Чому ранець другокласника важить стільки ж, як в одинадцятикласника?..
Чому ранець другокласника важить стільки ж, як в одинадцятикласника?
Щодня зранку бачимо, з якими важелезними наплічниками діти йдуть до школи. Багатьом із них допомагають батьки. Я також, несучи сумку своєї доньки-другокласниці, звернула увагу, що рука затерпла від нелегкої ноші
Леся БОНДАРУК
А ле ж у наказі Міністерства освіти № 13 від 18.01.2007 року «Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей» передбачено оптимальну вагу шкільних підручників без ранця. Учням 1-2 класів згідно з цим документом можна носити до 2 кг книжок, 3-4 класів — до 2,3, 5-6 класів — до 3, 7-8 класів — до 3,5, 10-11 класів — до 4,5 кг. Максимальна дозволена дітям вага — 10-15 % від маси її тіла. Зважую портфель доньки і бачу цифру 5 кг! Бо ж у вівторок за розкладом – читання (дві книжки), математика, українська мова, англійська мова, хореографія. Разом — 5 підручників, зошити, пенал (у ньому учні початкових класів повинні мати при собі і набір кольорових олівців), перезувне і торбинка для танців (чешки, спідничка і футболка), маленька пляшка води (0,3 л), яблуко. Але за нормами таку вагу може носити лише випускник навчального закладу, а не другокласниця! На роботі попросила колег також зважити портфелі своїх школярів. У ході експерименту один тато з’ясував, що його донька-першокласниця носить 5-кілограмовий наплічник, в іншого другокласниця назбирує шкільного приладдя на 4 кілограми. — Перевантаження учнів важкими сумками призводить до різних проблем – від порушення постави до сколіозу важкої форми, що веде до інвалідизації людини, – пояснює лікар–ортопед і травматолог обласного дитячого територіального медичного об’єднання Аркадій Мядюта. У вищезгаданих гігієнічних нормах вказано і те, що вага кожного підручника не повинна перевищувати: для 1-2 класів — 300 г, 3-4 класів — 350, 5-6 класів — 450, 7-9 класів — 500, 10-11 класів — 600 грамів. Вирішила перевірити, як дотримуються норми на практиці — зібрала доньчині підручники для 2 класу і знову ж зважила на точних кухонних вагах. Результат здивував — усі книжки, крім математики (401 грам), затягнули 386-388 грамів. Отож, якщо дитина бере 4 підручники, то замість 1,2 кг несе на собі вантаж, що перевищує норму на 350 грамів, а це ще одна додаткова книжка. І якби ж то тільки на ній все закінчилося! Цьо горіч другокласники отримали до підручника «Літературне читання» додаток під назвою «Перлинка», яке Міністерство освіти радить носити разом із підручником. МОН також постійно рекомендує використовувати для навчання зошити з друкованою основою, які утричі важчі за звичайні. Від цих рекомендацій педагоги могли б відмовитися, проте на це, здається, ще не наважився ніхто. Тож батьки продовжують витрачати додаткові кошти і купують ці зошити, діти їх носять. А потім… лікують спини. Не зайве нагадати, що дбати про здоров’я дітей мають передусім в родинах. Нещодавно на батьківських зборах ми із класним керівником уважно переглянули розклад уроків і визначили, як можна полегшити шкільний портфель. Вчителька дозволила у понеділок не брати підручник із природи, у вівторок — книжку з англійської (до речі, від підручника за авторством Анни Несвіт почали масово відмовлятися вчителі багатьох шкіл!). Відтепер донька щодня нестиме у портфелі не більше трьох (!) книжок. В інших випадках можна деякі підручники (з основ здоров’я, трудового навчання, інформатики й природознавства тощо) залишати у шафі для використання лише на уроках. Як варіант, у випадку, коли у бібліотеці достатньо книжок, можна використовувати на уроках додаткові комплекти підручників, а роздані додому тримати для домашніх завдань. Головне, не бути байдужими і не боятися боротися за здоров’я своїх школярів!