Курси НБУ $ 41.78 € 48.84
Оцінили вартість крісла луцького мера

Офіційна вартість виборчих кампаній кандидатів на посаду – близько 3,7 мільйона гривень. Насправді ж, ця сума значно більша.

Фотоколаж sylapravdy.com.

Оцінили вартість крісла луцького мера

Видання «Сила правди» проаналізувало витрати кандидатів на посаду міського голови під час виборчих перегонів

Понад 3,7 мільйона гривень офіційно витратили на свої виборчі кампанії кандидати на посаду Луцького міського голови. Майже третина цих коштів пішла на різну зовнішню рекламу, як от білборди, вивіски, сітілайти. Про це інформує видання «Сила правди».

За участь у телеефірах кандидати заплатили 787 тисяч гривень. Виготовлення різної друкованої продукції обійшлося майже в пів мільйона. Та цифри ці досить приблизні, адже четверо з 11 кандидатів не звітували про витрати на виборчу кампанію, а значна частина витрат пройшла повз офіційні.

Реклама Google

Що потрапило в офіційні фінансові звіти кандидатів в мери Луцька, а що ні, досліджував Центр журналістських розслідувань «Сила правди».

Луцького міського голову у 2020 році обирали в два тури. В першому на цю посаду балотувалися 11 кандидатів: двоє жінок і дев’ятеро чоловіків. На вибори своїх людей висунули політичні партії «За Майбутнє», «Європейська солідарність», «Слуга народу», «Свобода», «Батьківщина», Громадський рух «Свідомі», «Еко Партія Берези» та Аграрна партія України. Двоє кандидатів йшли самовисуванцями.

До 15 жовтня кандидати на посаду Луцького міського голови витратили на виборчі кампанії 1,89 мільйона гривень. А на фініші сукупні витрати охочих взяти на себе відповідальність «батька міста», згідно офіційних фінансових звітів, подвоїлися і становили 3 мільйони 751 тисячу 826 гривень.

На фініші сукупні витрати охочих взяти на себе відповідальність «батька міста», згідно офіційних фінансових звітів, подвоїлися і становили 3 мільйони 751 тисячу 826 гривень.

Остаточні звіти про використання коштів окремого виборчого фонду кандидата до Луцької міської ТВК надійшли лише від 6 учасників перегонів: Ірини Чебелюк (ВО «Батьківщина»), Романа Бондарука («Слуга народу»), Артура Мартіросяна (Аграрна партія України), Юрія Моклиці («Європейська солідарність»), Ігоря Поліщука («За Майбутнє») та Богдана Шиби (самовисування). А ось проміжних фінзвітів на один більше – 7. Самовисуванець Дмитро Глазунов прозвітував перед комісією так би мовити «наполовину». Решта претендентів на мерське крісло або повідомили ТВК про те, що не відкривали окремого виборчого фонду (Микола Федік і Алла Надточій), або ж взагалі не надали навіть такої інформації (Євген Мельник і Віктор Грисюк).

«Сила правди» проаналізувала остаточні фінансові звіти про надходження і використання коштів виборчих фондів кандидатів.

Найбільше витратив на виборчу кампанію Ігор Поліщук – 2,7 млн. грн., значно відстав від нього, але посів другу позицію за видатками Роман Бондарук – 422 тис. грн., бронза – у фіналіста виборів Богдана Шиби – 358 тисяч, Ірина Чебелюк витратила 164 тис. грн., Юрій Моклиця – 53,5 тис. грн., Дмитро Глазунов – 15,5 тис. грн., а Артур Мартіросян взагалі 14,5 тис. грн. 

Найбільше витратив на виборчу кампанію Ігор Поліщук – 2,7 млн. грн., значно відстав від нього, але посів другу позицію за видатками Роман Бондарук – 422 тис. грн., бронза – у фіналіста виборів Богдана Шиби – 358 тисяч.

Голова правління ГО «Інтегріті ЮА», експертка з питань політичного фінансування та виборчих процесів Юлія Зальцберг каже, що кандидати на посаду Луцького міського голови повинні були відкривати окремі виборчі фонди і незалежно від надходжень подавати і проміжний і остаточний фінансові звіти. 

«Якщо ж виборчу кампанію кандидата на посаду міського голови фінансують з виборчого фонду, утвореного обласним осередком партії, – каже експертка, – це є порушенням». Кандидат на посаду міського голови (навіть висунутий організацією партії) у разі фінансування своєї виборчої кампанії, у тому числі передвиборчої агітації, повинен був утворити власний виборчий фонд.

Експертка каже, що у фінансових звітах партій та кандидатів також повинні бути вказані витрати на оплату праці, наприклад, бухгалтера, агітатора, розповсюджувача поліграфії. Для цього розпорядники виборчих фондів мали б укладати договори на відповідні послуги. У фінансових звітах про використання коштів виборчих фондів абсолютно всіх кандидатів на посаду Луцького міського голови витрат на оплату праці «штабістів» не відображено.

«Сила правди» встановила, що офіційна вартість виборчих кампаній кандидатів на посаду Луцького міського голови на виборах 2020 року становила близько 3,7 мільйона гривень. Насправді ж, ця сума є значно більшою.

Крім того, за дослідженням «Сили правди», щонайменше 200 тисяч гривень витрат не потрапило до фінансових звітів тих кандидатів, які їх подали. «За бортом» залишилися і цілі пласти діяльності передвиборчих штабів, як от «армії» агітаторів на вулицях, прихована агітація в день тиші та голосування, деяка зовнішня реклама і поліграфія, прихована реклама у медіа, а також робота людей у виборчих штабах, які все це організовували і забезпечували.

Таким чином, «Сила правди» встановила, що офіційна вартість виборчих кампаній кандидатів на посаду Луцького міського голови на виборах 2020 року становила близько 3,7 мільйона гривень. Насправді ж, ця сума є значно більшою, враховуючи ще витрати політичних партій, які фінансували кампанії своїх кандидатів із партійних рахунків. 

Telegram Channel