«Велике будівництво», або Піар на всьому, що рухається - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 27.63 € 33.50
«Велике будівництво», або Піар на всьому, що рухається

Дехто проєкт пана Зеленського називає «Великим крадівництвом», дехто трохи м’якше: «Велике розпилювання».

Фотоколаж із сайту comments.ua. .

«Велике будівництво», або Піар на всьому, що рухається

На дороги у 2020 році витратили 120 мільярдів гривень, за які відремонтували 4 тисячі кілометрів шляхів, а у 2018–му — 3 800 км за 40 мільярдів

А можна ще зробити і «Велике садівництво», і «Велике бджолівництво», і… «Велике будівництво» — програма Президента України. Але до чого тут Президент? У його повноваженнях нічого нема про ведення жодних будівництв. Це відповідальність уряду. Але «какая разніца», коли треба на чомусь піаритися. Насправді ніякої програми Президента не існує. Є кошти, які витрачаються згідно із затвердженими Державним та місцевими бюджетами, так, як це було і раніше. Проте вирішили зробити додаткову рекламу Президенту Зеленському. А заодно і на виготовленні табличок трошки вкрасти.

Про це йдеться в розслідуванні журналістів «Еспресо.TV» спеціально для програми «Вечір з Миколою Княжицьким».

Візьмемо до прикладу інфраструктурні соціальні об’єкти. Офіс Президента попросив список цих об’єктів, які будувалися чи планували будуватися у регіонах, і назвав це «Великим будівництвом». З таким же успіхом можна було порахувати кількість дерев, які садять у кожній області, і назвати цю цифру результатом «Великого садівництва». Справа в тому, що жодного урядового документа, який би містив перелік об’єктів, умови участі в конкурсі цієї програми, умови відбору і якісь критерії, — нема!

Міністр територій та громад Олексій Чернишов пояснював, що за його розпорядженням кожна облдержадміністрація визначила по 5 шкіл, садочків, спортзалів чи футбольних полів, котрі вони планують звести у

2020 році. Ці об’єкти все одно мали б бути. Точніше, раніше їх будували більше. Просто не називали «Великим будівництвом». Наприклад, голова Дніпропетровської облдержадміністрації Валентин Резніченко у звіті за 2017 рік зазначив, що в області споруджено та відремонтовано 25 шкіл та 17 дитячих садків. Шкода, що Порошенко чомусь не здогадався назвати це «Супервеличезним будівництвом».

У 2018 році кілометр ремонту доріг коштував 5 мільйонів гривень, а у 2020-му – 11 мільйонів.

У 2019 році Мінрегіонбуд заявляв, що за рахунок Держфонду регіонального розвитку планує збудувати та відремонтувати 277 шкіл та дитсадків. А в 2020–му план на 259 шкіл та дитсадків уже назвали «Великим будівництвом». Володимира Зеленського ображало те, що на черговому перерізанні стрічки йому нагадували, що об’єкт фактично було зведено за каденції Порошенка. І лише добудовано, як це і планувалося по термінах, після перемоги Зеленського.

Доріг зробили стільки ж, але грошей витратили втричі більше.

А що ж зі шляхами? Звідки гроші на них? Скільки їх з’явилось? І за яку ціну? Спробуємо розібратися.

Як повідомив заступник голови ГО «Публічний аудит» Андрій Вігірінський, гроші взялися зі змін до Податкового і Бюджетного кодексів, які приймалися декілька років тому (у 2016–му. — Ред.), і планували надходження від акцизів за паливо в окремий фонд, який назвали «Дорожнім фондом» (передбачалось, що у 2018 році на спорудження шляхів буде використано 50 відсотків його коштів, у 2019–му — 75%, а в 2020–му і в наступні — всі 100% . — Ред.).

Темпи і справді збільшуються. У 2020 році на ремонт та будівництво доріг було витрачено 120 мільярдів гривень (у цю суму входять і кошти, які перекинули із «ковідного фонду». — Ред.). А в 2018–му — лише 40 мільярдів. Дивно тільки, що у 2018–му відремонтували 3800 кілометрів доріг, а у 2020–му — завдяки програмі «Велике будівництво», як ви зрозуміли — 4 000 км. Майже стільки ж.

…Якщо в 2018 році на будівництві дороги №31 на Дніпропетровщині один кілометр коштував 42 млн грн, то в 2020–му — 190 млн.

І в 2018–му, і в 2020–му найпопулярнішим був середній ремонт доріг. Тільки 2018–го на це пішов 21 млрд, 2020–го — 55 млрд. І знову дивно: середня вартість такого ремонту за два роки зросла вдвічі. У вісімнадцятому кілометр ремонту коштував 5 мільйонів гривень, а у двадцятому — 11 мільйонів.

І сміх, і гріх

Юрій НІКОЛОВ, редактор сайту «Наші гроші»:

— Будете сміятися, але є така фізична особа–підприємець Володимир Зеленський (повний збіг з ім’ям Президента), який минулого року отримав у Харківській області замовлення на виготовлення наліпок «Велике будівництво» на кілька тисяч гривень. І оце фактично є всі видатки на нього. Але ніякого «Великого будівництва» як проєкту самого по собі не було. n

Дарія КЛИЧ.