Нібито розглядаємо законопроект про пенсійну реформу, а насправді того проекту ми ще не бачили...
Нібито розглядаємо законопроект про пенсійну реформу, а насправді того проекту ми ще не бачили
Олег КІДИБА, юрист
Зараз багато мови про пенсійну реформу. Але ніхто не говорить, чому такі великі пенсії в окремих чиновників. На яких підставах їх призначали? Мені здається, що це питання навмисно замовчується. Адже розмір пенсії залежить від розміру заробітної плати. Наприклад, у засобах масової інформації повідомляють, що колишній голова Національного банку ніби мав зарплату 140 тисяч гривень. Звичайно, розмір його пенсії буде великий (90 відсотків від заробітної плати). Надмірно висока зарплата і в багатьох інших високопосадовців. Ось чому в них такі великі пенсії. Чи не потрібно впорядковувати заробітну плату, обмеживши її розмір? Але ж це не вигідно чиновникам високих рангів. Вони згідні й на меншу пенсію, аби тільки не зачіпали їх величезних окладів. Може, пенсія їм буде і не потрібна? Звичайно, не можна відкидати основний принцип пенсійного законодавства: чим більша заробітна плата і чим більший стаж роботи - тим вища пенсія. Але, як свідчить практика, у переважній більшості наших працівників низька заробітна плата. Низький також відсоток розрахунку пенсії від заробітної плати. Чому державним службовцям пропонується встановити 80 відсотків (нині є і 90) від заробітної плати, а всім іншим працівникам не пропонується підвищити його також до такого рівня? Чим же, наприклад, гірші лікарі, вчителі, інженери та інші спеціалісти, а також робітники і селяни, які виробляють суспільний сукупний продукт нашої держави? Лунають голоси навіть про обмеження пільг нині працюючим пенсіонерам: мовляв, або пенсія, або зарплата чи зменшення розміру виплати пенсій. Однак у статті 22 Конституції України сказано: «При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту або обсягу існуючих прав і свобод». Іншими словами, обмеження прав працюючих пенсіонерів при проведенні пенсійної реформи допускати не можна. Можна їх тільки поліпшувати. У засобах масової інформації постійно наголошується на обговоренні пенсійної реформи. Виникає питання: а що ж ми обговорюємо? Проекту нового закону про пенсійне забезпечення в пресі не опубліковано. Такого випадку, коли законопроект не опублікований і разом з тим ведеться обговорення з конкретного питання, в нас ще не було, в тому числі й за Радянського Союзу. Адже при всенародному обговоренні вносяться зміни, доповнення до конкретних статей всього законопроекту. З врахуванням наслідків обговорення він повинен виноситися на засідання Верховної Ради для прийняття як закону. Викликає здивування і невміле вирішення питання щодо підвищення пенсійного віку. Складається враження, що Кабінет Міністрів України вже добре заплутався в цій пенсійній реформі: з одного боку хочеться вийти з економічної прірви і одержати міжнародні кредити, а з другого - не відважується на непопулярні кроки, бо боїться власного народу на фоні шаленого росту цін.