Так штучний розум зобразив роздуми отця Ігоря.
Як Церква ставиться до штучного інтелекту і порад від ChatGPT? Відповідь волинського священника
Світ змінюється з неймовірною швидкістю. Те, що ще недавно здавалося фантастикою, тепер стало частиною нашого повсякденного життя. Одним із найновіших явищ є штучний інтелект (ШІ), зокрема такі системи, як ChatGPT, які вміють відповідати на питання, допомагати у навчанні, навіть створювати тексти чи поради. І тут виникає природне питання: як Православна Церква ставиться до штучного інтелекту? Чи можна довіряти його порадам?
Церква завжди визнавала, що наука і техніка – це плід дарованого Богом розуму. Людина створена «за образом і подобою Божою» (Бут. 1:26), і цей образ, зокрема, виявляється у творчості, розумі та здатності досліджувати світ.
Святий Василій Великий писав: «Людський розум – це великий дар Божий; але від нас залежить – використати його на добро чи на зло».
Штучний інтелект – це лише інструмент, створений людьми. Він не має душі, совісті чи свободи волі. Тому в його використанні головну роль відіграє не сам ШІ, а людина, яка з ним працює.
Штучний інтелект, як і будь-який людський винахід, має дві сторони: користь і ризик. Він може значно полегшити життя людини, але водночас створює нові духовні та моральні виклики.
Можливості у навчанні: ШІ здатен пояснити складні поняття простою мовою, допомогти у вивченні мов, історії чи математики. Для дітей чи студентів це іноді стає справжньою підтримкою. Він може швидко знайти інформацію, скласти план уроку, навіть підказати приклади.
Штучний інтелект не має душі, совісті чи свободи волі. Тому в його використанні головну роль відіграє не сам ШІ, а людина, яка з ним працює.
Але важливо пам’ятати, що ШІ не формує особистість, не виховує характер і не передає мудрості, яка приходить із життєвим досвідом. Як казав святий Іоанн Златоуст: «Не велике знання, а життя доброчесне робить людину мудрою».
Можливості у науці та медицині: ШІ вже використовується для швидкого аналізу величезних масивів даних, що допомагає лікарям у діагностиці, а науковцям – у відкриттях. Він може помітити закономірності, які людині важко побачити. Це означає, що через нього Бог відкриває людям нові можливості для збереження життя і здоров’я.
Проте небезпека у тому, що медицина може перетворитися лише на «цифри і схеми», втративши увагу до конкретної людини, її душі та болю. Апостол Павло нагадує: «Знання надимає, а любов будує» (1 Кор. 8:1). Без любові навіть найточніший діагноз залишиться холодним.
Можливості у побуті: ШІ може організувати справи, допомогти скласти тексти, плани, нагадати про важливі події. Він може стати «асистентом», який полегшує щоденну рутину. Це – корисно, але є ризик, що людина стане залежною від машини і перестане тренувати власний розум та пам’ять.
А про ризики?
Наприклад:
Втрата критичного мислення. Якщо людина звикає, що «ШІ знає все», вона може перестати самостійно аналізувати і мислити.
Маніпуляції. Через алгоритми можна поширювати неправду, впливати на думку людей, навіть керувати їхнім вибором.
Заміна духовного життя. Найбільша небезпека – коли людина шукає в ШІ поради у тому, що стосується спасіння, совісті чи молитви. Машина не може вести до Бога.
Таким чином, ШІ може бути добрим помічником, але небезпечним «господарем», якщо людина втратить свободу і розсудливість.
Чи може ChatGPT радити у духовному житті?
Тут відповідь однозначна: ні. ChatGPT може створити гарний текст чи пояснити уривок із Біблії, але він не має духовного досвіду. Він не знає, що таке молитва, сльози покаяння, сила благодаті.
Святитель Іоанн Золотоуст писав: «Не книжки спасають, а благодать Святого Духа; не слова, а життя у Христі». Тому поради від ШІ можуть бути лише допоміжними. Вони можуть підказати форму, але зміст і головне рішення повинні народжуватися у серці людини, яка живе вірою.
Православна Церква не забороняє використання нових технологій. Навпаки, вона закликає все освячувати вірою і розсудливістю.
Святий Антоній Великий говорив: «Не все, що можливе, корисне для душі». Це правило підходить і до штучного інтелекту. Християнин може користуватися ним у навчанні, праці чи навіть у творчості, але: не замінювати ШІ молитви чи духівника.
Жодна машина не знає твого серця. Вона не відчуває сліз покаяння, не розуміє болю чи радості. Поради духовника, які даються у дусі любові та досвіду, благодаті, – незамінні.
Перевіряти все через Священне Писання та вчення Церкви. Апостол Павло нагадує: «Усе випробовуйте, доброго тримайтеся» (1 Сол. 5:21). Те, що пропонує ШІ, може бути корисним чи зручним, але християнин завжди звіряє це з Євангелієм.
Машина може допомогти організувати день, але тільки Бог може наповнити його сенсом. ШІ може дати інформацію, але не може дати любові. Як сказав святий Ісаак Сирін: «Серце, яке навчилося молитися, має більше світла, ніж той, хто прочитав багато книжок». Тому християнин може і повинен користуватися ШІ як інструментом, але завжди залишати першість у житті Господу.
Церква нагадує, що наше спасіння – не у прогресі техніки, а у Христі.
Апостол Павло писав: «Бо мудрість світу цього є безумством перед Богом» (1 Кор. 3:19). Це не означає відмову від науки, але вказує на головний орієнтир: будь-яке знання має вести до добра, любові і спасіння. Якщо ж технологія відволікає від молитви, робить людину гордою чи байдужою до ближнього – тоді вона стає небезпечною.
Штучний інтелект – це інструмент, який може бути корисним, якщо ним користуватися правильно. ChatGPT може підказати інформацію, дати поради у навчанні чи роботі, допомогти сформулювати думку. Але він ніколи не замінить духовного керівництва, молитви і благодаті Святого Духа.
Церква ставиться до ШІ з обережним оптимізмом: приймає його як плід людського розуму, але завжди нагадує, що справжня мудрість – у Христі. Як сказав святий Ісаак Сирін: «Мудрий той, хто відрікся від своєї мудрості заради мудрості Божої».
Тому поради від ШІ можна слухати, але остаточний вибір має робитися серцем, наповненим вірою і любов’ю до Бога.
Протоієрей Ігор Андрес ВЕРЕТКА КАЗМІРЧУК, настоятель храму Волинської ікони Божої Матері села Богушівка Луцького району Іоанно-Богословського деканату та храму Святого Апостола Андрія Першозванного села Верхівка Луцького району Успенського деканату.