У Луцьку вперше представили громадськості чотири стародавні акварелі - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 24.50 € 26.51
У Луцьку вперше представили громадськості чотири стародавні акварелі

Стараннями луцького колекціонера Віктора Літевчука публіка змогла побачити автентичні акварелі ХІХ століття.

Сергій НАУМУК

У Луцьку вперше представили громадськості чотири стародавні акварелі

На картинах зображено стародавні вигляди та пам’ятки волинських міст

У Музеї історії Луцького братства глядачам представили виставку «Види волинських міст в оригінальних акварелях XIX століття». На ній вперше публічно виставили чотири акварелі волинських міст, які походять з приватних колекцій. На них зображені Успенський собор Володимира-Волинського, два види Луцька та соборна церква в Рівному.

– Ці чотири перлини — автентичні акварелі — доповнені в експозиції друкованими версіями малюнків. Цікаво їх порівняти, бо на них є невеликі відмінності. Бо досі глядачі бачили лише друковані версії зображень. Ось акварель Свято-Воскресенського собору міста Рівне, який був знищений і повністю перебудований. Нині можна побачити, як колись виглядав соборний храм. Поруч вперше виставлена метрика з 1712 року саме цього храму, яка є в наших фондах, – розповіла завідувач Музею історії Луцького братства Олена Бірюліна.

Окрім того на виставці представили роботи маловідомого художника Антонія Чорпіти. У нього є серія цікавих робіт «Володимирщина» для міжвоєнного видання «Українські візерунки». На гравюрах зображені зокрема Успенський собор та Зимнівський монастир.

Луцьку, Володимиру-Волинському та Рівному не дуже поталанило на давні зображення, порівняно з багатьма галицькими містами. Тому ці акварелі, де забражено ранні види міста, мають дуже велику цінність.

– Ось зображений найстаріший цвинтар Луцька біля вулиці Кривий вал. Нині там вже забудова. Художник зобразив похилені могильні плити і навіть череп, який лежить під горою. Луцьку, Володимиру-Волинському та рівному не дуже поталанило на давні зображення, порівняно з багатьма галицькими містами. Тому ці акварелі, де забражено ранні види міста, мають дуже велику цінність, – зазначила Олена Бірюліна.

Малюнки стали доступні широкому загалу завдяки луцькому колекціонеру Віктору Літевчуку. Він купив три акварелі (четверта належить рівненському колекціонеру) і погодився виставити їх у музеї.

– Так питання навіть не стояло, – сказав Віктор Літевчук, відповідаючи на питання, чи довго довелося його вмовляти, щоб виставити в музеї приватні малюнки. – Хотіло б, щоб малюнки побачили лучани. Навіть ті, що не мають стосунку до історії.

Найцікавішою аквареллю пан Літевчук вважає малюнок Анни-Марії Потоцької, бо це друге зображення виду Луцька в історії. Вперше місто малював Казимир Войняківський у 1797 році. Але цих малюнків у Луцьку немає, вони всі у Вроцлаві та Львові.

 


Передрук або відтворення у будь-якій формі цього матеріалу без письмової згоди volyn.com.ua заборонено.