Курси НБУ $ 42.06 € 49.56
Чи обов’язково обирати під час хрещення друге ім’я дитині? Відповідь волинського священнника

Давати ім’я дитині при хрещенні – це не про моду чи забобони, а духовний акт.

Фото: ukr.media.

Чи обов’язково обирати під час хрещення друге ім’я дитині? Відповідь волинського священнника

Чи справді це захищає від диявола та вроків?

Останніми роками серед батьків поширилось бажання давати дитині при хрещенні «друге ім’я» – часто ім’я святого, відмінне від того, яке дитина вже носить у миру. Дехто вважає, що це забезпечує особливий духовний захист або навіть оберігає від вроків. Але чи справді Церква цього вимагає?

 І чи є в цьому глибокий сенс, чи радше – популярна традиція, що прийшла до нас із Заходу?

Останніми роками серед батьків поширилось бажання давати дитині при хрещенні «друге ім’я» – часто ім’я святого, відмінне від того, яке дитина вже носить у миру. Дехто вважає, що це забезпечує особливий духовний захист або навіть оберігає від вроків. Але чи справді Церква цього вимагає? І чи є в цьому глибокий сенс, чи радше – популярна традиція, що прийшла до нас із Заходу?

Православна традиція знає випадки, коли людині дається ім’я на честь святого під час хрещення. І це ім’я – не «друге», а власне християнське ім’я, яке людина отримує раз і назавжди в Таїнстві.

Якщо батьки вже назвали дитину ім’ям святого, яке є в православному календарі, то додаткове ім’я абсолютно не потрібне. Церква не вимагає подвійних або «захисних» імен.

У минулі століття на наших землях було цілком звично, що дитина отримує одне-єдине ім’я з яким і живе, і молиться та згадується в церковних молитвах. Таким чином, друге ім’я – це не обов’язок, а виняткова ситуація, коли мирське ім’я не має відповідника в церковному календарі.

Православне вчення однозначне: захищає не ім’я, а благодать Святого Хрещення і життя в Церкві. Немає жодного догматичного або богословського обґрунтування, що подвійне ім’я дає якусь додаткову «духовну броню».

Святі Отці одностайно підкреслюють, що справжній духовний захист дитини ґрунтується не на зовнішніх звичаях чи забобонах, а на живому зв’язку з Богом.

Християнська традиція бачить основу безпеки й духовного здоров’я дитини у чотирьох головних джерелах:

– Благодать Святого Хрещення та Миропомазання. Під час хрещення дитина «народжується згори» (Ів. 3:5) і входить у Церкву як у духовну сім’ю. Святий Кирило Єрусалимський навчає: «У водах Хрещення душа омивається, а Дух Святий запечатає її печаттю невидимого захисту».

Миропомазання дарує людині благодатні сили Духа Святого, які супроводжують її протягом усього життя. І це не символ, і не обряд, а реальна дія Божої благодаті, що захищає дитину від темних впливів, нечистих помислів і всього того, що може шкодити її душі.

– Молитви батьків. Святитель Іоан Золотоустий особливо наголошував на силі батьківської молитви: «Немає на землі такої твердині, як мати, що молиться за своїх дітей».

Молитва батька та матері – це духовний покров, який щоденно огортає дитину. Навіть коли вона ще не розуміє слів молитви або не може молитися самостійно, батьківська любов, звернена до Бога, стає для неї справжнім щитом.

Ангел-охоронець – це не образ чи метафора, а реальна духовна істота, котра супроводжує дитину протягом усього життя у захисті від небезпек.

У пастирській практиці часто бачимо: діти, за яких батьки регулярно моляться, виростають значно спокійнішими, врівноваженішими, відкритішими до добра. Це – не магія, а дія Божої благодаті, викликаної щирою вірою.

– Життя у вірі та участь у Таїнствах. Святитель Василій Великий писав, що дитина, яка зростає у церковному середовищі, «живе у світлі Христовому і не боїться темряви».

Духовний захист дитини укріплюється, коли вона приходить до храму разом із родиною, причащається Тіла і Крові Христових, з дитинства чує молитву і Слово Боже.

Таїнства – це не символічні традиції, а джерело благодатної сили. Причастя особливо має величезний вплив: воно очищає, освячує і зміцнює духовний імунітет. Святий Ігнатій Богоносець називав його «ліками безсмертя».

Тому найкращий захист дитини – не оберіг чи додаткове ім’я, а регулярний досвід молитви та участі в церковному житті.

– Ангел-охоронець. Православна Церква вчить, що кожна людина від моменту хрещення отримує Ангела-охоронця. Про це згадують як Святе Письмо (Мф. 18:10), так і Священне Передання.

Святий Єфрем Сирин писав: «Ангел стоїть поруч і не відходить, поки людина сама не віддаляється від Бога».

Ангел-охоронець – це не образ чи метафора, а реальна духовна істота, котра супроводжує дитину протягом усього життя у захисті від небезпек, у наверненні від зла та натхненні до добрих справ, підтримці в скорботах.

Багато святих свідчили, що ангели мають особливу любов до дітей, бо їхні серця ще чисті й незлобливі.

Так, ім’я святого має значення тоді, коли дитина виховується в любові до цього святого і наслідує його приклад, а ім’я саме по собі не є «амулетом». Православ’я відкидає магічне мислення, й імена не працюють як талісмани.

Звідки прийшла «мода» на друге ім’я? Така практика справді більш характерна для католицької та протестантської традицій, де хресне ім’я часто використовується як конфірмаційне, а мирське – залишається окремим.

У західній традиції християнства з часів Середньовіччя існував звичай мати кілька християнських імен, проте це ніколи не було частиною православної духовної культури.

У православ’ї ім’я святого не приховується і не дублюється – воно вживається у всіх молитвах і церковному житті людини. Якщо ім’я «західне» або сучасне, священник просто допомагає батькам підібрати святого покровителя, ім’я якого співзвучне або близьке за змістом до мирського.

Давати ім’я дитині при хрещенні – це не про моду чи забобони, а духовний акт, у якому дитина отримує ім’я свого небесного покровителя й входить у Церкву Христову.

Друге ім’я не є обов’язковим, не має магічної сили й не захищає само по собі від темних сил.

Головне завдання батьків – виховати дитину в любові до Бога, у вірі та добрих справах. Бо, як казав святий Іоан Золотоустий: «Ім’я святого шанує той, хто наслідує його життя».

Протоієрей Ігор Андрес ВЕРЕТКА КАЗМІРЧУК, настоятель храму Волинської ікони Божої Матері села Богушівка Луцького району Іоанно-Богословського деканату та храму Святого Апостола Андрія Першозванного села Верхівка Луцького району Успенського деканату.

Реклама Google

Telegram Channel