
Коли розв'яжуть проблему з дефіцитом пального.
Дефіцит пального: коли на АЗС буде вдосталь бензину й дизелю
Через повномасштабне вторгнення Росії Україні довелося повністю перелаштуватися на нові ринки постачання нафти та нафтопродуктів
В результаті на АЗС – дефіцит, а ціни на своїх рекордних позначках.
Про це у відео для «Мінфіну» розповів директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн, передає 24 канал.
До війни 100% імпортних надходжень пального були з Росії, Білорусі та морським шляхом. Довелося моментально перемкнутися на європейський ринок. А оскільки в Європі не були готові швидко наситити пальним такий великий ринок, це був дуже складний процес.
«Зараз українські трейдери фактично перебудовують не лише український ринок, але і європейський теж. Тому що Європа не була готова до такого», – каже Куюн.
Сьогодні Україна постачає пальне в основному з Польщі, Румунії, Словаччини й інших прикордонних країн. Проте серед наших імпортерів з'явилася і Західна Європа, яка ніколи не постачала сюди нафту і нафтопродукти.
Українські трейдери знайшли нові ринки постачання, але з'явилася нова проблема – логістика. Зараз триває робота, щоб знайти додатковий рухомий склад, щоб привезти це пальне в Україну. Воно надходить, але поки що не такими темпами, як хотілося б, визнає Куюн.
Суттєво погіршило ситуацію те, що російські окупанти здійснили атаку на Кременчуцький нафтопереробний завод, який був дуже потужним джерелом постачання. Загалом з початку війни вороги обстріляли більш як 20 нафтобаз в Україні. Тож трейдери ще більше були змушені перемкнутися на імпорт.
Якщо раніше умовно в центральні та східні області везли пальне 300 кілометрів, то тепер потрібно подолати 800 кілометрів до західного кордону, а там ще 700 кілометрів до Литви, наприклад. Відтак витрати на логістику сьогодні займають 20 – 25% від митної вартості пального.
На всіх українських АЗС є дефіцит всіх марок пального. Але найбільші проблеми з дизельним пальним. До війни на нього припадало 60% споживання моторних палив
На всіх українських АЗС є дефіцит всіх марок пального. Але найбільші проблеми з дизельним пальним. До війни на нього припадало 60% споживання моторних палив. А тепер ще й з початком посівної попит суттєво зріз.
Але, на думку Сергія Куюну, держрегулювання цін заважає ринку наситити ринок дизельним пальним. Зараз собівартість імпортного дизпалива становить 41 – 42 гривні за літр, а роздрібні мережі мають право продавати преміальне дизельне пальне не дорожче, ніж 39,50 гривні за літр. Відповідно АЗС не можуть працювати собі у збиток і купують недостатньо пального. Ринкова ціна ж становить 43 – 44 гривні.
Читайте також: Після Великодня світ може визнати дефолт росії
