Курси НБУ $ 26.48 € 31.17

«Держбюджет-2018 поховає ОТГ», – голова Устилузької громади

Фінансова перспектива для ОТГ на 2018-ий виглядає наразі геть невтішно: чим більше заробляєш, тим більше заберуть

Тамара ЗУБЕНКО, консультант з комунікацій АМУ



Не лише об’єднані громади, але й міста опиняться на межі фінансового виживання.



Асоціація міст України за підсумками аналізу «бюджетного пакету» законопроектів наголошує, що другий рік поспіль продовжується перекладання на місцеві бюджети додаткових фінансових навантажень. Покриваючи ці витрати з бюджетів розвитку, громади не матимуть змоги реалізовувати соціальні програми, інфраструктурні проекти, підвищувати рівень економічного розвитку. Волинські самоврядці, схиляються до думки, що через Бюджет-2018 у нинішньому варіанті, не лише об’єднані громади, але й міста опиняться на межі фінансового виживання. 
Річ у тім, що 2018-го на рівень місцевих бюджетів планують передати: фінансування пільг населенню за житлово-комунальні послуги. Додаткове навантаження понад сім мільярдів гривень; погашення заборгованості за минулі роки з оплати пільг та субсидій населенню за житлово-комунальні послуги. Загальна сума заборгованості близько восьми мільярдів гривень (на 01.01.2018р.); покриття відшкодувань транспортним компаніям за перевезення пільговиків, оскільки відповідну субвенцію не передбачено, а це додаткове навантаження близько 2,5 мільярдів. 
Отже, фактично, пільги надані державою фінансуватимуть за рахунок місцевих бюджетів. 
Серед іншого у держбюджеті на 2018 рік пропонують змінити існуючий мотиваційний механізм горизонтального вирівнювання шляхом збільшення з 50 до 80% обсягу вилучення коштів із місцевих бюджетів до державного (т.зв. реверсна дотація). 
Це призведе до необґрунтованого зменшення фінансового ресурсу місцевих бюджетів, які мають рівень надходжень податку на доходи з фізичних осіб на одного жителя вище 1,1. Про це у статті для ZN.UA пишуть Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціація міст України, і Сергій Надал, голова Бюджетного комітету Асоціації міст України. Вони зауважують, що в цьому реченні закладений найбільший ризик, оскільки зміна механізму горизонтального вирівнювання позбавляє громади мотивації до нарощування фінансових ресурсів – чим більше ти заробляєш, тим більше у тебе заберуть.
Така зміна знизить мотивацію громад до нарощування дохідної бази та несе ризик значного зменшення фінансового ресурсу податкоспроможних місцевих бюджетів переконані в АМУ. Так, фактично повертають стару систему вирівнювання, яка діяла до бюджетної реформи.



 Ця новація поглибить «утриманські настрої» і повністю знищить бажання громад до розвитку.




– Реформа децентралізації передбачає перехід на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом новостворених об’єднаних територіальних громад. Такий стимул дав змогу прискорити процес об’єднання і довести твердження «успішні громади є локомотивом розвитку країни». На сьогодні ситуація значно змінилася і проектом ЗУ «Про державним бюджет на 2018 рік» передбачено скасування більшості мотиваційних чинників розвитку місцевого самоврядування, вилучення значних ресурсів з місцевого бюджету до державного, більше того – є спроба поставити місцеве самоврядування у пряму залежність до місцевих держадміністрацій в частині додаткової дотації на здійснення переданих із держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я, але без рівного та справедливого підходу до її розподілу, – наголошує виконавчий директор Волинського регіонального відділення АМУ Богдан Самойленко. – Особливо тривожним є те, що «бюджетним пакетом» пропонують змінити існуючий мотиваційний механізм горизонтального вирівнювання, йдеться про так звану реверсну дотацію. Ця новація поглибить «утриманські настрої» і повністю знищить бажання громад до розвитку.
Розуміючи ризики для місцевого самоврядування, які може причинити прийняття ЗУ «Про державний бюджет на 2018 рік» у Волинському регіональному відділенні АМУ відбулося засідання регіональної платформи з розвитку місцевого самоврядування в рамках проекту «ПУЛЬС» на тему: «Про вдосконалення механізмів законодавчого регулювання бюджетних відносин на 2018 рік». У межах платформи розглянули проблемні питання бюджетної сфери на 2018 рік. 
– Для нас було важливо провести цей захід між першим і другим читанням у Верховній Раді, адже напрацьовані пропозиції й прийнята резолюція направлені народним депутатам від Волині, які планують озвучити їх у парламенті, – каже Богдан Самойленко. 
Голови волинських ОТГ і місцеві самоврядці вже встигли ознайомитися із «бюджетним пакетом» на 2018 рік і, м’яко кажучи вони від нього не в захваті. Виконувач обов’язків міського голови Луцька Григорій Пустовіт на одній із «оперативок» у міській раді взагалі був дуже різкий у висловлюванні щодо Бюджету-2018 року. 
– Проект бюджету 2018 року – це знищення місцевого самоврядування. Бо якщо органам делегуються якісь повноваження, то їм треба нові ресурси. Нам передають оплату пільг на ЖКГ – це 70 млн гривень. А взамін дають 5% видобутку нафти і газу. І ще передають податок на аграрних виробників, – наголосив він, пише «Вголос». – Із міського бюджету уряд забирає 70 мільйонів гривень. Якби в нас було Абу-Дабі, то було б нормально. Але ми не ОАЕ. Нафти і газу у нас немає.



Якби в нас було Абу-Дабі, то було б нормально. Але ми не ОАЕ. Нафти і газу у нас немає. 




Окрім того, з його слів, уряд постійно намагається перекласти свої функції з фінансування на місцеве самоврядування.
– Із луцького бюджету забирають гроші і передають у бюджети, які є збитковими. Цьогоріч 16 мільйонів забрали, а наступного року хочуть – 47. Місцеві бюджети виділяють більше коштів, ніж отримують. Для нас великим навантаженням стала передача пільг із перевезень, але ми впоралися, – ділиться наболілим Пустовіт. – На нас поклали придбання путівок, ремонт, послуги зв'язку. Та цього виявилося замало, тож вирішили додати ще більше навантаження. Просив би нардепів не голосувати за бюджет, в якому ігноруються інтереси місцевого самоврядування.
Окрім згаданого вище, доволі проблематичним виглядає в 2018 році і фінансування освіти та охорони здоров’я. Прогнозується недофінансування освітньої субвенції 4,5 мільярди гривень, а медичної – 7 мільярдів.
– Цьогоріч і думаю так само буде в наступному році, у нас недофінансованицй акцизний збір. До 1 січня прийдешнього року планують нам передати «первинку», наразі маємо проблеми з фінансуванням освіти. Освітню субвенцію отримуємо лише на зарплату і нарахування, а все інше лягає на наші плечі: якщо наразі отримую 8 мільйонів цієї субвенції, то з місцевого бюджету на освіту я виділяю ще щонайменше 4 мільйони. Така само ситуація буде і з медициною, – не приховує свого невдоволення голова прикордонної Устилузької ОТГ Віктор Поліщук. – Якщо Бюджет-2018 буде таким як вони планують, то з тих п’яти «старших» громад, які були створені на Волині першими, лише дві громади будуть спроможними, а решта як і колись залишаться дотаційними. Той бюджет який хочуть прийняти на 2018 рік може похоронити добровільне об’єднання громад! 
Якщо говорити про джерела надходжень до місцевих бюджетів, то за даними Асоціації міст України, передбачено додаткову дотацію на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб'єктам космічної діяльності та літакобудування (273 млн грн), але не передбачено грошей Міноборони для сплати земельного податку або відповідний компенсаційний ресурс місцевим бюджетам.
При тому, що на 2018 та 2019 роки залишено чинний механізм зарахування акцизного податку з виробництва та імпорту нафтопродуктів (13,44%), вилучено норму щодо зарахування до бюджетів місцевого самоврядування надходжень акцизного податку не менше обсягу минулого року.
Додаткове джерело надходжень місцевих бюджетів – частина плати за видачу ліцензії на діяльність із випуску лотерей – передбачено лише для міста Києва.
Місцеве самоврядування стикнеться також із тим, що непередбачене врегулювання питання середньострокових позик, які надавалися місцевим бюджетам на виконання делегованих повноважень. Обсяг заборгованості дев’ять мільярдів гривень. Окрім того, не визначилися і з механізмом покриття втрат місцевих бюджетів внаслідок ухвалення рішення НКРЕКП, щодо підвищення у тарифів на електроенергію для зовнішнього освітлення населених пунктів та міського електротранспорту. Додаткові витрати складуть 4,3 мільярда гривень. 
Зважаючи на ситуацію, що склалася Асоціація міст України, робить усе можливе, щоб захистити місцеве самоврядування і не допустити, щоб бюджетна децентралізації зайшла нанівець.
– Вважаю, що при формуванні Держбюджету-2018 ми повинні спільними зусиллями захистити інтереси місцевого самоврядування і сприяти подальшому створенню успішних громад, – наголошує виконавчий директор Волинського регіонального відділення АМУ Богдан Самойленко.