Курси НБУ $ 41.73 € 49.12

СМІЛИВИЙ ВИКЛИК РЕЖИМОВІ

Сорок років тому КДБ порушило справи проти волинських дисидентів...

Сорок років тому КДБ порушило справи проти волинських дисидентів.

Олеся КОВАЛЬЧУК, заслужений вчитель України

Настав день суду 10 січня 1966 року з імітацією відкритості — зала буде заповнена спеціально відібраними людьми — переважно з числа «справжніх радянських студентів — стійких ленінців». Та тут виявилося, що в ролі свідків ми не виправдали попередніх надій і виклики «управління безпекою» продовжувалися. За те, що «не посадили», вимагалося дати згоду на співпрацю: «Врахуйте, що від цього залежатиме рішення майбутніх комсомольських зборів про доцільність вашого перебування в рядах ВЛКСМ та інститутів. Подумайте, хто далі утримуватиме вашу хвору маму».
Муки самотності
у протистоянні
Довго відкладалися ті збори, що перетворилися на велелюдне судилище, де звинувачували нас у всьому, в чому кому хотілося — і у зв’язках із гнилим буржуазним Заходом, де друзів у нас ніколи не було і не буде, у продажності в одержуванні крупних сум від закордонних служб. І нарешті було винесено вердикт — виключити з ВЛКСМ студенток Лесю Ковальчук і Анатолію Панас (Герасимович, Мельничук, Шишко тоді вже студентами не були, а працювали) за те, що вони систематично відвідували зборища Мороза та Іващенка і сприяли поширенню націоналістичної літератури — таке формулювання наводить Г. Касьянов у книзі «Незгодні» з посиланням на архівні документи. Ще була рекомендація направити після закінчення навчання в ідеологічно сильні колективи.
Анатолії випало їхати працювати на Донбас у Горлівку, а я опинилась у Ворокомлівській середній школі, що в Камінь-Каширському районі. Там, як і під час навчання в інституті, уже після описаних зборів та суду над братами Горинями, де теж треба було проходити в ролі «свідка-жертви», зі мною продовжували працювати люди з органів. У Луцьку ще розігрувалася спроба повторного слідства, детально аналізувалися витяги із листування з Морозом, мої листи до Анатолії, які вилучали в неї під час обшуку, та зроблені мною записи стрілецьких і повстанських пісень.
Маючи під рукою такі потужні засоби тиску, вдавалися водночас до щедрих спокусливих обіцянок в разі згоди на співпрацю. Свою відмову мусила із огляду на задіяний компромат винахідливо мотивувати, вдаючи облудливу покірність.
До живого діймала і ретельно здійснювана «профілактація середовища», що давала себе знати в організації зустрічей з «ветеранами боротьби із націоналістичними бандами», проведенні специфічно запрограмованих наукових і літературних конференцій. Під зливою пересудів і принижень на всіх подібних заходах душа розривалася на шматки, але мусила тримати біль у собі, як і всі, хто був уже «на прив’язі». Не раз хотілося виплакатися, однак сльози десь ділися і вперше по довгій перерві пролилися з відчаю над статтею Івана Драча «О, будьте прокляті ви ще раз», яку видрукувала «Літературна Україна» в липні 1966 року. Не важко було здогадатися, що заставило поета, який кілька місяців тому у Львові поряд із Ліною Костенко, В’ячеславом Чорноволом, Іваном Дзюбою афішував себе як однодумець підсудних, на весь світ клястися у вірності ленінським ідеалам та проклинати націоналістичне кубло на Заході.
Певну розраду принесла омріяна з дитинства робота в школі, яку очолили кращі молоді педагоги новопризначені директор В.М. Струк і завуч О.П. Кондратович, відомі нині — кожен по-своєму — люди на Волині. Хоч і велено було їм виявляти належну для радянського керівника політичну пильність, обоє бачили в мені багато доброго як в учителеві й людині і відчутно підтримували.
Однак з невідворотньою послідовністю з’являвся біля приміщення сільради чорний мотоцикл, з вікна класу я бачила, як поспішав до школи його водій, і знала, що мене з уроку знову викличе директор, щоб у глухо заштореному кабінеті фізики відбулася чергова конфіденційна розмова усе про те ж — пора вже, мовляв, засвідчити своє прозріння на ділі, бо можна позбутися роботи взагалі.
До речі, у той же час подібне переживала Мирослава Герасимович, що працювала у Клепачівській школі, і з якою ми продовжували час від часу зустрічатися у її хаті, де, як з’ясувалось потім, теж було вмонтовано підслухувальний апарат.
Друзі, що не пішли працювати в школу, радили обом тікати звідти, «щоб не додушили поодинці до кінця» і я, маючи ряд публікацій у фахових виданнях, взялася (о, свята простота!) шукати вихід у складанні кандидатських екзаменів. Директор всіляко протестувала стосовно моїх поїздок до Києва. І все ж екзамени було успішно складено, проте після надісланого з райкому партії відгуку про мою роботу з Києва прийшло повідомлення, що мої документи загубилися і пропонувалося їх відновити. У приватній розмові один великий начальник пояснив моїй близькій знайомій, що «я таки не маю розуму», бо сама постійно постачаю на себе компромат: листуюся з Шишком, провідую в Луцьку давніх друзів, і — що найстрашніше — вербую найкращих учнів у літературно-творчий гурток, де вони зачитуються віршами крамольних поетів.
Наближалися 70-і, і велася, як потім стало зрозуміло, підготовка до «другого покосу». Колеги стали уникати будь-якого спілкування зі мною. Декотрі признавалися під моєю клятвою не видати їх, що приїжджі гості постійно випитують про мої інтереси і погляди, підказують батькам, що їхні діти матимуть проблеми зі вступом до вузів, доки тут я буду вчителювати, а чоловіків навіть водять до буфету, щоб розв’язати язики, наполягають на підтвердженні моїх антирадянських настроїв. Вихід знайшовся у тривалих декретних відпустках після заміжжя (за комуністом!) і зміні місця проживання — власне, вже у зміні суспільно-політичної атмосфери.
Замість післямови
Можливо, хтось при читанні написаного і покепкує з приводу мусування автором дрібних деталей з особистого життя, та, хоч на це йти було нелегко, я старалася вихопити тільки окремі із сотень подібних, що ними було сповнене двадцятирічне, кажучи словами Олени Теліги, «тривання у лютій грі», аби через них виразніше вималювався контекст, у якому нечисленні групи, а то й одиниці інакодумців займали позиції захисту національної ідеї.
Нехай небагато вдалося зробити дисидентам-шістдесятникам, але їх життєвий вибір був по-лицарськи високим: за ним не стояли жодні корисливі розрахунки ні щодо кар’єри, ні щодо слави (пам’ятаю, що й сама сприйняла як найбільшу особисту образу кпини слідчого при першому допиті: «То який же портфель хотілося отримати в самостійній Україні — міністра культури чи міністра освіти?»).
Хочу відповісти певною мірою тим, хто «багато чув» і «все знає» про зрадників у нашому колі: їх таки не було. Інша річ, що конспіратори і правознавці з нас виявилися нікудишні. Я, наприклад, зовсім не готова була збагнути, навіщо органам при їх всебічній проінформованості потрібні протоколи наших зізнань.
Не став з нас ніхто і запроданцем-сексотом: це переконливо засвідчує життя кожного, сповнене балансуванням на межі злидарського існування у безпросвітній праці.
Втішає, що такі ж неспростовні докази маю і сама: не стала я, як то передбачалося, ні професійним літератором, ні науковцем, залишилася сільською вчителькою (всі спроби знайти роботу в місті закінчувалися безрезультатно), не маючи при тому ні високих кваліфікаційних категорій чи почесних відзнак до горбачовської перебудови включно. За непоступливість у головному довелося заплатити постійним зведенням кінців з кінцями, обмежувати себе украй, будуючи власну хату, доглядаючи худобу та носячи в руках по пуду картоплі на продаж — словом, майже не бачили світу, розриваючись між виснажливою працею в школі і фізичною в домашньому господарстві.
Пам’ятаю і про підступні дії кількох провокаторів, одного з яких у листах до А. Панас іменувала «Чорним дядьком» і вже навіть по тому, як гнучко обминалися згадки про нього при аналізі мого епістолярію працівниками органів, можна було судити, ким є той добродій.
Та у моїй долі велику роль зіграли глибоко порядні, щедрі на доброту люди, які з ризиком для себе приходили на допомогу у важкі роки життя, за що я їм безмежно вдячна. Це, крім уже згаданих, незабутні інститутські викладачі Л.П. Рожило і Г.О. Козачук, колишній керівник педпрактики, заслужений вчитель України В.В. Фещак, що став духовним наставником на все життя, завідувач кабінету української мови і літератури в обласному інституті перепідготовки педагогічних кадрів Б.Г. Луцкевич, який домігся визнання мого педагогічного досвіду повчальним для колег за фахом і систематично запрошував до виступів перед курсантами, завідуючий Ківерцівським райвно С.П. Косинський та чимало інших.
Незрадливою опорою був журнал «Українська мова і література в школі», де з 1969 року систематично друкувалися мої науково-методичні статті завдяки сприянню головних редакторів Прокопа Мисника та Олександра Аврамчука і особливо редактора відділу методики літератури Раїси Вітренко.
Сьогодні я щаслива результатами своєї педагогічної діяльності: десятки моїх учнів присвятили себе служінню рідному слову, стали вчителями, журналістами, вченими, літераторами. А нещодавно на святі 120-річчя Ворокомлівської школи я отримала найдорожчу оцінку зробленого з вуст моїх перших учнів, які розчулили так, що не можна було спинити сліз радості. Успішні в житті сивочолі вже люди — від провідного науковця Академії наук і до полковника служби безпеки — дякували і дякували не стільки за одержані знання, як за те, що навчила любити Україну і рідну мову.
Прошу прощення у всіх, перед ким почуваюся винною, кому мимоволі ускладнила життя: у близьких, у колишніх викладачів з кафедри україністики, яких терзали за політичну короткозорість, в однокурсників, чиї дипломи мали бути, але не стали червоними, у колег по роботі, в освітянських керівників, в учнів своїх та їхніх батьків, яким нав’язували роль сищиків і мучили випитуваннями.
Хай буде втіхою для всіх доконаний факт: Україна — є! І небо над нами — як прапор, і прапор над нами — як небо.
Telegram Channel