— Що, на вашу думку, найбільш негативно впливає на виховання підростаючого покоління?
— Чи може теперішня школа виправити недоліки сімейного виховання?..
— Що, на вашу думку, найбільш негативно впливає на виховання підростаючого покоління? — Чи може теперішня школа виправити недоліки сімейного виховання?
НАДІЯ, лучанка: — Можна, звичайно, говорити про те, що негативний вплив на виховання наших дітей справляє телебачення, можна звинувачувати газети, власне, щоб перекласти свою вину, то ще чимало можна знайти негативу, який, мовляв, робить людину жорстокою, злою, хамовитою. А я вважаю, що в першу чергу все залежить від батьків. Якщо в сім’ї буде порядок, то він і на наших вулицях буде. Не думаю, що це у школах вчать дітей оббивати пам’ятники, обмальовувати будинки, чинити всіляке неподобство. Я переконана, що у цьому велика роль батьків, у тому, як вони ставляться до своїх дітей. І часом саме батьки подають поганий приклад дітям. — Відверто кажучи, не знаю, як може школа виправити дитину, яка щоденно чує і бачить у сім’ї то лайку, то чарку, то безкінечні розмови про те, що мало платять. А, може, варто запитати самих себе, чи відробляємо ми ті гроші, що одержуємо. Ми хочемо нічого не робити і добре жити. За великим рахунком ніхто нам нічого не винен. У того ж таки вчителя ми можемо лише попросити допомоги стосовно своєї дитини, якщо ми не справляємося з її вихованням, а не вимагати від нього, аби школа все виправила і щоб ми мали ідеальну дитину, яку, по суті, самі ж і калічимо.
Анжела КАРПІНСЬКА, головний спеціаліст центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Нововолинського міськвиконкому: — Найбільш негативно впливає вулиця. Бо, буває, що в сім’ї дитина чує і навчається одному, а поза домом — інші “уроки”. Велике значення має і те, що саме читають, та й взагалі — чи щось читають діти, які фільми переглядають. А то ні для кого не секрет, що навіть на перший погляд безневинні мультфільми пропагують агресію, грубощі, культ сили. Я вже не кажу про фільми, які пропонуються нашим підліткам. І, безперечно, те, що черпає дитина з родини, бо саме там закладаються перші підвалини того, що ми називаємо вихованням. — Не завжди. Хоча тут залежить від того, наскільки вдасться знаходити спільну мову школі з родинами. Впроваджуючи, наприклад, нові методи роботи з батьками, і наша служба може суттєво змінити негативні прояви у поведінці підлітків. Тобто, результат у такій складній проблемі як виховання підростаючого покоління матимемо тоді, коли буде злагодженою і цілеспрямованою робота усіх.
Галина ПЕТРЕНКО, продавець, м. Луцьк: — Подивімося, що нас і наших дітей оточує, у якому ми суспільстві живемо, чого можуть навчитися молоді. Коли таке було, щоб дівчата, не соромлячись, йшли з цигарками у зубах, щоб їх супутники, та й вони самі, несли пляшки із пивом. Таке складається враження, що ніхто цього не бачить, мовляв, так і треба. Зате ціни на квитки на хороші вистави, концерти дуже високі. Є, звичайно, хороше у нашому житті, але, на мій погляд, переважає нині погане. — Теперішня школа ні за що в світі не виправить недоліки ні сімейного, ні суспільного виховання. Живу неподалік школи і бачу, хто туди йде, як одягнені діти, часом чую від них такі слова, що краще б їх не чула. Та й не вірю, відверто кажучи, що вони дуже прагнуть добре вчитися, вирости чемними, вихованими. Скажу відверто, прикро буває це все бачити.
Сергій РЕЗВАНЮК, працівник нововолинського цеху електрозв’язку № 6 ВАТ “Укртелеком”: — Найбільше, напевно, впливає негативно телебачення з рекламою алкоголю, тютюну. Вже дійшло до того, що навіть найпопулярніші спортивні програми транслюють “під егідою” алкогольних магнатів, які буцімто роблять лише благодійні вчинки... Багато значить також те, якою є атмосфера в сім’ї. Впевнений, що в неповних сім’ях, кількість яких не зменшується, дитина виростатиме з душевною травмою. — На мою думку, повністю не може. Саме тому, що у більшості випадків все-таки більш авторитетним для підлітка є слово мами — воно є першим у прямому і переносному значенні. А ефект від шкільного виховання буде тоді, коли вчитель приходитиме не лише “відчитати” години, а перейматиметься кожним учнем, як його знаннями, так і поведінкою.
Наталя ПАНАСЮК, продавець, Ратнівський район: — Я завжди вважала, що дітей потрібно виховувати власним прикладом, тому коли до представників нашого підростаючого покоління починають висловлювати претензії, я кажу: а подивіться, в якому середовищі виховується дитина. Найчастіше проблемні діти бувають у неблагополучних сім’ях, де батьки або зловживають спиртним, або ж пішли по іншій слизькій стежці, а тому й діти від найближчого оточення, наче губки, вбирають усе негативне. Впливає на виховання і те, що суспільні рамки моралі сьогодні стали надто широкими. Вже самі батьки плутаються між тим, що є добре, а що погано, то де вже дітям розібратись у цьому складному світі. - Деякі батьки усю відповідальність за виховання їхньої дитини перекладають на школу, тоді як самі практично усуваються від цього. У таких випадках школа, якою б хорошою вона не була, не зможе перебрати на себе увесь виховний процес. По-перше, учителі не завжди є авторитетом для учнів. Доводилось бути свідком ситуації, коли розбещена дитина приходила додому і жалілась на учителя, який зробив їй зауваження. Батьки замість того, щоб підтримати учителя, починали нецензурно висловлюватись на його адресу. Про яке виховання може тоді йти мова? Основи виховання завжди закладаються в сім’ї, із самого народження дитини, школа ж може тільки трішки відкорегувати цей процес.