Про перевезення у Луцьку для думаючих людей* - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 24.84 € 27.65
Про перевезення у Луцьку для думаючих людей*

Волинь-нова

Про перевезення у Луцьку для думаючих людей*

Зараз в обласному центрі Волині вчергове ведеться мова про здорожчання вартості проїзду в маршрутках. Майже всі говоритимуть, що підвищення не на часі, цього робити не можна тощо. Ми ж хочемо розповісти про непопулярні, але правдиві речі, чому тариф на проїзд у луцьких маршрутках піднімати треба

Суттєво зросла вартість пального

Ціна на квиток не береться зі стелі. Спочатку перевізники подають свої розрахунки за кожним маршрутом у міську раду.

Як узагалі визначається тариф? Беруть усі витрати, необхідні для перевезення, додають туди 10% рентабельності та ділять на пасажиропотік.

Якщо узагальнити всі маршрути в Луцьку і порахувати структуру собівартості перевезень, то найбільш витратними складовими є: паливо (47%), технічне обслуговування й ремонт (19%) та зарплата во­діїв із нарахуваннями (10%).

Востаннє вартість проїзду в міських маршрутках піднімали у травні 2018 року. Тоді в тариф заклали ціну дизельного пального на рівні
23 грн/л, хоча на АЗС воно коштувало 27 грн/л.

Як змінилися ціни за цей час на українських АЗС? Станом на 1 березня 2019 року літр дизпалива в середньому можна було купити за 28,33 гривні. Тобто різниця в ціні пального, закладена в старий тариф, становить 5 гривень 33 копійки. А якщо вартість пального — ​майже половина ціни квитка, то це автоматично означає, що вартість проїзду можна сміливо піднімати на 2,5 гривні.

І треба пам’ятати: окрім палива, є й інші статті витрат, за якими показники також поповзли вгору (мастильні матеріали, шини, акумулятори тощо).

Сусіди підняли ціни

Щоб не бути голослівним, завжди можна подивитися, що роблять сусіди.

Із 1 січня 2019 року вартість проїзду в Рівному — ​6 гривень. Причому перевізники вимагали встановити мінімальний тариф на рівні 6,4 гривні.

Із 1 лютого проїзд в автобусах у Львові — ​7 гривень. При цьому тамтешні перевізники заявляли, що обґрунтований тариф становить 8,21 гривні.

 Якщо вартість пального — ​майже половина ціни квитка, то це автоматично означає, що вартість проїзду можна сміливо піднімати на 2,5 гривні.

У Житомирі, кажуть, вартість проїзду має бути від 7 до 12 гривень на окремих маршрутах.

У ряді обласних центрів (Вінниця, Запоріжжя, Дніпро, Суми, Херсон) тариф на окремих маршрутах уже становить 6, 7, а то й 8 гривень.

Отож бачимо, що здорожчання пального штовхає місцеву владу по всій Україні переглядати вартість проїзду в міських автобусах.

Різноманіття маршрутів

У Луцьку доводиться часто чути про те, що перевізники не випускають достатню кількість автобусів. Влада взагалі скасовує окремі нерентабельні маршрути, адже не може знайти дурня, який би їздив закапелками, перевозячи повітря.

А що би ви робили на їхньому місці? Чи готові купити щось за шість гривень, а потім витратити свій час, щоб продати за п’ять? Тільки чесно!

Так ось, перевізники теж не хочуть працювати собі в збиток. Тому, якщо лучани хочуть мати різні маршрути і добиратися в усі куточки міста без пересадок, треба визнати, що нинішній тариф на перевезення занизький.

Замість висновків

У Луцьку місцева влада вже ініціювала процедуру перегляду тарифу на маршрутні перевезення. Пропонують його встановити на рівні 6 гривень за одну поїздку. Люди невдоволені. Але найцікавіше, що перевізники невдоволені теж. Бо така ціна дасть змогу вийти їм лише на рівень само­окупності, а не на прогнозований рівень рентабельності.

І тут потрібно шукати компроміс. Адже вміння домовлятися не завжди вистачає нашому суспільству. 

Дмитро УРБАН.


Передрук або відтворення у будь-якій формі цього матеріалу без письмової згоди volyn.com.ua заборонено.