Щоб показати справжні емоції інопланетян, міміку акторів знімали крихітними камерами, прикріпленими до голови - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 24.22 € 26.72
Щоб показати справжні емоції інопланетян, міміку акторів знімали крихітними камерами, прикріпленими до голови

Автори стрічки наділили цих істот більшою людяністю, ніж представників Homo sapiens.

ladbible.com.

Щоб показати справжні емоції інопланетян, міміку акторів знімали крихітними камерами, прикріпленими до голови

Три «Оскари», мільярди доларів касових зборів, критика сценарію, а ще безліч жартів і пародій — усе це стосується фільму Джеймса Кемерона «Аватар» 2009 року. Очікування були дуже високими: картина готувалася довго й ажіотаж підігрівала масштабна рекламна кампанія. За офіційною «біографією» стрічки, Кемерон почав працювати над нею, ще в середині 1990–х. Утім, на той час не існувало технологій, що дали б змогу втілити задуми режисера

Майбутнє. Земляни прогнозовано «висмоктали» зі своєї планети все, що можна, а тепер обкрадають бідних інопланетян з Пандори. Людиноподібні тамтешні мешканці на’ві мають синій колір шкіри, бігають голяком, розмахуючи довгими хвостами, у своєму фантастичному лісі й загалом живуть у гармонії з природою. Так–от ці туземці не в захваті від того, що корпорація RDA, яка приперлася зі своїми бульдозерами за цінним мінералом унобтанієм, руйнує їхню домівку. Якби то все відбувалося не в кіно, бачили б ми тих інопланетян тільки в міжгалактичному зоопарку. Втім, автор картини не зміг би заробити свої мільярди, якби просто показав знищення неземної раси. Тому з’являється герой Джейк Саллі, який у спеціально адаптованому до умов Пандори тілі — аватарі — спочатку вирушає на чужу планету як охоронець групи науковців, а потім знаходить спільну мову з місцевими мешканцями і стає на їх захист. Далі земляни звинувачують його у зраді, а на’ві не довіряють побратиму окупантів. Розгортається кривавий конфлікт — гинуть одні й другі, втім, планету врешті вдається врятувати, а Джейка повністю переселяють в аватар і обирають главою місцевого племені.

Приблизно таку історію за 237 міль­йонів доларів розповів глядачам Джеймс Кемерон.

Тут вам і конфлікт технологічного світу й природи, і проблеми споживацького суспільства, расизму, і загалом криза духовності.

Втім, саме сценарій найбільше розкритикувала публіка. Водночас професійні оцінювачі мистецтва поставили фільму досить високий бал, наприклад Стівен Спілберг сказав, що «Аватар» — найдивовижніший фантастичний кінотвір із часу «Зоряних воєн». А от в інтернеті часто лунали негативні відгуки, з огляду на це New York Post назвав стрічку «Найбільш недооціненою за десятиліття».

За різними підрахунками фільм «Аватар» займає третю сходинку за рівнем прибутків після «Віднесених вітром» і «Титаніка».

Хоча якщо подивитися на суму касових зборів — 2 787 965 087 доларів, то про якусь недооцінку не йдеться взагалі. За різними підрахунками стрічка займає третю сходинку за рівнем прибутків після «Віднесених вітром» і «Титаніка».

Ще б пак, люди йшли у кінотеатри, щоб побачити те, чого ніколи не було раніше, — унікальні спец­ефекти. Для створення картини використовувалася інноваційна система освітлення великої площі, наприклад джунглів Пандори. Павільйон для зйомок із технологіями захоплення руху був у шість разів більшим, ніж ті, що використовувалися на той час, а міміку героїв знімали крихітні камери, що кріпилися на головах акторів. Загалом над візуальними ефектами трудилися майже 900 людей.

Саме за результат їхньої праці «Аватар» отримав одну зі статуеток Американської кіноакадемії. Інші два «Оскари» стрічці дали за кращу операторську роботу та за старання художника–постановника.

Звичайно, такий успіх картини багатьом муляв очі, от у 2011 році колишній колега Кемерона Ерік Райдер звинуватив його в крадіжці ідей і подав відповідний позов, але суд програв. У Росії приписували режисерові плагіат братів Стругацьких, а чеченський письменник Руслан Закрієв заявив, що фільм знятий за його романом. Звісно, такі претензії ніяких юридичних наслідків не мали.

Популярність картини намагалися використати китайці, назвавши гору Цзянькуньчжу, яка начебто була прототипом ландшафтів Пандори, Алілуя-з-Аватару, щоправда, згодом місцевим посадовцям за такі ініціативи дали по шапці й ті відхрестилися від цього рішення.

Після виходу фільму образи синіх чоловічків із хвостами активно використовували в різноманітних комедійних проектах в усьому світі, як–от мультсеріали «Сімпсони» та «Футурама».

А в 2020 році шанувальників картини чекає вихід сіквела «Аватар-2», щоправда, зі зйомками затягнули, адже попередньо прем’єра мала відбутися ще у 2016–му.

Леонід ОЛІЙНИК.