Щоб громади в Україні стали справжніми господарями на своїх територіях, органи місцевого самоврядування планують реформувати, врахувавши досвід сусідньої Польщі. Концепцію майбутніх змін під час засідання круглого столу обговорювали депутати Луцької міської ради...
Щоб громади в Україні стали справжніми господарями на своїх територіях, органи місцевого самоврядування планують реформувати, врахувавши досвід сусідньої Польщі. Концепцію майбутніх змін під час засідання круглого столу обговорювали депутати Луцької міської ради...
Кость ГАРБАРЧУК
За словами секретаря міськради Сергія Григоренка, нині представницькі органи мають багато обов’язків, але не наділені реальними повноваженнями та достатніми фінансовими ресурсами. Тому нинішня влада налаштована впровадити реформу місцевого самоврядування швидко ― до президентських виборів, бо є підстави вважати, що потім це зробити не вдасться. Луцький міський голова Микола Романюк розповів про основні пункти Концепції, яку нещодавно обговорювали під час зустрічі з прем’єр‑міністром України Арсенієм Яценюком та віце‑прем’єр‑міністром Володимиром Гройсманом. Зараз є всі передумови для успішного запровадження реформи місцевого самоврядування. За словами Миколи Ярославовича, необхідно, аби суспільство було готове до цих змін. Їх важливість, у першу чергу, повинні усвідомити пересічні громадяни, тому успіх значною мірою залежить від роз’яснень у засобах масової інформації. Концепцію впроваджуватимуть у декілька етапів, бо необхідно ухвалити законодавчі акти та внести зміни до Конституції України. Міський голова пояснив, що основний результат пропонованих змін ― децентралізація, яка передбачає фінансову самостійність органів місцевої влади. Так, наразі серед джерел наповнення міського бюджету ― податок із доходів фізичних осіб та плата за землю. Також надходять окремі незначні платежі, приміром, від першої реєстрації транспортних засобів. Тому реформа передбачає залишати в розпорядженні територіальної громади 50 відсотків податків із прибутків підприємств. Ще одною складовою поповнення місцевої скарбниці має бути екологічний податок, частина якого теж має відійти громадам. Функції держадміністрацій виконуватимуть виконавчі комітети обласних і районних рад, а представником президента або прем’єра стане префект. Надзвичайно важливо чітко розподілити обов’язки і повноваження, аби вони не дублювалися, наголосив Микола Романюк. На думку заступника голови обласної ради Ігоря Гузя, реформа стане успішною, якщо її впровадити негайно і вже цього року провести вільні, демократичні вибори до місцевих рад. Депутат міської ради Юрій Вега додав, що нині державна структура регулює тарифи на водопостачання та опалення. Він переконаний: це неправильно і неефективно. Вже три роки ніхто вартість цих комунальних послуг не переглядав, а в нинішніх умовах їх доведеться піднімати, і це викличе невдоволення городян. Громадський діяч Петро Гоцалюк наголосив: Україна запізнилася з реформуванням місцевого самоврядування. Це потрібно було зробити ще вчора. Експерт Михайло Наход вважає, що головним питанням має бути децентралізація влади. На думку депутата міської ради Богдана Шиби, дуже важливо, щоб реформу не забалакали, а реальні повноваження та фінансові ресурси отримали ради базового рівня: сільські, селищні та міські, а не обласні чи районні. Саме вони розпоряджатимуться коштами, адже краще знають, куди і на які програми їх спрямувати. За словами депутата міської ради Анатолія Пархом’юка, реформа лише тоді матиме якісні та ефективні результати, коли буде системною і проходитиме разом із адміністративною.