Вдарили законом по… дітях - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 27.91 € 33.15
Вдарили законом по… дітях

Торік свято останнього дзвоника в закладі пройшло урочисто. Яким воно буде нинішнього травня?

Волинь-нова

Вдарили законом по… дітях

Чи вдасться зберегти Володимир-Волинську школу-інтернат «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки», яка опинилася у складній ситуації?

Новий рік для цього навчального закладу розпочався невтішно. Торік у грудні голова облдержадміністрації Володимир Гунчик видав розпорядження, яким зобов’язав управління освіти, науки і молоді ОДА передати функції щодо фінансового та матеріально-технічного забезпечення спеціалізованої школи-інтернату Володимир Волинській міській раді. Це означає, що область не буде надалі утримувати школу і її виключили з мережі обласних установ.

Після прийняття нового закону «Про освіту» чиновники сказали, що такий тип школи, як і назва, вже не відповідає його нормам.

Нагадаємо, що у 2009 році школу-інтернату взялися реформувати. Відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України тут було розпочато всеукраїнський науково-педагогічний експеримент. Колишній інтернат для сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, перетворили в навчальний заклад нового типу. Поступово змінювалася його структура, переорієнтовувався штат, було відкрито дошкільне відділення. Активно взялися розвивати природничо-математичний та спортивний напрямки. І досить результативно. Команда дівчат школи — ​дворазовий чемпіон України із футзалу. А команда «Ладомир» стала чемпіоном України з цього ж виду спорту у Першій лізі й розпочала змагання у Вищій. До речі, єдина з Волині. Ще одна учениця стала призеркою Чемпіонату Європи з боксу.

Після прийняття нового закону «Про освіту» чиновники сказали, що такий тип школи, як і назва, вже не відповідає його нормам, а експеримент торік закінчився. Оскільки кількість місцевих учнів становить 46 відсотків від усього загалу, то посилалися на статтю 90 Бюджетного кодексу, яка, мовляв, порушена (має бути не більше 30). Ніхто чомусь не бере до уваги той факт, що до міста приїхало чотири тисячі (!) військових, розгортається новий полк. Відмову фінансувати заклад з обласної казни мотивують ще й тим, що, відповідно до статті 66 згаданого закону, створення мережі закладів дошкільної та початкової освіти не належить до компетенції обласної ради. А це означає, що ці освітні ланки школи-інтернату мають бути ліквідовані.

Батьки обурені: піти на такий крок — ​значить втратити унікальні освітні послуги і школу, яка єдина у місті забезпечує потреби особливих дітей. Варто сказати, що тут додатково до штатного розпису введені посади асистента вчителя, дефектолога, логопеда, інструктора ЛФК, соціального педагога, практичного психолога. Обладнані кімнати для індивідуальної роботи та відпочинку, кабінети лікувальної фізкультури та логопедичний. Для дітей, яким важко самостійно пересуватися, коридор, східці та туалет оснащені спеціальними поручнями.

Новий закон «Про освіту» декларує необхідність приділяти увагу дітям з особливими потребами і розвитку інклюзивної освіти. А тут виходить справжній парадокс: обласні посадовці, спираючись на цей же документ, збираються прийняти рішення, яке фактично ліквідує попередні серйозні напрацювання. Скільки було докладено зусиль, щоб створити чотири дитсадківські групи з інклюзивною формою роботи і дев’ять «інклюзивних» класів! Концепція «Нової української школи» основними аспектами називає інклюзивне навчання, врахування індивідуальних здіб­ностей учня у навчальному процесі, тісну співпрацю з батьками — ​якраз те, що вже впроваджується у молодших класах школи-інтернату «Центр освіти та соціально-педагогічної підтримки».

Заклад працює в режимі повного дня, з 8.00 до 18.30. Учні тут не тільки виконують домашні завдання, а й до вечора перебувають під наглядом вчителів і вихователів, харчуються, займаються у різноманітних гуртках та спортивних секціях. Такі умови найбільш зручні для батьків, які мають ненормований робочий день або несуть службу у лавах Збройних сил.

Виховна робота у класних колективах здійснюється у міцному зв’язку вчитель — вихователь — ​діти — ​батьки. Школярів залучають до творчої навчальної праці, проектної діяльності. Цікаві і корисні для учнів уроки, які поєднують майстерність двох педагогів: ​класовод — ​логопед, класовод — ​психолог, класовод — ​учитель біології тощо. Тих дітей, які хочуть дізнаватися більше і мають хороші здібності до навчання, залучають до шкільної академії. Творчі заняття для учнів третіх та чет­­­­­­­вертих класів ведуть педагоги​-­­­предметники основної школи. Тут проводять олімпіади з математики та природознавства, до яких учні готуються заздалегідь на індивідуальних годинах.

— Ми готові до змін, які назріли, — ​наголошує Валентин Вірковський. — ​Але дайте нам час, щоб все правильно зробити і разом з тим зберегти інклюзивне навчання й не загубити природничо-математичний та спортивний напрямки розвитку, до яких наші педагоги доклали надзвичайно багато зусиль.

Закон України «Про освіту» повинен покращити якість навчального процесу в країні. Може, його просто треба вміти правильно читати? Як зазначає директор школи Валентин Вірковський є різні варіанти збереження навчального закладу в існуючій структурі — ​було б лише бажання. Один із них, каже, як пояснили експерти, — ​при ліцеї створити інші структурні підрозділи. Аби забезпечити співвідношення місцевих та іногородніх дітей, можна було б долучити в якості філіалів Іваничівську та Сенкевичівську школи-інтернати, що в результаті зменшило б навантаження на обласний бюджет.

— Ми готові до змін, які назріли, — ​наголошує Валентин Вірковський. — ​Але дайте нам час, щоб все правильно зробити і разом з тим зберегти інклюзивне навчання й не загубити природничо-математичний та спортивний напрямки розвитку, до яких наші педагоги доклали надзвичайно багато зусиль.

Не заперечує можливості долучитися до співфінансування з міського бюджету мер Володимира-Волинського Петро Саганюк. У телефонній розмові він зазначив, що міська влада прийме будь-яке рішення обласної ради. Але важливою є головна умова — ​все повинно робитися у правовому полі. Якщо Закон «Про освіту» був прийнятий кілька місяців тому, то чому про невідповідність школи такого типу його вимогам заговорили лише перед новим роком? На думку Петра Саганюка, аби зберегти все позитивне в цьому закладі, повинен бути плавний перехід на нову форму управління, функції якого міській раді мала би передати обласна. Варто лише пам’ятати, що за усім цим стоять трудові колективи, діти, чимало з яких — ​із сімей учасників АТО, які прописані у Володимирі-Волинському.

Педагоги та працівники школи-інтернату ще сподіваються, що голова ОДА скасує своє, на їхню думку, поспішне розпорядження. Але остаточне слово — ​за депутатами обласної ради.