Курси НБУ $ 42.27 € 48.70
Волинянин Кузьма Гурко майже пів століття – з 1944-го по 1993-й – зберігав закопаний у його клуні церковний дзвін

Микола Карпюк, якому випало відкопувати дзвін на обійсті діда Кузьми, надав для газети й цей давній знімок, котрий сьогодні уже теж – історичний. На ньому (зліва) – Кузьма Гурко, його дружина та сім’я їхніх сусідів. Всі ще такі молоді!

Фото з архіву Юрія ФІНІКОВСЬКОГО.

Волинянин Кузьма Гурко майже пів століття – з 1944-го по 1993-й – зберігав закопаний у його клуні церковний дзвін

І в свої майже 95 років він відкрив для нащадків та земляків із села Локутки нині Ковельського району цю таємницю з часів Другої світової війни

Дзвін зберігся чудово – і в 1993-му році він знову зайняв своє місце у дзвіниці Різдво-Богородичного храму сусіднього села Забужжя, який був відкритий після багатьох літ забуття (правда, слово Боже зазвучало тут українською мовою лише цьогорічної весни, коли віряни долучилася до Православної церкви України). А коли діда Кузьму хоронили, то цей дзвін сумно «співав» на дзвіниці старовинної церкви

«Мама моя з цього села, і дитинство моє практично там минуло»

Здається, чим може зацікавити село, в якому із сорока хат лише в десяти є, як кажуть, жива душа? Там же – ні школи, ні клубу, ні церк­ви, від яких можна було б, як мовиться, «танцювати» й розповідати про минувшину й сьогоднішній день населеного пункту. Тим часом – саме цим і приваблюють маленькі села, що завжди цікаво зустрітися з хранителями глибинки: перш дивуватися, а потім захоп­люватися тим, що вони не покинули своєї малої батьківщини й зберегли її.

Цього разу мені ще й неабияк пощастило, адже їхала в Локутки на Любомльщину, що належить до Рівненської громади, яку очолює Юрій Фініковський. А Юрій Миколайович за фахом – історик (до обрання очільником громади займав посаду директора Любомльського краєзнавчого музею), тож була думка, що найперше від нього й почую і про минуле цього населеного пункту, і про його сьогодення. До того ж була приємно вражена, адже, як виявилося при зустрічі, в цьому селі – коріння Юрія Миколайовича:

– Мама моя – з цього села, і дитинство моє практично там минуло. Як померла її мама, а моя бабуся, то мені було чотири роки. Ми ще й після того, як її не стало, приїжджали в Локутки, бо там жив дід. Він корову тримав – ми, онуки, допомагали худобу пасти. На той час, пам’ятаю, в селі хат-пусток не було. Навіть у другій половині 1990-х років там багато худоби тримали. А на сьогодні, якщо дві-три корови є, то добре...

За офіційними джерелами, вже на польських картах XVIII століття, фіксується поселення Локутки. Ймовірно, що цей населений пункт був заснований у другій половині XVIII століття. Судячи зі статистики, це завжди було невеличке село. Найбільше мешканців проживало тут у 1937 році – на дев’ятнадцять дворів – 103 мешканці. А ось за переписом населення вже в Незалежній Україні 2001 року, в Локутках було 82 мешканці. Сьогодні тут сорок хат, але тільки десять з них – житлові, решта стоять пусткою. І хоч зареєстровано в селі сорок чоловік, реальних мешканців – всього двадцять два.

– Ви як приїдете, то побачите ті пустки, – каже Юрій Фініковський. Але й зустрінетеся із людьми, для яких ця глибинка найдорожча. Недавно мені колективний запит прийшов від місцевих мешканців – хочуть, щоб громада зробила в селі дорогу з твердим покриттям. І ми це зробимо – буде там гравійка. Зараз ми там зареєстрували одне агропідприємство, що є непоганим платником податків, бо без коштів будь-які плани неможливо реалізувати. Оскільки в Локутках багато хат-пусток, то є задум оживити їх. На сьогоднішній день вже викуплено три такі будинки. Задум такий, що бодай лише в теплу пору року сюди приїдуть люди, щоб відпочити від міської метушні. Ясно, що вони впорядкують ті хати. Та ще й, крім цього, ягідництвом займуться, яке в нашому краї активно розвивається. Для громади це цікаво, бо якщо тут розвиватиметься агробізнес, то це дасть додаткові находження до місцевого бюджету.

«Не думай, що дзвін маленький – він, як великий цебрик»

Від голови Рівненської громади Юрія Фініковського я дізналася й про цікаву історію дзвонів Різдво-Богородичного храму сусіднього села Забужжя, яка безпосередньо пов’язана із Локутками:

– У 1944 році, коли поляки палили українські храми і відчувався прихід Червоної Армії, жителі Забужжя почали переховувати церковні речі. Основний дзвін, вагою до 200 кілограмів, у війну був закопаний коло храму, що розташований на кладовищі. Але про те знало багато людей. І тоді Іван Гелім та Кузьма Гурко перевезли його в село Локутки – на обійстя Кузьми Івановича – й закопали в клуні, де він і лежав до новітніх часів.
Лише у 1990 році, коли з дозволу Любомльської районної ради в селі Забужжя почалося відновлення старовинного храму (він був збудований у 1878 році на кладовищі за кошти парафіян, а закритий в радянські часи тотального атеїзму), дзвін знову зайняв своє місце у дзвіниці Різдво-Богородичного храму, котрий був відкритий після багатьох літ забуття. Правда, слово Боже зазвучало тут українською мовою недавно – лише цьогорічної весни віряни долучилася до Православної церкви України.

До речі, ще два менші дзвони були закопані в урочищі Дев’яте, біля двох дубів і дороги (за 500 метрів на схід від села Вербівка). Вони до цього часу не знайдені.      

Юрій Фініковський надав для газетної публікації знімки і цього дзвона в різних ракурсах, й дерев’яної каплички, де він встановлений, й самого храму, котрий у наші часи був обкладений силікатною цеглою.

– Біля дзвона, – розповів Юрій Миколайович, – лежить снаряд, – як символ того, що у війну він зазнав удару – тріщину заварили. На ньому дві дати, судячи з яких, можна сказати, що вилили його у 1878 році на фабриці Антонія Зволінського в місті Варшава, а в 1879-му, очевидно, встановили на дзвіниці храму Різдва Богородиці. Використовується і по нинішній час. До речі, ще два менші дзвони були закопані в урочищі Дев’яте, біля двох дубів і дороги (за 500 метрів на схід від села Вербівка). Вони до цього часу не знайдені.

А ще голова громади сказав, що в Локутках я зможу поспілкуватися з місцевим мешканцем Миколою Карпюком, який відкопував цей дзвін на обійсті Кузьми Гурка. Звичайно, якщо пощастить застати вдома, бо ж осінньої пори чоловік може й по гриби піти до лісу. Пощастило. Застали Миколу Іларіоновича на його хазяйстві. Із зацікавленням, а швидше – навіть із подивом, вдивляється, хто ж то приїхав. Знайомимося. Розповідаю про те, що привело до нього. Чоловік – не місцевий, з села Рівне, хоч уже більш як пів століття живе тут, тож село Локутки стало йому «своїм». Женився з онукою Кузьми Гурка й прийшов у приймаки. Дружина три роки тому померла. Нема вже й сина. Давно пішов у засвіти Кузьма Іванович. Тож залишився він тут самітником. Із перших слів відчувається, що Микола Іларіонович охоче відгукується на прохання пригадати історію з історичним дзвоном, до якої й він причетний:
– Перед смертю дід Кузьма не раз говорив про того дзвона, хоч уже не міг точно показати, де саме він закопаний. А як почали церкву в Забужжі відновлювати, то стали ми його шукати. Старий дід уже був – 95 літ мав.

Пригадую, сидить і підказує, де копати. Я то там копну, то там. А він тоді говорить: «Не думай, що дзвін маленький – він, як великий цебрик». Я справді уявляв собі щось на зразок шкільного дзвоника. А після цих слів почав дротом штрикати землю й намацав ось. Почав копати – він! Викопав, а витягнути не можу, бо дзвін важкий. Виручило «приспособлєніє», яким можна підняти щось важке. Витяг дзвін. Помив його – гарний.

На запитання, чи може показати те місце, де дзвін пролежав сорок п’ять років, Микола Карпюк не відповідає, а зразу веде на те місце. Господарської будівлі вже нема, натомість – зеленіє травичка.

– На той час, як я копав, хлів уже завалився. Біля підвалини лежав дзвін, – пригадує чоловік. – Коли викопав, витягнув його, то приїхав Іван Гелім і забрав його. Так він знов зайняв своє місце на дзвіниці. А як діда Кузьму хоронили, то на його честь ним дзвонили. Люди казали, що то «дід його сохранив».

І маленька екскурсія обійстям, де ще стоїть хата Кузьми Гурка, а біля неї, в садочку, – вулики. Пасіка теж – ще дідова, але й досі, як кажуть, діюча.

«Нова власть все в діда забрала в колгосп – і землю, й коня...»

У маленьких Локутках хрест-оберіг, прикрашений різнокольоровими стрічками, традиційно стоїть біля дороги. Мою увагу привертає ще один такий сакральний атрибут, який встановлений в когось прямо на городі.

– А тут живе найстаріший мешканець села Степан Порва. От він вам про це й розповість, – сказала на моє зацікавлення працівниця ЦНАПу Рівненської сільради Василина Зубчик, яка того дня допомагала мені знайомитися з хранителями глибинки.

Так і було. Степан Степанович і показав зблизька, і розказав, що дерев’яний хрест стоїть на межі двох обійсть – його й сусідки Оксани Гурко:

– Він – дуже давній. Скільки я тут живу, стільки й він височить. Одного разу підгнив і впав. Оксана запропонувала підняти його, а ми, сусіди, підтримали її і поставили хрест. Мені вже – поза вісімдесят. А він стоїть тут, скільки пам’ятаю. Йому вже точно – більше ста років, і він ще пів століття простоїть. Пам’ятаю, мати моя казала, що жила тут колись жінка на прізвище Хомик. А хто вона була, на честь кого поставила хрест, – таке мені невідомо. Я ж, як малий був, то не вельми цим цікавився, – вже, коли ти старієш, то думаєш, що в селі, може, хтось і розказав більше, якби розпитував.

Найстаріший житель Локутків (хоч, правда, дружина Степана Степановича, Ольга Іванівна, це підправила – мовляв, їй цей статус належить, бо трошки старша за чоловіка) народився у Столинських Смолярах, але з трьох років живе тут. Та й коріння його – тут.

– Батьки розлучилися й ми з мамою приїхали сюди, до її батьків, – вертається чоловік спомином у повоєнне минуле. – З того часу, з 1948 року, я – тут. Пам’ятаю, як ми сюди перебралися, то нова власть все в діда забрала в колгосп – і землю, й коня... Навіть стодолу розібрали й дерево вивезли, а дід потім все-таки відбудував її – якось «зашив» стіни.

Коли мова зайшла про те, як дідові, який звик одноосібно хазяйнувати, жилося за колгоспу, Степан Степанович сказав:

– Знаю, що він найраніше пішов в те колективне господарство, то йому дали п’ятдесят соток землі. А ті, хто пізніше записався, то вже мали – по сорок, а дідовим синам, молодшому поколінню, – то тільки по двадцять п’ять соток дісталося.

Одне слово, малим хлопчаком був Степан Порва, як колгосп у Локутках створювали. А потім все життя працював тут – був і їздовим, бо зразу комбайна для нього не знайшлося, згодом таки двадцять років трудився вже в ранзі комбайнера, а ще – механіком, бригадиром. На його, як кажуть, очах це господарство-мільйонер і розвалилося.

У дворі стоїть трактор. З приводу нього Степан Степанович каже, що то вже – металобрухт. А дружина поспішає нагадати про заслуги цього сталевого «коника»:

– Він хазяйство наше зробив. Якби не цей трактор, то ніц би не було, – скільки-то всього ним перевезено!

Зрештою, чоловік і сам такої думки, хоч і знає, яка то нині сучасна техніка є в людей:

– Попоорав ним – нема в Локутках такої людини, якій я не обробляв би город. Добрий вдався трактор!

А от із приводу того, скільки землі мають старший і молодший Порви (батьки живуть із сім’єю сина Анатолія в різних хатах, але на одному обійсті), Степан Степанович сказав:

– А Бог його знає. Як порахувати всі паї, набереться не менше трьох гектарів (то не двадцять п’ять соток чи навіть п’ятдесят, як мали люди в колгоспі. – Авт.). Син малину посадив, то, як починає спіти, то ми з бабою не вилазимо. І добре, що вона є, на ягодах – хороший заробіток виходить. А ще ж син гарбузи садить на насіння. Тепер то вже механізоване виробництво – спеціальний комбайн збирає – гарбузи треба тільки у валки скидати. А потім готове насіння так само механізовано сушать. Чого тільки людина не придумає...

«Колись в селі було три табуни корів, тепер – тільки три голови»

От вам і відповідь на те, на чому зараз стараються заробити люди. Про цей бізнес на малині, гарбузовому насінні, який сьогодні виручає багатьох, зокрема і в глибинці, я почула того дня й від мешканки Локутків Галини Шнурук. Погожого дня жінка сиділа у дворі й вибирала насіння – біля неї лежали вже чисті половинки гарбузів.

– То ми великих залишили трохи для корови, свиней. А на двадцяти п’яти сотках комбайном зібрали, посушили на спеціальній сушарці. А ще люди кинулися малину розводити, то й ми маємо – і наш найменший онук, Іван, теж посадив. Поки в нього канікули, то приїжджає й збирає. Як починається у вересні навчання, то вже ми з чоловіком йдемо на малину й заробляємо. Пенсія мала, то треба якось шукати вихід.

Галина Іванівна – вчителька-логопед за фахом. Багато років працювала логопедом у спецшколі Забужжя, а потім – у загальноосвітньому навчальному закладі цього села. Із чоловіком-односельчанином виростили двох синів, – один живе із сім’єю в Луцьку, другий – у Любомлі.

– Батько їх настроював на те, що треба в місто перебиратися, – говорить жінка, хоч із почутого від неї в подальшій розмові напрошується висновок, що сама вона ні на що не проміняла б свої Локутки:

– Маємо ліс, він – довкола села, як намисто, є де збирати ягоди, гриби. Тут ніколи не було багато хат, але жодна не стояла пусткою, і в кожній жили багатодітні сім’ї. Що там казати – колись у селі було три табуни худоби повулично, тепер – тільки три корови. Одна з них – наша. Як я росла, то гурт дітей ходив до школи в Забужжя – зимою, пригадую, старші протоптували по свіжому снігу стежку, а ми, менші, вже за ними прошкували. В пору навчання наших синів – учнів уже підвозила до школи машина – як її не було, то хлопці верталися додому, а я все дивувалася: «Як же так – я з першого класу пішки ходила?». Зараз є шкільний автобус, та, на жаль, в Локутках – лише двоє школярів.

...І ще одна, дуже щемлива зустріч була в Локутках – із Надією Сосницькою: вона та її чоловік знайшли тут прихисток, рятуючись від війни. Родом жінка – із Забужжя, але, закінчивши Володимир-Волинське педучилище, потрапила на роботу у Великомихайлівку на Дніпропетровщині. Там і заміж вийшла, дітей народила.

– Ми три з половиною роки у повномасштабну війну якось трималися там. А цього літа поїхала в Дніпро (мені операцію на оці робили), а назад вже не могла вернутися. Чоловік сказав, що кожен день – прильоти по три рази, тож люди стали виїжджати. Спакував він дещо з одягу й переслав на Дніпро. І сам вирушив до мене. З Дніпра ми добиралися на Волинь. Поселилися в Локутках – у хаті моїх дідуся й бабусі, де жив мій рідний дядько – мамин брат, котрий в цьому році, навесні, помер.

Видно, що хата не занедбана. Тут ще немовби витає дух колишніх господарів, котрі дивляться зі світлин, які – на стінах оселі. Чи приживуться тут переселенці, чи розпакують, образно кажучи, остаточно свої валізи? З приводу цього жінка каже:

– Грубку у кухні треба перекладати. Чоловік її трохи позаліплював, щоб можна було їсти зварити, – може, зиму якось витримає, хоч, мабуть, пічника доведеться шукати. Перезимуємо (чоловіка вдома не застали – пішов до лісу, «може якесь ломаччя притягне, щоб було чим палити, – Авт.)», а далі – побачимо, як буде. Додому хочеться, я ж там сорок вісім років прожила... 

Микола Карпюк показує те місце, де був закопаний дзвін.
Микола Карпюк показує те місце, де був закопаний дзвін. 
Ось він, дзвін,  що майже  пів століття лежав  у землі.
Ось він, дзвін, що майже пів століття лежав у землі. 
Дзвіниця церкви Різдва Пресвятої Богородиці.
Дзвіниця церкви Різдва Пресвятої Богородиці.
Старовинний Різдво-Богородичний храм у 1990-х роках віряни обновили, обклавши білою цеглою.
Старовинний Різдво-Богородичний храм у 1990-х роках віряни обновили, обклавши білою цеглою. 
Вчителька Галина Шнурук – одна з тих трьох мешканців села Локутки, які ще тримають корову.
Вчителька Галина Шнурук – одна з тих трьох мешканців села Локутки, які ще тримають корову. 
Подружжя Степана й Ольги Порв – найстаріші мешканці села Локутки.
Подружжя Степана й Ольги Порв – найстаріші мешканці села Локутки.
Надія Сосницька, рятуючись від війни знайшла прихисток у Локутках.

Надія Сосницька, рятуючись від війни знайшла прихисток у Локутках.  

Ніхто в селі не знає, на честь кого й коли точно був встановлений  цей хрест.
Ніхто в селі не знає, на честь кого й коли точно був встановлений цей хрест. 

Читайте також: «Одному з небагатьох українських храмів на волинському Поліссі – 10 років».

Реклама Google

Telegram Channel