися на те все. Нас няньчила сусідська бабця. До неї, як до рідної, бігали. Вона була без чоловіка, а єдиний син загинув на війні. Мій брат досі доглядає її могилу.

Після школи Катерина закінчила Дніпропетровське театральне училище і стала актрисою Львівського обласного українського музично–драматичного театру імені Ярослава Галана у Дрогобичі. А вже затим переїхала до Луцька.

— От сестра чи брат навідаються сюди, і для них тут усе чуже. Питають мене: «Як можеш тут жити?» На Дніпропетровщині люди відкритіші. У них так: якщо тебе ненавидить, то в лоб вліпить, що ти сяка–перетака. Тут, навпаки, більш завуальовано, приховано. Для мене Волинь… Потягла мене до себе ця земля, чи що… Я й до тата лізла в душу і розпитувала, хоча мама страшенно сварила за це, бо він розказувати не міг. Якось прошу: «Па, розкажи» (бо там «тато» не казали, тільки або «батько», або «папа»). Він мовчки розвернувся і пішов. Куди саме, я не побачила, але зайшла мама: «Що ти батька питала?» Я пояснила, а вона: «Подивись, він за хатою сидить і плаче». Не міг тато спокійно згадувати про Лютку, — зізнається Катерина Шпак. — Що могла уривками нам розказати мама, тільки те й знаємо. Коли у тата відібрало ноги, я привезла його до Луцька в лікарню. Батько каже: «Катю, як би я хотів поїхати в Лютку на могилу. Чи є вона там?» Ніхто не думав, що він помре так швидко. Всі ці роки воно мене мучило, що я тата не завезла. І я почала розпитувати, де та Лютка, як туди потрапити…

Таким був старий пам’ятник та хрест на могилі Наумуків.
Таким був старий пам’ятник та хрест на могилі Наумуків.

 Шестилітня дівчинка бігла шість кілометрів по льоду

Після виїзду на Дніпропетровщину Семен Наумук жодного разу не був у Лютці. Хоча якось приїжджав у сусіднє село Залюття, звідки родом його дружина Оксана.

Коли він почав збиратися на Волинь, то 6-річна Катя вчепилася, як реп’ях: візьми та й візьми. Аж плакала, так просила. Семен уже зібрався в дорогу (а треба було йти пішки до сусіднього Гуляйполя, звідти — до Малої Софіївки, а тоді на Дніпропетровськ). «Ти хоч в Дніпропетровську дитині пальто купи», — просила його дружина Оксана. А дівчинка як була у потріпаному пальтечку, так і побігла за батьком. Він уже був за селом і в черговий раз відігнав малу. Але Катя не вернулася додому, а рушила слідом, та вже не дорогою, щоб її не помітив, а замерзлою річкою. Дитина бігла поміж очеретами назирці за батьком. І коли випірнула в Гуляйполі за шість кілометрів від дому, то Семен уже змирився. Тільки запитав: «Де ти взялася?» Катя відказала, що бігла по льоду. А могла ж трапитися й ополонка чи підталина. Так і поїхала з батьком.

— У Залютті дід мені робив стрілячки з картоплі, а баба сварила, що псуємо картоплю. Ще ботвиння і омачку запам’ятала, — пригадує жінка. — На Центральній Україні таких страв не було. Значно пізніше, коли дід помер, то я знову їздила туди. Мені режисер сказав про це не відразу, бо того дня була вечірня вистава. Тільки коли відіграла її, то дізналася про смерть діда. І вже після похорону я потрапила в Залюття.

Якось Катерині Шпак із групою артистів довелося побувати на Старовижівщині і навіть проїжджати повз Лютку, але в село навідатися тоді так і не змогла. Врешті через родичів дізналася, що поховання діда і його родини досі існують.
Три роки тому вона вперше приїхала на могилу діда і відновила її, викарбувавши слова «Війна — біль, горе, смерть».

«Якби десятник був людиною, сказав би дівчині: «Тікай…»

Цього разу Катерина Семенівна відвідала батьківське село разом із сином Тарасом. Вклонилися могилі, пройшлися селом, постояли біля місця загибелі під піщаним горбом, які на Поліссі називають горами.

— Мамин брат, дядько Тиміш, був при розстрілі. Він так біг у село Залюття, що й шапку загубив, і кричав, що на Лютці убили всю сім’ю, — розповідає Катерина Семенівна.

Тоді рушили до старожилів села, які пам’ятають ту трагічну сторінку в історії Лютки.

Катерина і Тарас Шпаки слухають розповідь Василини Радчук.
Катерина і Тарас Шпаки слухають розповідь Василини Радчук.

 Уляна Сулева, якій виповнилося  90 років, розповіла, що її родина жила по сусідству з Наумуками. Пригадала, як малою дівчинкою пішла взимку на вулицю, забрела у глибокий сніг і не могла вибратися. На її крик прибігла Гапка Наумук, забрала до хати і посадила на піч грітися до своєї дочки. А потім батько Уляни шукав свою доньку. Гапка Наумук жартівливо сказала, що має дві, то одну дасть.

— Прийшли німці і забрали їх (подружжя Наумуків. — Авт.), а дівчина Параска осталася. Тоді десятник і її забрав, — переходить до трагічних подій Уляна Семенівна. — Каже: «Ходи, треба тебе до батька й до матері». Якби інший, то сказав би: «Тікай». Завели і розстріляли. А за що? Вони нікому нічого не зробили. Хоронили їх Гнатові брати Антон і Олексій. Коли почули, що німці побили їх, то ми, малі, боялися зі школи йти додому. Корчєми обходили. Я бувало сяду і плачу. Плачучи і засну, так мені було шкода Параски. Ми ж сусіди, і вони з сусідами хороше жили. А на Сарабановому було їхнє поле, і там у Гната був гній приораний. І Ульян Хвещук порадив посадити бульбу: «Може, хлопці Гнатові вернуться і не матимуть що їсти». І мій батько з ним посадив, а потім закопав картоплю на зиму. І сказав: «Як я не діжду, а Гнатові хлопці приїдуть, то ото їхня ямка». Коли вернувся Семен, то йому показали, де їхня бульба.
Цей простий вчинок (посадити сусідам картоплю на їхньому ж полі) прекрасно ілюструє селянську філософію підтримки та взаємовиручки. Ще йде війна, а люди тверезо розмірковують: а що їстимуть Гнатові хлопці, якщо вернуться з Австрії? У самих голодно і зайвого шматка знайти годі. Але не шкодують докласти рук і обробити чуже поле. Бо тим рятують сусіда від голоду.

— Вони на Осопці (куток села. — Авт.) жили. Разом із Параскою я до школи ходила, — розповідає 88-річна Василина Радчук. — Гнат був вельми спокойний. Поставили його на голову — не вміє розписатися. Послали на кілька тижнів на курси — вже вміє. А тогді прийшли німці. Розстріляли їх восени...

Пам’ятаю, лежать навзнак. Взяли пообтирали кров бульбовинням. Положили Гната і Гапку по боках, Параску всередину. Повезли на могилки.

Нас чоловік 4—5 ішло за возом. Викопали ямку. Тоді та могила була за цвинтарем. То вже потім пригородили. На огорожу з колод поклали хліб. То він років два лежав. Ні собака не з’їв, нічого не скинуло. Коли не зайдеш на могилки, то той хліб лежить і лежить.

— А яка вона була зовні, Параска? — стиха запитує Катерина Семенівна.

— Хороша дівчина. Не то що маленька, а така присадкувата, — пригадує однокласницю Василина Йосипівна і поміж спогадами чи то запитала, чи то ствердила сама для себе: — То ти Симінова?

 

 

 

І в цей момент мене осяяло: отим простим запитанням-уточненням уродженку далекої Дніпропетровщини, яка лише вдруге відвідала батьківське село, легко, але надійно вписали у невидиму сторонньому оку, проте міцну й тривку лютківську матрицю. Все стало на свої місця: є Катерина Шпак, Семен (Симін по-сільському) — її батько, а Гнат, якого у війну забили, — її дід. І з цього моменту стало неважливо, що вона далі робитиме і де житиме, неважливо навіть, чи ще хоч раз приїде в Лютку. Бо вписана в матрицю, там і залишиться. Її ніби повернули додому. А все решта незначуще.

З поверненням, Катерино Семенівно!

Telegram Channel