Завершився Перший Волинський міжнародний фестиваль органної музики - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 25.20 € 27.99
Завершився Перший Волинський міжнародний фестиваль органної музики

Славетний музикант і педагог з міста Оломоуц Петра Плана в Луцьку. 

Фото з афіші Волинської філармонії

Завершився Перший Волинський міжнародний фестиваль органної музики

 “LUCHESK ORGANUM” тривав три неділі поспіль – 21-го й 28-го липня та 4 серпня у Кафедральному соборі святих апостолів Петра і Павла

Шанувальники “короля музичних інструментів” отримали справжнє потрясіння від виступів провідних органістів світу. Заключний день фестивалю означився концертом “Недільна музика” корифея чеського органного мистецтва, славетного музиканта і педагога з міста Оломоуц, – столиці моравських історичних органів, – Петра Плани. 

Ведучий, народний артист України Олександр Якимчук, коротко окреслив історію органа Кафедрального костелу святих апостолів Петра і Павла. Інструмент виготовлений 1953 року німецькою фірмою “Людвіґ Рольфінґ і Маттіас Крайєнбрінк”, має 2680 труб, 40 регістрів і важить кілька десятків тонн. Слухачі довідалися, що пан Петр навчався в консерваторії в місті Острава та в Академії музичного мистецтва в Празі, що він багато виступає з концертами в різних країнах світу – від Великої Британії до Японії. Маестро є членом журі кількох міжнародних конкурсів, він – доцент кафедри музичної освіти Університету імені Франтішека Палацького в Оломоуці – одного з найстаріших і найкращих вишів Чехії й загалом Європи (другого за віком після Карлового університету).

Розпочався концерт Фантазією соль мажор Йоганна Себастьяна Баха (BWV 572), що належить до “Веймарського” періоду творчості великого німецького композитора (1703–1717). Музикознавці відзначають у цьому творі певний вплив французької та італійської органних традицій, зокрема пов’язаних із іменами Ніколя де Гріньї (1672–1703) та Джироламо Фрескобальді (1583–1643), з чиєю творчістю Й. С. Бах ознайомився ще в юності. Особливістю “Недільної музики” була перевага, надана саме чеським композиторам – виняток становили щойно названий твір “короля органу” й дві частини Готичної симфонії №9 (тв. 70) класика французької органістики Шарля Марі Відора – Andante sostenuto та Allegro. Твори ж чеських авторів виконувалися (якщо не рахувати “відорівської вставки” між Яном Кржтітелем Кухаржем та Бедржіхом Антоніном Відерманом) у певній хронологічній послідовності – від давнини до сучасності.

Упродовж концерту слухачі насолоджувалися чудовою музикою і віртуозною грою Петра Плани. 

Історія чеської органної музики спершу була представлена Фуґою ре мінор невідомого композитора ХVІІІ ст., після чого настала черга вже знаного його сучасника – богемського органіста, композитора і музичного педагога Йозефа Фердінанда Норберта Зегера (1716–1782). Слухачам було запропоновано Токату і Фуґу фа мажор.

Учень Й. Зегера Ян Кухарж (1751–1829) був палким прихильником і пропагандистом творчості Вольфґанґа Амадея Моцарта – у прем’єрах “Дон Жуана” та “Милосердя Тита” виконував партії мандоліни та клавесина, робив фортепіанні перекладення опер геніального композитора, навіть створював речитативи для італійської версії “Чарівної флейти”, й це при тому, що його власна творчість також була популярною, хоч і не такою мірою, як Моцартова. Я. Кухарж лишив після себе численних учнів.

У концерті прозвучали його Ларго соль мінор, Пастораль до мажор і Анданте ля мінор, продовжені “Ноктюрном” Берджіха Антоніна Відермана (1883–1951) – ще одного знакового чеського органіста і композитора, – і завершені твором “Moto ostinato” (“Безперервний рух”) сучасного (хоч уже й покійного) богемського композитора, піаніста й органіста Петра Ебена (1929–2007).

Упродовж усього концерту слухачі мали змогу насолоджуватися як чудовою музикою, так і віртуозною грою Петра Плани. А по закінченні концерту до слухачів вийшов сам Маестро, якого зустріли щирими, вдячними оплесками.

Ігор БЕРЕСТЮК.


Передрук або відтворення у будь-якій формі цього матеріалу без письмової згоди volyn.com.ua заборонено.