У Луцьку мізкували, як пришвидшити децентралізацію
У столиці Волині Волинське регіональне відділення Асоціації міст України зібрало самоврядців та інших симпатиків децентралізаційної реформи, щоб обговорити необхідність ухвалення нормативно-правових актів, які сприятимуть прискоренню децентралізаційних процесів не лише в області, а й Україні
Основними доповідачами на регіональній платформі, яку Волинське РВ АМУ організовує в межах проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який Асоціація міст України втілює за підтримки USAID, були Богдан Самойленко, виконавчий директор регіонального відділення АМУ Валентин Малиновський, консультант з правових питань проекту ПУЛЬС на Волині, народний депутат України Ігор Гузь.
До конструктивного діалогу запросили самоврядців із сільських, селищних, міських рад та ОТГ, експертів, помічників-консультантів нардепів, журналістів.
Відкриваючи засідання платформи Богдан Самойленко наголосив:
– Нашими зусиллями вже з 2015-го створюються ОТГ на Волині, є чимало й інших напрацювань, одне з останніх – надання допомоги в розробці розпорядження Кабміну про передачу земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів у комунальну власність ОТГ. Фахівці в АМУ розробили спеціальний Посібник щодо процесу передачі земель, який безкоштовно отримали всі громади-члени Асоціації.
Народний депутат України Ігор Гузь, який взяв участь у засіданні регіональної платформи наголосив, що він – великий симпатик реформи децентралізації і вважає її однією з найуспішніших за останні чотири роки після Майдану, в ОТГ люди змінюються, бо із прохачів вони стали відчасти незалежними, можуть заробляти, і вже думають не лише, як отримати від держави, а як залучити інвестиції на свої території. До речі, перспективи, на переконання Гузя, у Волині в цьому напрямку непогані…
Децентралізації загрожує кілька моментів. Перший – виборча кампанія до президентських виборів, бо окрім інших проблем, ці процеси гальмуватиме політика.
Втім, парламентар також розповів про ризики, які, на його думку, чекають на децентралізацію в Україні.
– Децентралізації загрожує кілька моментів. Перший – виборча кампанія до президентських виборів, бо окрім інших проблем, ці процеси гальмуватиме політика. А ще, на мою думку, майбутній Президент і глава уряду не стоятимуть на платформі децентралізації так, як це робить прем’єр-міністр Гройсман. Тому потрібно встигнути хоча б 3/4 області охопити реформою, зупинка якої означатиме колапс для країни. Наразі ж, у Верховній Раді є критична маса людей, які готові підтримувати децентралізацію, – сказав парламентар.
Він переконаний, що в інтересах краян протягом 2018-го на Волині створити до 80% об’єднаних громад на Волині, щоб встигнути хоча б в «останній вагон»: до того, як децентралізаційну реформу в Україні спробують спинити. Народний обранець вважає, що це реально і, як приклад, навів виборчий округ №19 від якого обирався, де до початку реформи було 67 сільрад, а нині, 64 – об’єдналися у 12 громад, окрім Луковичівської, Грядівської, Згоранської.
Зі слів модератора платформи, експерта з правових питань проекту ПУЛЬС на Волині Валентина Малиновського, винесені на сьогоднішнє обговорення законодавчі акти, дуже важливі, адже спрямовані на пришвидшення децентралізації. Вони необхідні, зокрема, для визначення засад адміністративно-територіального устрою України; спрощення процедури затвердження генеральних планів населених пунктів та для забезпечення повсюдності місцевого самоврядування та просторового планування.
В інтересах краян протягом 2018-го на Волині створити до 80% об’єднаних громад на Волині, щоб встигнути хоча б в «останній вагон»: до того, як децентралізаційну реформу в Україні спробують спинити.
– Незабаром завершиться перший етап децентралізаційної реформи і почнеться етап об’єднання районів, але, нині в Україні немає закону, який би регулював ці питання. За 27 років Незалежності так і не прийняли закону, що врегульовував би питання територіального устрою країни, – наголосив консультант ПУЛЬСу. – Наразі діє в державі указ президії Верховної Ради УРСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою» від березня 1981 року. Це – указ неіснуючої держави, Верховної Ради УРСР і президії. І якщо ми не змінимо систему територій відповідно до стандартів ЄС, то Євросоюзу і НАТО нам не бачити ще 100 років.
Серед іншого торкнулися і субвенційних питань, зокрема субвенції на інфраструктуру, яка з кожним роком, на жаль, зменшується і ділиться на більшу кількість ОТГ. У порівнянні із 2016 роком, вона на громаду, зменшилась більше як на 45% і цей насторожує.
– Нині, у цих складних умовах, на жаль, немає реальної можливості сподіватися, що щось відбудеться на користь фінансової децентралізації. Є лише одне прохання – утримати те, що є на сьогодні, щоб не забрали те, що громади мають
Цікавою виявилася і дискусія щодо освітньої субвенції і якої зараз в громадах не вистачає.
– Нині, у цих складних умовах, на жаль, немає реальної можливості сподіватися, що щось відбудеться на користь фінансової децентралізації. Є лише одне прохання – утримати те, що є на сьогодні, щоб не забрали те, що громади мають, – звернувся до народного депутата Василь Гром, консультант з бюджетних питань Асоціації міст України на Волині. – Візьмімо, хоча б, освітню субвенцію на педагогічну заробітну плату, все було нормально, були всі видатки, а потім стала лише педагогічна заробітна плата, але ж цьогоріч її не вистачає на два з половиною місяців. Тобто, через механізми розподілу цієї субвенції Кабмін і Мінфін роблять свою чорну роботу з децентралізації на централізацію. Але ж визначення субвенції в Держбюджеті проходить через парламент, тому пропоную дати по руках тим, хто хоче забрати у ОТГ цей фінансовий ресурс, адже іншого в них уже не буде. А якщо зроблять ще так, що в рік виборів цієї субвенції не вистачатиме на 6 місяців, то тоді гратимуть і на виборах, а цього допустити не можливо.
Присутні на платформі активно долучалися до дискусії, багато сперечалися, але й знаходили точки дотику, тож за підсумками регіональної платформи напрацювали рекомендації, які народний депутат обіцяв донести у столичні владні кабінети і всіляко підтримувати реформу децентралізації.
Такий результат тішить, бо регіональна платформа – це майданчик для налагодження контактів та взаємодії посадовців-самоврядців місцевого та регіонального рівня з народними депутатами України для обстоювання позиції та законопроектів, напрацьованих Асоціацією міст України, при розгляді в Парламенті.
Тамара ЗУБЕНКО, консультант з комунікацій Асоціації міст України, Волинське РВ АМУ