Свята Трійця — ​найбільша таємниця християнства - «Волинь» — незалежна громадсько–політична газета
Курси НБУ $ 24.43 € 26.95
Свята Трійця — ​найбільша таємниця християнства

Цю картину Андрій Рубльов написав ще 1425 року.

Волинь-нова

Свята Трійця — ​найбільша таємниця християнства

«Три свідчать на небі: Отець, Слово і Святий Дух, і ці Три — єдине» (1–ше послання Івана: 5, 7)

За Символом віри, Бог має три особи: Отець, Син і Дух Святий, які є єдиним Богом і немає серед них більшої або меншої. Син — Слово, знаходиться біля витоків всіх речей, як написано у Євангелії від Івана: «Споконвіку було Слово, і Слово було у Бога, і Слово було Бог». Над цим споконвіку роздумували філософи й мислителі, грішні й святі

 

Для кращого розуміння поняття Святої Трійці богослови використовують образ сонця та світла й тепла, що походять від нього. При цьому сонце одне, а не три. Наводять приклад тривимірного світу, де усі фізичні предмети мають певну висоту, ширину і довжину. Пояснюють на прикладі трьох станів води: рідкий, твердий і газоподібний (різні форми, та все ж одна вода). Та як би не пояснювали цього вчені і богослови, осягнути Трійцю повністю неможливо.

Блаженний Августин, що живу IV столітті, довго постував і молився, аби Бог відкрив йому цю таємницю. Коли Августин ішов берегом моря, роздумуючи про Святу Трійцю, то побачив хлопчика. Той викопав ямку в піску і носив туди воду, черпаючи мушлею з моря. «Навіщо ти це робиш?» — ​запитав блаженний. «Хочу вичерпати все море в цю ямку!» — ​відповів хлопчик. «Це — ​неможливо», — ​усміхнувся Августин. «А як же ти своїм розумом намагаєшся вичерпати невичерпну таємницю Господню?» — ​сказав устами хлопчика Бог. Ямка в піску — ​наші розумові можливості. А природу Бога ніколи не зможе пізнати жодне створіння — ​ні людина, ані янгол. Лише трохи більше наблизитися до пізнання можна з досвідом духовного життя, кажуть святі отці.

«Три свідчать на небі: Отець, Слово і Святий Дух, і ці Три — єдине» (1–ше послання Івана: 5, 7)

У Старому Заповіті є ряд вказівок, де Бог говорить про себе у множині (Буття 1:26 та 11:6–7), у Новому найбільш чітко триєдність подається в Хрещенні Ісуса Христа в Йордані. А вперше на сторінках Біблії описана Свята Трійця у вигляді трьох ангелів, які явилися Аврааму. Авраам звертається до Них, як до одного: «Владико, якщо я знайшов благовоління перед очима Твоїми, не проходь повз раба Твого».

У ХV столітті цю зустріч зобразив преподобний Андрій Рубльов на іконі «Свята Трійця» (1425), яка експонується у Третьяковській галереї і яку вважають художнім еквівалентом богословського поняття про єдиносутню животворну нероздільну Трійцю. Виявляється, лише одному Рубльову вдалося поєднати непоєднуване. І це був чи не головний його творчий подвиг на землі.

Пізніше священик–учений Павло Флоренський, розстріляний на Соловках, скаже: «З усіх філософських доказів Божого буття найбільш проникливо звучить той, про який не згадують підручники і який можна коротко окреслити так: «Є Трійця Рубльова — ​отже, є Бог».

До речі, Андрія Рубльова, якого росіяни називають московським, дослідники вважають вихідцем з України. Ба, навіть нашим земляком із села Рубельки поблизу Володимира–Волинського. Історик Дмитро Степовик, який найбільш повно дослідив українську ікону Х — ​ХХ століть, не заперечує такого факту. Але це, як мовиться, вже інша історія.

Обличчя ангелів ніжні, відверті й благородні — ​так писати вмів тільки Андрій Рубльов.