Отець Іван Сидор тепер мав радісний привід бити у дзвони: створено Автокефальну православну церкву України! - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 28.45 € 33.25
Отець Іван Сидор тепер мав радісний привід бити у дзвони: створено Автокефальну православну церкву України!

Фото, яке публікуватимуть у підручниках з історії і через тисячу років (зліва направо): Президент України Петро Порошенко, митрополит Київський та всієї України Епіфаній, митрополит Гальський Емануїл, патріарх Філарет.

Фото president.gov.ua.

Отець Іван Сидор тепер мав радісний привід бити у дзвони: створено Автокефальну православну церкву України!

15 грудня 2018 року у тисячолітньому Софійському соборі Києва відбувся Об’єднавчий собор, на якому три гілки українського православ’я — ​Українська церква Київського патріархату, Українська автокефальна православна церква та частина Української православної церкви Московського патріархату — ​створили Автокефальну православну церкву України, затвердили її статут та обрали предстоятеля. Митрополитом Київським та всієї України став 39-річний митрополит Переяславський і Білоцерківський УПЦ КП Епіфаній. Головував на Соборі представник церкви-матері, митрополит Гальський Вселенського патріархату Емануїл. На зібранні також були присутні Президент України Петро Порошенко та Голова Верховної Ради Андрій Парубій

10 ФАКТІВ  ПРО НОВУ ЦЕРКВУ

Підготовка до Собору кілька разів була на межі зриву. У цьому вже після його проведення зізнався Президент України Петро Порошенко: «У нас було щонайменше п’ять випадків, коли переговори з підготовки Собору заходили у глухий кут, — ​повідомив він. — ​І вихід знаходили за моєї участі. Можу сказати, що за останній тиждень я спав не більше трьох годин на добу. Консультації відбувалися досить напружено. Та, хочу підкреслити, що виходи завжди знаходили в демократичній манері, і сторони йшли на поступки одна одній».

На Собор кожен з єпископів прибув із одним священиком чи монахом та мирянином. Усього було 190 учасників. Від Московського патріархату зареєструвалися два митрополити. Усі вони взяли участь у рейтинговому голосуванні, висунувши кандидатів, яких хотіли бачити на чолі Церкви. У другому турі голосували тільки архієреї, обираючи з-поміж трьох кандидатів. Ними були митрополит з Київського патріархату Епіфаній, митрополит з Московського патріархату Симеон та єпископ Володимир Черпак з УАПЦ. Епіфаній набрав 36 голосів, Симеон — ​28.

 

 Одним із кандидатів на главу Церкви був і митрополит Волинський та Луцький Михаїл. Під час першого туру він набрав близько 30 голосів, у митрополита Симеона було приблизно 50, в Епіфанія — ​80 голосів. За інших кандидатів висловилося значно менше учасників Собору. Як пише «Українська правда», посилаючись на свої джерела, коли патріарх Філарет дізнався, що митрополит Михаїл набрав більше голосів, ніж очікувалось, він наполіг, щоб той зняв свою кандидатуру і навіть пригрозив покинути Собор, якщо цього не станеться. Тому волинського владику «вмовили» зняти свою кандидатуру. Говорив із ним і сам Порошенко, який з благословення Константинопольського патріарха був присутній на Соборі.

Глави колишніх церков — ​УПЦ КП Філарет та УАПЦ Макарій — ​не претендували на крісло предстоятеля. Таким було прохання Вселенського патріарха Варфоломія. Мудрою згодою дати дорогу молодим обидва предстоятелі лише укріпили свій духовний та моральний авторитет в усьому українському суспільстві.

Після Собору до тисяч людей на Софійській площі вийшли предстоятель нової церкви Епіфаній, Президент Петро Порошенко та Голова Верховної Ради Андрій Парубій. Першим виступив глава держави, привітавши усіх із створенням Української незалежної церкви. «Що це за церква? Це — ​церква без Путіна. Що це за церква? Це — церква ​без Кирила. Що це за церква? Це — ​церква без молитви за російську владу та російське військо. Бо російська влада і російське військо вбивають українців. Але це — ​церква з Богом. Це — церква ​з Україною», — ​наголосив Президент. «Ми, як ніхто інший, добре знаємо: там, де сьогодні махають російським кадилом, завтра б’ють російськими «Градами». Спочатку патріарх Кирило колесив Україною з пропагандою «руского міра» та єдиної купелі, а потім поїхали їхні танки», — ​додав він.

Михайлівський Золотоверхий собор відтепер буде головним храмом нової православної церкви України.

Прямуючи на площу, Петро Порошенко запитав у новообраного митрополита Епіфанія, чи це отець Іван Сидор б’є у дзвони Софії Київської. Предстоятель відповів ствердно. Нагадаємо, що 5 літ тому, 11 грудня 2013-го, під час спроби розгону Майдану, волинянин отець Іван Сидор бив у набат у дзвони Михайлівського Золотоверхого монастиря. 15 грудня 2018 року він бив у дзвони вже Софії Київської, сповіщаючи про радісну подію — ​обрання канонічного предстоятеля Української православної церкви митрополита Епіфанія.

«Предстоятель-книжник»: серед головних завдань митрополит Київський та всієї України Епіфаній назвав розвиток богословської науки в Україні.
«Предстоятель-книжник»: серед головних завдань митрополит Київський та всієї України Епіфаній назвав розвиток богословської науки в Україні.

 39-річний Епіфаній (Сергій Думенко) є наймолодшим серед предстоятелів українських Церков за роки Незалежності. Він народився 3 лютого 1979 року в селі Вовкове Одеської області в сім’ї робітників. Дитинство майбутнього митрополита минуло в селі Стара Жадова Чернівецької області, де він на відмінно закінчив школу. Там живуть його батьки та двоє братів-будівельників, які їздять на заробітки.

Сергій Думенко викладав у Рівненській духовній семінарії. У 2006–2007 роках навчався на філософському факультеті Афінського національного університету. У чернецтво його постригли з ім’ям Епіфаній (на честь святителя Епіфанія Кіпрського) 21 грудня 2007-го в Михайлівському Золотоверхому монастирі. Навесні

2008-го Епіфанія возвели у сан архімандрита і призначили намісником київського Свято-Михайлівського Видубицького чоловічого монастиря, а також керуючим справами Київської патріархії. У липні 2010 року призначили єпископом Переяслав-Хмельницьким і Бориспільським та ректором Київської православної богословської академії. У 2012-му він очолив Синодальне управління у справах духовної освіти. У червні 2013 року архієпископ Епіфаній став митрополитом Переяслав-Хмельницьким і Білоцерківським, його призначили патріаршим намісником (наступником патріарха Філарета у разі його смерті).

Михайлівський Золотоверхий собор (на фото) відтепер буде головним храмом нової православної церкви України. ​«У Володимирівському соборі надалі звершуватиме богослужіння святіший патріарх Філарет, який віднині є почеснодіючим нашим духовним наставником», – сказав митрополит Епіфаній.

У перший день після обрання Епіфанія митрополитом Київським предстоятеля нової помісної церкви пом’янули під час служби у Константинополі за присутності патріарха Варфоломія. Натомість сам Епіфаній під час першої служби в якості предстоятеля церкви в Михайлівському соборі пом’янув усіх предстоятелів церков, окрім патріарха Кирила. Фактично такі дії української церкви можуть свідчити про намір не встановлювати церковного спілкування з РПЦ.

Поминання предстоятелів помісних православних церков у суворій відповідності їхньому місцю у диптиху (переліку помісних церков) є однією з ключових ознак церковного спілкування між ними. Першим у диптиху йде Вселенський патріарх, а Українська церква матиме 15-те місце.

6 січня в український Святвечір на Фанарі (частина Стамбула, де розташована резиденція вселенських патріархів) митрополит Епіфаній отримає з рук Вселенського патріарха Варфоломія Томос. «Вселенський патріарх Варфоломій запросив Його Блаженство співслужити святу літургію на Фанарі на велике свято Теофанія (Богоявлення, відзначається 6 січня) та для вручення йому Томосу про заснування нової сестринської автокефальної церкви», — ​йдеться у заяві Константинопольського патріархату.

До речі, Богоявлення грецькою мовою — ​Епіфанія.

 

Людмила ФІЛІПОВИЧ, професор, завідувачка відділу філософії та історії релігії Інституту філософії імені Григорія Сковороди:

Далі – життя. Вільними господарями у своїй хаті. Ми ще геть і не розуміємо, наскільки важлива подія відбулася сьогодні. Минуть десятиріччя, і нащадків узагалі не цікавитиме, які в нас сьогодні тарифи і який курс долара.  Натомість вони знатимуть: того дня Українська православна церква стала незалежною від Москви. Православ’я в Україні стало українським.