Багато нагальних питань освітянсько-наукової сфери вдалося вирішити в перші сто днів діяльності коаліційного уряду завдяки тісній співпраці Міністерства науки і освіти з іншими міністерствами, зокрема Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Міністерством у справах сім’ї, молоді та спорту...
Багато нагальних питань освітянсько-наукової сфери вдалося вирішити в перші сто днів діяльності коаліційного уряду завдяки тісній співпраці Міністерства науки і освіти з іншими міністерствами, зокрема Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Міністерством у справах сім’ї, молоді та спорту.
Станіслав НІКОЛАЄНКО, міністр освіти і науки України
Зокрема, після непростої дискусії міністерств освіти і науки та економіки домовилися про незмінність статусу вищих навчальних закладів, які залишаться бюджетними організаціями. Не зміниться й порядок фінансування професійно-технічних навчальних закладів. Щодо них, наше міністерство буде поглиблювати взаємодію з іншими міністерствами й особливо бізнес-структурами. Першого вересня в усіх 20,5 тисячі школах України продзвенів перший дзвоник. За парти сіли понад п’ять мільйонів школярів, з яких 380 тисяч першокласників. У перший день навчального року біля чотирьох тисяч дітей разом зі своїми педагогами відсвяткували новосілля у новеньких 19 школах. Планується, що до кінця року відкриють двері ще 27 новобудов загальноосвітніх навчальних закладів. Нині вже відсвяткували новосілля учні у 34 школах, які збудовані цього року. Нині, на відміну від попередніх років, в країні немає вчительських вакансій. Водночас, аби заохотити молодь до роботи в школах, особливо в сільських, міністерством та урядом було ухвалено постанову про те, що молоді вчителі, які закінчили ВНЗ, і уклали на строк не менше як три роки договір про роботу в школах та професійно-технічних навчальних закладах, визначених органами управління освітою, починаючи з 1 січня 2007 року надається одноразова адресна допомога в п’ятикратному розмірі мінімальної заробітної плати. Вперше за роки незалежності школи повною мірою забезпечені новоствореними підручниками вітчизняних авторів, які розроблені до вимог державних стандартів для чергового шостого класу 12-річної школи. Зараз їх видано 115 відсотків від потреб, а заплановано надрукувати 120 відсотків. Сьогодні в країні немає заборгованості по заробітній платі педагогам. Більш того, напередодні нового навчального року завершено виплати педагогічним працівникам, які були визнані державним боргом і передбачені в бюджеті цього року. Водночас, Міністерство освіти і науки розробило проект постанови Кабінету Міністрів України про підвищення посадових окладів та додаткової оплати педагогічним працівникам за окремі види педагогічної діяльності. Наші фахівці розробили Державну цільову програму «Школа майбутнього». В Автономній Республіці Крим, Києві, Донецькій, Кіровоградській, Тернопільській та Херсонській областях побудують сучасні школи приблизно на 600 учнівських місць. В них будуть опрацьовуватися нові виховні методики, нова система оплати праці педагогам, яка, передусім, має стимулювати творчого вчителя, а не враховувати лише кількість проведених уроків та стаж роботи. Планується, що це будуть експериментальні майданчики, де працюватимуть найкращі педагоги, вчені Національної академії наук України та Академії педагогічних наук, психологи, запроваджуватимуться та апробовуватимуться найкращі педагогічні напрацювання й поширюватимуться на школи всієї України. У сфері професійно-технічної освіти вперше за останні роки розпочала роботу школа резерву керівних кадрів професійно-технічних закладів. Загалом у професійно-технічній освіті сьогодні навчально-виробничий процес забезпечують 49 тисяч педпрацівників. Цього року на здійснення капітальних ремонтів, будівництва та реконструкцій приміщень професійно-технічних навчальних закладів із бюджету виділено 13,9 мільйона гривень. Училищами ж всієї системи профтехосвіти країни, до якої належить 932 навчальні заклади, на проведення ремонтних робіт використано 27 мільйонів гривень. Розширено доступ молоді до здобуття вищої освіти за кошти державного бюджету. Зокрема, на денну форму навчання до університетів зараховано 57 відсотків абітурієнтів (у 2005 році — 54 відсотки), а до технікумів, коледжів — 62 відсотки (у 2005 році — 58 відсотків). Водночас, українська вища школа активно реалізує принципи Болонського процесу. Так, в усіх вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації з першого вересня запроваджено кредитно-модульну систему організації навчального процесу, розроблено адаптований до європейських вимог проект переліку галузей знань та бакалаврських програм підготовки фахівців з вищою освітою. Значна увага приділяється розвитку та підвищенню ролі студентського самоврядування. Мова йде про активне залучення студентів до системи управління ВНЗ, передусім до соціальної сфери студентського життя. Сьогодні в Україні створена та успішно працює міжвідомча система по боротьбі з правопорушеннями у сфері інтелектуальної власності, до якої, окрім нашого, залучено ще вісім міністерств. Міністерство освіти і науки принципово змінило підходи до реалізації державного управління, яким визначаються пріоритетні напрями розвитку науки і техніки, що вимагають першочергової цільової державної підтримки. Вперше в практиці визначення пріоритетів запропоновано делегувати уряду право визначати середньострокові пріоритетні напрями розвитку науки і техніки, аби забезпечити солідарну з парламентом відповідальність за науковий супровід розвитку економіки країни.